Jump to content
Annons

Råd angående olika alternativ att få hemmanätverket att funka


suprapappa

Recommended Posts

Hallå

Skulle behöva en massa hjälp för att få all datorkommunikation i mitt hem att fungera

Har just nu en Thomson Speedtouch 780WL : modem/router/brandvägg som följde med mitt bredbands abonnemang från TDC.

Modemet har ett webinterface som är tämligen krångligt att navigera i och svårt att förstå sig på . Googlade lite på det och det verkar dock ha fått ok betyg i tester.

Just nu har jag 3 stationära datorer i huset…..

- nr 1 ansluten med kabel (som störande går genom 2 rum)

- nr 2 musikdator som inte är ansluten alls till nätet

- nr 3 min flickväns dator som står ganska långt bort och har ett trådlöst nätverkskort som heter D-link Airplus G DLW-510 http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDL...KDmLksRtOLbbQ==

har dessutom:

- en laptop med trådlöst nätverkskort

- en Slim Devices Squeezebox (trådlös musikstreamer) som ligger på det trådlösa nätverket och funkar utmärkt

skulle vilja få in:

- en xbox (har en ochippad) som kan agera mediacenter

- en nätverkshårddisk som kan innehålla mediafiler åtkomliga från alla datorer

- en nätverksskrivare

- skulle också vilja att musikdatorn kom åt nätverket men inte Internet (är detta dumt?)

dator nr 3 har som sagt ett trådlöst nätverkskort och står ganska långt från modemet….anslutningen fungerar någon gång ibland…..jag skulle förstå om det var så att signalstyrkan var minimal men ibland hittar den nätverket med nästan full styrka för att 1 minut senare inte hitta ngt alls.

Samma nätverkskort har suttit i min stationära (nr 1) och endast 10 meter från modemet utan störande väggar men betedde sig även då mycket svajigt. Tappade ofta anlutningen.

Med laptopen funkar det LITE bättre….den verkar kunna hålla sig kvar då den har fått kontakt men även där är det så att den kan hitta nätverket med full signalstyrka och när man uppdaterar nätverkslistan så hittar den ingenting.

Jag har en allmänt ganska god kunskap om datorer men har väldigt dålig kunskap om nätverk och brandväggar. Jag tror ändå att jag har lyckats ställa in rätt inställningar på datorerna eftersom det ju iaf fungerar ibland.

Så till mina frågor:

Vad har jag för olika alternativ för att lösa problemet/önskemålen?

Låter det som att modemet är boven i dramat?

Det skulle vara väldigt skönt om allting fungerade trådlöst och smärtfritt men det känns som trådlöst ger en massa trubbel och jag kan inte dra kabel överallt

Har då funderat på ngn homeplug-lösning (http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2305)

Erfarenhet av detta?

Hastigheterna som anges har jag förstått är endast teoretiska och jag tror inte att man kommer speciellt nära tophastigheten…tror ni att den faktiska lägsta hastigheten är beroende av homeplugens maxkapacitet? Dvs. om jag köper en som klarar max 200Mbit/s och låt oss säga att den faktiskt kommer upp i 50Mbit/s och jämför med en som klarar max 85Mbit/s…….kommer den senare få en lägre lägsta-hastighet eller är det bara max-hastigheten som skiljer?

Jag vet inte riktigt vilken hastighet jag har behov av…..i 1:a hand handlar det om att få Internet till min flickväns dator…..vår uppkoppling är 28Mbit/s och i praktiken kommer vi upp i c:a 14Mbit/s. Hennes uppkoppling har endast normala surfbehov.

X-boxen står i näriheten av hennes dator och skulle möjlighetvis kunna anslutas med kabel om man har ngn ”accesspunkt?”.

ELLER

Finns det ngn trådlös superrouter som kommer klara detta mkt bättre än den jag har? Hur funkar det då tillsammans med mitt multifunktionsmodem?

Eller handlar det om kvaliteten på de trådlösa nätverkskorten i datorerna?

Övriga tips?

Tusen tack om du orkat läsa ända hit : )

Petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En liten åsikt: Att inte ha musikdatorn ansluten till internet låter jobbigt, med tanke på updates mm. Jag har alltid haft mina musikdatorer anslutna, och kört Panda Antivirus. Det har aldrig strulat, har aldrig fått virus, och Panda har aldrig stört mina musikprogram. (Norton verkar t ex vara en skräckupplevelse)

Min åsikt är att hela den där rädslan för musikdator+internet är överdriven.

