hackeman Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 (redigerat) Har än så länge mest arrat midi-spår och audio-sång-spår i Cubase SX, har inte jobbat något med loopar och samplingar ännu - men tänkte att nu är det dax. Dock vill jag kunna göra det från Cubase SX via VST och inte behöva hoppa mellan olika program (om än sync skulle funka). Så min fråga är; någon av er som jobbar på detta viset, och i så fall mha vilket progg/vst? edit: ja jag har såååklart sökt på forumet, men hittade inget rakt svar på min fråga... 🙁 Redigerat 31 augusti 2004 av hackeman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dagon Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Jag föreställer mig att Halion skall funka 99.5% integrerat med Cubase. Den har säkert gott om nackdelar, men man ser den ofta göra det du efterlyser hos folk. Själv övar jag dock übersnabba metalslingor på gitarr med varierande resultat 🙁 Kanske inte är helt rätt person för att svara, men när jag har kollat upp Halion för egen räkning har den verkat betydligt kraftfullare än vad som är nödvändigt. Till följd av svag ekonomi lägger jag själv istället ut hemmasnickarade samplingar direkt i arrangemanget när det behövs 🙂 Tips: om du vill köra supersimpelt så testa en gratis sample player. Jag har Cyber-Free. Den har lite filter och jox, och den funkar för att göra egna trumset, spela samplingar utan finesser å så. Lite stenålder, men funkar utmärkt om man nöjer sig med att slippa betala för sådant man förr fick köpa hårdvarusampler för. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Andreas L Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Har än så länge mest arrat midi-spår och audio-sång-spår i Cubase SX, har inte jobbat något med loopar och samplingar ännu - men tänkte att nu är det dax. Dock vill jag kunna göra det från Cubase SX via VST och inte behöva hoppa mellan olika program (om än sync skulle funka). Så min fråga är; någon av er som jobbar på detta viset, och i så fall mha vilket progg/vst? edit: ja jag har såååklart sökt på forumet, men hittade inget rakt svar på min fråga... 🙁 Min erfarenhet är att det fungerar aganska bra att jobba med loopar i cubase, förutsatt att man inte ändrar för mycekt i tempo på looparna (med det är väl samma överallt). Om jag fattar rätt... När jag har använt någon rythmloop, så har jag först fått definiera hitpoints (antingen för hand eller via autodetection) och det handlar ju vanligtvis bara om någon takt. Den så skapar man "slices" och sen så får man välja close gaps för att få loopen att anpassa sig till det önskade tempot. Sen så är det ju bara att kopiera upp och göra som med vilken loop som helst. Fast du kanske menade på något annat sätt?! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 31 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2004 Ok, det är väl inte helt sant att jag inte har jobbat med loopar och samplingar ännu, jag har jobbat med det så pass att jag har kommit fram till att det inte är smidigt nog i Cubase SX. Helt ok för att peta in en sampling här och var, om man vet exakt vad man vill ha och var man vill ha det... men att leta och lyssna fram alla de samplingar man vill ha... det tycker jag inte funkar alls smidigt i Cubase. Som det är nu får jag använda andra vägar för att leta upp de samplingar jag tror jag vill arbeta med, och sedan slänga in dem på ett separat spår i Cubase och plocka dem därifrån (a la buffé). Men jag kan t.ex inte med ett enkelt klick höra en av dessa samplingar i taget, vilket jag vill kunna när jag ska välja från buffén, utan då får jag göra solo på det spåret och låta Cubase rulla genom samplingarna så jag vet hur de låter och vilken jag ska välja. Jag hoppas verkligen att jag bara gjort det svårt för mig, att det finns lättare förfarande i Cubase...?? 😳 Halion ser ut att ligga kring 3,500 spänn. Lite mer än vad jag tänkt mig, men är det bästa alternativet får jag kanske offra mig... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 1 september 2004 Dela Postat 1 september 2004 Du ska kolla in Native Instruments INTAKT..det är en loop-player och en slicer á la Recycle.. du lägger upp en Loop som ett instrument, sen letar programmet upp alla enskilda slag ( eller hur hög slice-threshold du väljer ) sen mappar man om alla enskilda slag till varsin tangent... sen kan du välja att exportera loopen som midiinformation till ett midispår i Cubase, så att den spelar igenom hela loopen.. sen kan du även spela på bara vissa av ljuden.. men intakt är mer komplicerad än så..kolla ut den o se vad du tycker..det går ju att skapa fler instanser av Intakt i Cubase så du kan ha en hel drös med olika loopar.. Sen har du Phatmatic PRO som gör precis samma sak... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 1 september 2004 Dela Postat 1 september 2004 Jag vet att det inte är vad du vill höra Hacke, men kombinationen Recycle/Reason är överlägset när det gäller loopar. Misstänker att du sitter på skaplig dator, så det ska väl inte vara nåt problem med rewire? Svårt eller krångligt är det definitivt inte. Tvärtom tror jag du skulle få inspiration av Reasons hårdvarulayout och hands on-känsla. Testa! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 1 september 2004 Dela Postat 1 september 2004 (redigerat) Upps..självklart.. som Nattvakt säger kan du ju göra REX-filer av Loopar genom Recycle och lägga upp i Reason..jag tycker också att Reason många gånger kan vara ett trevligt komplement, men jag gillar inte Sequencern..gillar inte heller Re-Wire.. Men testa den för allt i världen.. alla borde väl ha en Reason i datorn.. 🙂 Redigerat 1 september 2004 av demoniqus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 1 september 2004 Trådstartare Dela Postat 1 september 2004 Okidoki. Tack för tipsen, Recycle/Reason låter som det första jag ska titta närmare på. Hade väl mina aningar att nån av er skulle föreslå det... Men det får bli tidigast nästa vecka. Flyger till Florens imorgon bitti, har gett min sambo en lyxhelg där nere som 2-års jubileumspresent. Och jag "får" följa med, fast att jag fick en Xbox av henne som inte hon har nån glädje av. 😆 Så fick jag sagt det.. <hävda ego, hävda ego> 😱 e-Ses nästa vecka! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 1 september 2004 Dela Postat 1 september 2004 (redigerat) <hävda ego, hävda ego> Jasså? Redigerat 1 september 2004 av Danny Cort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 2 september 2004 Dela Postat 2 september 2004 Men det får bli tidigast nästa vecka. Flyger till Florens imorgon bitti, har gett min sambo en lyxhelg där nere som 2-års jubileumspresent. Och jag "får" följa med, fast att jag fick en Xbox av henne som inte hon har nån glädje av. 😆 Så fick jag sagt det.. <hävda ego, hävda ego> 😮 e-Ses nästa vecka! 🙂 Nu har du fått det sagt och jag är absolut inte avis.. 🙂 finns väl ingen i hela världen som skulle tycka det var skitnajs att åka till florens, miljön, alla trevliga caféer, italiens mat, dricka vin... 🙁 MEEEEEEEEEEEEEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ha det så jävla kul då... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 6 september 2004 Trådstartare Dela Postat 6 september 2004 <hävda ego, hävda ego> Jasså? Väntade mig att just du skulle kommentera det där. Erkänner min nyfikenhet över vad du skrev innan du redigerade... speciellt om du kom hem full o kinkig efter jobbet. Jag har förresten mer saker att skryta över om du finner det underhållande. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.