Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja, hur ska man göra detta utan att bli alltför långrandig och detaljerad – om jag låter tangenterna rinna så kan det bli så här. Skrev min första låt 1965 ”The old farm” och hade då en Lucky 7 gitarr, i stort sett omöjlig att spela på. Sen dess har jag skrivit låtar i olika former och format. Redan då fanns drömmen om att göra en skiva, ritade skivetiketter och omslag. Det viktigaste var och är att skriva låtar. Hade en enkel bandspelare där jag fäste verken. Banden finns kvar i en låda. Efter några år gick jag över till att skriva på svenska och har fortsatt med det. Åren gick och jag köpte en Tascam 244 – 4-kanals kasettporta. Det var häftigt men jag lyckades aldrig bemästra andra instrument så att det blev bra.

Ytterligare år gick och en granne hade köpt en dator –Atari – som han använde för att spela in på – märkligt! Men efter ett tag hade jag också en och nätterna blev många och långa med problemlösning och obegripligheter. Nån stans i den vevan började musikådran att tunnas ut för att helt försvinna. Försökte verkligen hålla det kvar, men det fanns inte där.

Sålde de musikprylar jag hade, slutade köpa skivor, slutade lyssna.

För 6 år sen flyttade jag från söder/Stockholm till Orsa. Tog med mig den gitarr jag hade kvar.

Hade förhoppning om att det kanske skulle komma tillbaks och det gjorde det faktiskt även om det tog några år. Så nu är jag igång igen. Har köpt på mej nya gitarrer, förstärkare, synth, digitalporta och återigen datorer och musikprogram.

Det jag skriver är väl mest inom visor, singer-songwriter men också en del rock. Har ett band – Rågång – som spelat in en cd med egna låtar. Gjorde för några år sen en hemmabränd cd-samling. För ett par år sen upptäckte jag en demo-sida som hette demoradio/VooLife och la upp några låtar där. Nu finns jag på Allears och myspace även om jag inte hänger där så mycket. Köpte tidningen Studio och hittade detta forum där jag fått svar på en del frågor jag ställt om mac/pc, ljudkort mm.

Som ni förstår av årtalen i åvanstående text är jag 50++ men har alltid känt mej som en nybörjare i det mesta jag gör. Har just börjat med det här med loopar och det är verkligen lekfullt även om min dator krånglar och kraschar – just bytt hårddiskar. Som motvikt har jag köpt en Ukulele som också är lekfullt men på ett annat mer jordnära sätt.

Stefan

Redigerat av Cykeln
Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Tjena och välkommen från en 1953 års modell.

Göran

Postat (redigerat)

Välkommen! 50 här också nyss fyllda, nu går det undan 🙂 . Forstod ju på dina utmärkta alster att du inte var någon gröngöling precis. Orsa har väl ett namnskimmer som förpliktigar också antar jag?

edit: missade ett litet ord

Redigerat av equality
Postat

Välkommen.

tänk så intresant det blir genast med en välformulerad text.

Låt gå för att jag är betydligt yngre, men delar avbrottet i musiken med dig. OCH fler andra. man kan ju fundera varför...är det månne så att när man i yngre ingår även en slags strävan mot att bli rockstar, medans det mer är avkoppling/roligt/stressventil/annat när man blirt äldre?

Välkommen iallafall!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.