Jump to content
Annons

Masterklaviatur med 88 vägda!

Recommended Posts

Dansken (oregistrerad)
Postat

Jag letar efter ett masterklaviatur med 88 vägda tangenter...typ i stil med Roland A90 fast helst billigare...eftersom jag nog har tänkt köpa en ljudmodul så behöver jag nog inte nåra inbyggda ljud. Har nån nåt prisvärt tips?

Annons
Postat

Om pris är viktigt så kan det löna sig att titta efter gamla elpianon. Yamaha har gjort hyfsade vägda tangenter länge, men de tidiga ljuden var inte så mycket att ha. Kan gå att hitta billigt begagnat.

Dansken (oregistrerad)
Postat

men vad heter yamahas gamla syntar då? hittar mest bara de gamla vanliga syntarna med 61 tang.

Dansken (oregistrerad)
Postat (redigerat)

är det förresten någon som kör med eller har provat ett Elka masterklaviatur typ MK76 eller liknande? Är det sega tangenter?

Redigerat av Dansken
Postat
men vad heter yamahas gamla syntar då? hittar mest bara de gamla vanliga syntarna med 61 tang.

Clavinova hette och heter väl deras "hempianon".

Några moderna varianter finns här:

http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/List/M...PRODUCT,00.html

Fötterna kan gå att ta loss, det har funnits massor av olika byggsätt för dem. Gemensamt dock att de har hyfsade (bra tycker jag) vägda tangenter och väger sådär 25 kilo och uppåt.

Kanske inte det man tänker på i första hand för scenbruk, men i en hemmastudio kan det vara riktigt bra lösning. Ju äldre modell, ju sämre ljudmodul och troligen ju bättre pris begagnat.

Postat

M-Audio Keystation 88Pro har ju vägda tangenter. Den ska kosta 5995:- @ Luthman. Men man kan säkert få den billigare ifrån kontinenten.

Postat

Thomann har en hel del sånt att välja på... T.ex. en Swissonic med 88 vägda tangenter, som nån nånstans skrev var byggd på samma fabrik som ovan nämnda M-audio Keystation.

Kostar typ 4000:-, men det kan väl bli en del frakt från tyskland för den lär väl inte va gjord av bomull...? 😛

Annars låter det där med ett beggat elpiano som en väldigt lockande idé!!

Postat

Jag köpte ett Korg SP200 i våras, stagepiano. Alltid ett nöje att sätta sig vid, både för tangenterna och ljuden. Dessa investerade 8000 kr har jag glatt virrat på huvudet många gånger åt, hade kunnat langa upp hälften till nu när jag blivit bortskämd. 88 vägda, bra pianoljud, rhodes o wurlizer samt lättburen.

HaraldS (oregistrerad)
Postat
är det förresten någon som kör med eller har provat ett Elka masterklaviatur typ MK76 eller liknande? Är det sega tangenter?

Jag har en MK76 som jag säljer för 500kr. Men den har ett par nackdelar:

Polyfonin är begränsad till 10 toner och jag har inte fått den att fungera till min dator.

I övrigt är den lättprogramerad och mycket mångsidig. Klaviaturen är bra tycker jag men sådant är ju mycket en vana och individuellt.

Studiologic eller M-Audio är kanske annars bra alternativ. Båda kostar ca 6000kr.

Dansken (oregistrerad)
Postat

Vad skiljer egentligen mellan Korg SP200 och SP300RS mer än högtalarna och färgen?

Dansken (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Polyfonin är begränsad till 10 toner och jag har inte fått den att fungera till min dator.

I övrigt är den lättprogramerad och mycket mångsidig. Klaviaturen är bra tycker jag men sådant är ju mycket en vana och individuellt.

Är det fel på MIDI-utgångarna eller vad är det som är fel?

Redigerat av Dansken
HaraldS (oregistrerad)
Postat

Är det fel på MIDI-utgångarna eller vad är det som är fel?

Jag vet inte vad felet beror på men tonerna vill hänga sig. Det har alltid fungerat fint med mina synthmoduler.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.