Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjenare.. har kikat lite på Digidesign Smack LE ( kompressor), på 4sound.se står det "Dessutom kan du använda Smack i en side-chain koppling, den kan påverka flera spår och den stödjer alla samplingsfrekvenser och format som Pro Tools använder sig av." Är det program bara för protools?? eller fungerar det på cubase också

Annons
Postat

Nej ProTools kör sitt eget stängda pluginformat RTAS. Det fungerar bara i PT.

Cubase kör VST som är en öppen standard där vem som vill kan utveckla plugins.

Postat

Om det är just sidechain du är ute efter så är jag inte jättehemma på det.. Har stötts dåligt i cubase tidigare, men är en av nyheterna i VST3 som introducerades i Cubase 4. Alltså att man ska kunna göra det, vet dock inte om det finns en sån kompresoor med i Cubase 4. Nån som vet?

Det finns andra lösningar där man kör 2 pluggar, en som "skickar" och en som "tar emot".. Nån som vet mer om det? 😮

Postat

Jo, det finns nån side chain-funktion i CS4:s kompressor, men jag har inte testat den.

Postat

finns det ingen vst-rtas tunnel ?

isf är det ju bara o fixa det ;o

Postat

Hej på er.

Sidechain var en av de nya funktionerna som finns med i VST3 protokollet. Det finns dock inte implementerat i version 4 av Cubase. Detta p.g.a. andra begränsningar när det gäller "routingen" i Cubase motor. Under hösten kommer det dock en version 4.1 av Cubase (gratis uppdatering) som kommer att lösa detta och sidechain kommer att finnas att tillgå i flera av de pluggar som finns med i Cubase 4 och Cubase Studio 4, bl.a. i kompressorerna, gaten och ett helt gäng till. Självklart kommer då även tredje-parts utvecklare av VST3-pluggar att kunna använda sig av denna funktion.

Postat

Hoppsan 😛

Jag hade inte läst något om Cubase 4.1 tidigare, tack för infon Fredrik! Det förklarar ju också varför man ännu inte släppt VST3 SDK'n. Vet du förresten om Steinberg kommer att skicka ett test-program med SDK'n den här gången? Vill minnas att jag läst några rykten om det lagom till att Cubase 4 släpptes. Tanken var att det skulle finnas ett officiellt program för att testa så att vst-pluggar fungerar. Något som skulle vara ett viktigt steg för komptibiliteten hos pluggar eftersom tillverkare då kan säga att de har fullt stöd för det riktiga testprogrammet. Något som innebär att tillverkare av inspelningsprogram får anpassa sig snarare än tillverkare av pluggar.

Postat
Vet du förresten om Steinberg kommer att skicka ett test-program med SDK'n den här gången?

Hallå Majken.

Nej du, det kan jag inte svara på då jag inte har en aning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.