L.A. Postat 27 juni 2007 Dela Postat 27 juni 2007 Jag har flera trumspår som ska tajtas till. Problemet är att när man skapar hitpoints på t.ex. vänstra overheaden och "warpar" den så att det låter bra och ska göra detsamma på den högra overheaden så lägger sig hitpointsen efter den högra overheadens innehåll, vilket det ska göra. Detta medför att trumspåren hamnar lite ur fas med varandra. Jag vill att att alla andra trumspår ska ha hitpointsen på exakt samma ställe, relativt till det första spåret. Det närmaste jag har kommit är att skapa ett marker track från hitpoints på referensspåret och sedan får man lägga till hitpointsen på de andra spåren för hand. Detta är väldigt jobbigt eftersom det rör sig om flera hundra hitpoints per spår. Dessutom försvåras allt av att ritverktyget för hitpoints inte kan snappa till marker tracken i sample editorn. Nu har jag kört fast och behöver hjälp. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 28 juni 2007 Dela Postat 28 juni 2007 Jag har flera trumspår som ska tajtas till. Problemet är att när man skapar hitpoints på t.ex. vänstra overheaden och "warpar" den så att det låter bra och ska göra detsamma på den högra overheaden så lägger sig hitpointsen efter den högra overheadens innehåll, vilket det ska göra. Detta medför att trumspåren hamnar lite ur fas med varandra. Jag vill att att alla andra trumspår ska ha hitpointsen på exakt samma ställe, relativt till det första spåret. Det närmaste jag har kommit är att skapa ett marker track från hitpoints på referensspåret och sedan får man lägga till hitpointsen på de andra spåren för hand. Detta är väldigt jobbigt eftersom det rör sig om flera hundra hitpoints per spår. Dessutom försvåras allt av att ritverktyget för hitpoints inte kan snappa till marker tracken i sample editorn. Nu har jag kört fast och behöver hjälp. 🙂 Det bästa tycker jag är att inte beräkna hitpoints överhuvudtaget när man warpar, utan du skapar en ny hitpoint med musen, varje gång du ser ett otajt slag. Innan dess gäller det att skapa en hitpoint innan och efter så att du inte "flyttar" nåt annat och hitpointsen behöver inte vara exakt på slaget heller utan lite innan. Hur man får Cubase att göra exakt samma sak på flera spår vill jag också ha svar på? Annars kan du göra som jag, gör en mixdown av OH-kanalerna till ett stereospår. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L.A. Postat 28 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 28 juni 2007 Jag har flera trumspår som ska tajtas till. Problemet är att när man skapar hitpoints på t.ex. vänstra overheaden och "warpar" den så att det låter bra och ska göra detsamma på den högra overheaden så lägger sig hitpointsen efter den högra overheadens innehåll, vilket det ska göra. Detta medför att trumspåren hamnar lite ur fas med varandra. Jag vill att att alla andra trumspår ska ha hitpointsen på exakt samma ställe, relativt till det första spåret. Det närmaste jag har kommit är att skapa ett marker track från hitpoints på referensspåret och sedan får man lägga till hitpointsen på de andra spåren för hand. Detta är väldigt jobbigt eftersom det rör sig om flera hundra hitpoints per spår. Dessutom försvåras allt av att ritverktyget för hitpoints inte kan snappa till marker tracken i sample editorn. Nu har jag kört fast och behöver hjälp. 😕 Det bästa tycker jag är att inte beräkna hitpoints överhuvudtaget när man warpar, utan du skapar en ny hitpoint med musen, varje gång du ser ett otajt slag. Innan dess gäller det att skapa en hitpoint innan och efter så att du inte "flyttar" nåt annat och hitpointsen behöver inte vara exakt på slaget heller utan lite innan. Hur man får Cubase att göra exakt samma sak på flera spår vill jag också ha svar på? Annars kan du göra som jag, gör en mixdown av OH-kanalerna till ett stereospår. När man redigerar hitpoints så beräknar den ut dem automatiskt. Detta är ju smidigt som tusan och jag lägger bara till egna hitpoints där det behövs. Men som sagt vet jag inte hur jag ska kunna få alla trumkanaler att få exakt samma hitpoints på ett smidigt sätt. Att göra en stereomix av trummorna vill jag spara just till mixningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.