Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag behöver höja volymen på mina låtar för när jag spelar dom i winamp t.ex. så har dom mycket lägre volym än alla andra låtar. det måste väl finnas nåt program för att bara höja volymen något snäpp eller så??. för höjer man för mkt i mixen i cubase så sprakar ju hela skiten bara..?

tacksam för bra tips

Annons
Postat
  Eklind sa:
jag behöver höja volymen på mina låtar för när jag spelar dom i winamp t.ex. så har dom mycket lägre volym än alla andra låtar. det måste väl finnas nåt program för att bara höja volymen något snäpp eller så??. för höjer man för mkt i mixen i cubase så sprakar ju hela skiten bara..?

tacksam för bra tips

Hej Eklind

Masterregeln på 0.

Sätt en Limiter efter masterregeln (dom sista insert) tex Limiter BuzMaxi3.

Om det finns "headroom" på kanalreglarna när dom står på 0, brukar jag använda "GGain" för att minska "headroom:et".

Det finns säkert andra alternativ också men så har jag fått lära mig att fixa det.

Vänligen

Gubben i Kalmar

Postat (redigerat)

du kan testa att normalisera dina låtar,men jag är skeptisk till att göra det i cubase

wavelab är ett bättre alternativ när det kommer till normalisering..

om inte det räcker så borde du testa pluggen waves L3 utramaximizer

lycka till:)

Redigerat av Larsson
Postat

Misstänker som tidigare inlägg, att du jämför med kommersiella skivor - och då är det kompressor och limiter som behövs för att dra upp den upplevda volymen. Var lite försiktig - för om du drar på för mycket, så blir det ingen dynamik alls kvar - och då låter det bara skit, men högt... 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.