Jump to content
Annons

Hur bäst stereomick:a pianot?


Filmtoken

Recommended Posts

Kort (kanske korkad) fråga: jag har ett Weinbach standup-piano med knasigt fin klang som jag tänker använda på ett skivprojekt. Jag har en bra mic och en... eh... annan ;-) Min fråga är helt enkelt: var lägger jag krutet? Ska den riktigt bra micken ta hand om bas eller diskant?

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den riktigt bra (tycker lilla jag då) är en Studio Projects B1. Den andra är... ehrm... *host*... ... ja, tänk 199:- på Teknikmagasinet för några år sen 😉 Min tanke är att den fortfarande är "bättre än inget" och kan hjälpa till att ge rymd åt pianoljudet. Brukade använda den mic:en till sång i hemmastudion och tyckte det lät helt okej - tills jag blev med B1:a. Nu kan jag inte ens lyssna på de gamla inspelningarna 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

gör såhär:

ta loss locket som sitter under pianot, strax ovanför pedalerna. ställ en mick till höger riktad rakt in, och en till vänster på samma sätt. använd helst småmembransmickar i matchade stereopar. det blir kanonbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Öppna locket upptill på pianot och använd två mikstativ, en till vardera miken. Har du inte råd att köpa ännu en mikrofon i dagsläget, men ändå vill spela in, så tycker jag att du ska låta den fina miken ta hand om de 4 sista och ljusa oktaverna och den enklare miken de tre mörka oktaverna. Förmodligen hjälper det att låta den billigare miken ha ett längre avstånd till innandömet än den finare miken. Sedan kan du öka volymen för den miken ändå i inspelningsprogrammet. Jag har själv laborerat i liknande situation som din.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...