Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett fall där jag spelat in hela låten parallellt med två rappare (på varsin kanal).

Nu vill vi så att säga växelvis använda rösterna.

Finns det nåt smart sätt?

Först började jag med att klippa ljudfilerna på alla ställen där bytet skulle ske, men det kändes jobbigt och

då bytte jag till automatiseringskurvor istället. Men det är också ganska pillrigt.

Annons
Postat
Jag har ett fall där jag spelat in hela låten parallellt med två rappare (på varsin kanal).

Först började jag med att klippa ljudfilerna på alla ställen där bytet skulle ske, men det kändes jobbigt och

då bytte jag till automatiseringskurvor istället. Men det är också ganska pillrigt.

även om automatiseringen känns pillrigt så tycker jag det är det bästa alternativt jag kommer på nu direkt. Känns som det är bäst för att det sedan är enkelt att ändra om igen när du känner för det.

Postat

Har funderat lite mer..

Finns det ingen metod att via en plugg eller nån annan teknik skapa en "styrström" som togglar mellan två spår?

Lite som sidechaining kanske?

Postat

Läste som snabbast. Men om du inte vill klippa och har PT så är det ju bara att skriva en automatisering för muteknappen. Tar lika lång tid som låten är ju. spela samtidigt in dessa på två nya spår så du kan göra en Crossfade där det behövs. Snabbt och enkelt tycker jag iaf. Kan tänka mig två spår på en låt som är ca 3 min att du behöver lägga ner ca 20 min jobb. Sen kan du ju göra en Crossfade som ska gälla för alla på detspåret men kommer inte ihåg nu hur det va man gjorde, men det står ju i manualen eller på skivan du fick med PT. Som sagt vet jag inte vad du har för program så jag utgick från PT som är det jag har och kan.

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Varför måste du göra en crossfade?

Kan du inte bara ställa upp båda kanalerna så löser det sig?

Om det brusar och väsnas på spåren så kan du använda en gate eller varför inte en expander för att ta bort oönskat ljud.

Floorfish expander funkar bra... (Gratis).

Redigerat av drloop
Postat

det är just det här problemet som gör att så många har lagt rappen på hyllan och börjar lira gitarr istället.

är det något speciellt program du använder, eller filmjölk i allmänhet?

Postat

Det måste/borde ju finnas någon plugg med eller utan hårdvara som gör att automation mellan två spår funkar, vore otroligt fräckt 😳

Postat

Nja nu blev det volym-automation i alla fall.

Fast det är inte så kul.

Det gäller ju att volymen blir jämn genom låten.

Jag kör med Tracktion3 och den stöder inte automation på mute-knappen tyvärr. 😄

Postat
det är just det här problemet som gör att så många har lagt rappen på hyllan och börjar lira gitarr istället.

Håller med! För egen del går rap bort, men nu gällde det ett uppdrag... 😄

Postat

Hey!

Så här hade jag gjort:

Konvertera spåren till mono och klipp sedan ihop dem till ett stereospår (i Wavelab eller vad du nu använder). Allt du nu behöver göra e att panorea via automatiseringen... Perfekta övergångar som nu kan "morfas" över till nästa, eller om du vill ha riktigt roligt kan du använda Majkens finfina VST-Plugg Pan-Oh!-Rama! http://www.majken.se

Send sedan ut L & R till separata returner, lägg på en stereofake eller liknande om det behövs och mixa sedan spåren som du vill.

//F

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.