Hoppas du får ordning på resten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag kör en en trådlös hårddisk i mitt 54 mbits-nät och tycker att det funkar bra att titta/lyssna därifrån. Däremot att tanka till den är rent olidligt långsamt. Det kräver fast anslutning eftersom det trådlösa verkar ha nån teoretisk hastighet man aldrig kommer i närheten av. Skrivaren har jag anslutit till en 3com trådlös skrivarserver som funkar kalasbra ihop med min HP Deskjet 5740.

En tanke om du ska köpa trådlös nätverksdisk är att köpa en med inbyggd skrivarserver så slipper du den utgiften.

Angående signalstyrka etc så har jag erfarenhet av dels ett modem/router/accesspunkt från D-link som funkat perfekt till alla möjliga olika nätverkskort, bla det du har från D-link. Nu har jag en enhet från Zyxel eftersom mitt Tv-abonnemang krävde en viss modell. Den funkar också bra. Till saken hör att jag har betong mellan våningarna i huset och signalstyrkan är ändå full överallt i huset. Så en vild gissning skulle va att ditt modem kan va boven. Har du möjlighet att testa en annan accesspunkt kanske?

Inte svar på alla frågor, men lite tankar i alla fall..... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har en del erfarenhet av nätverk. Dator 3 låter som att den störs av annan basstation. Har dina grannar trådlösa nät (kolla med din laptop)?. Om de har det så skall du kolla vilka kanaler som de kör på. 6, 7 eller 11 är vanliga defaultinställningar. Men även kanal 1 och 3 används. Det måste vara ganska rejält kanalseparation mellan stationerna för att det skall funka bra och utan störningar. Om nån av dina grannar har basstation så se till att konfa om din burk så att den ligger, i alla fall, 4-5 kanaler bort från dem. Har de kanal 6 så lägg dig på 1 eller 13. Har du otur och har många i närheten av dig så blir det till att kanalplanera (i det här fallet blir det att knalla runt och be dina grannar att lägga sig på vettiga kanaler).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har en del erfarenhet av nätverk. Dator 3 låter som att den störs av annan basstation. Har dina grannar trådlösa nät (kolla med din laptop)?. Om de har det så skall du kolla vilka kanaler som de kör på. 6, 7 eller 11 är vanliga defaultinställningar. Men även kanal 1 och 3 används. Det måste vara ganska rejält kanalseparation mellan stationerna för att det skall funka bra och utan störningar. Om nån av dina grannar har basstation så se till att konfa om din burk så att den ligger, i alla fall, 4-5 kanaler bort från dem. Har de kanal 6 så lägg dig på 1 eller 13. Har du otur och har många i närheten av dig så blir det till att kanalplanera (i det här fallet blir det att knalla runt och be dina grannar att lägga sig på vettiga kanaler).

Lite tankar.....

Eller se till att du har ett garanterat unikt namn (SSID) på ditt nätverk. Det lär inte vara en störande faktor att andra trådlösa nät existerar i närheten. Det där med kanalseparation gäller ju endast om du förlänger ditt eget trådlösa nätverk. Då kan inte två närliggande accespunkter ha samma kanaler.

Ett tips är att helt byta SSID på ditt nätverk ifall du inte kan ansluta, men det verkar väl inte vara ditt problem??

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tankar.....

Eller se till att du har ett garanterat unikt namn (SSID) på ditt nätverk. Det lär inte vara en störande faktor att andra trådlösa nät existerar i närheten. Det där med kanalseparation gäller ju endast om du förlänger ditt eget trådlösa nätverk. Då kan inte två närliggande accespunkter ha samma kanaler.

Ett tips är att helt byta SSID på ditt nätverk ifall du inte kan ansluta, men det verkar väl inte vara ditt problem??

Jo. Det är bra med unikt SSID. Men tragiskt nog så existerar det problem i 802.11. Ett av dem är när signalen är svag. Då kan en viss överhörning ("near far" på nördiska) påverka intilliggande kanaler. Och då spelar det ingen roll om man har annat SSID eller inte. För den vetgirige så kan "Channel Deployment Issues for 2.4-GHz 802.11 WLANs" vara intressant.

Så. Tillbaks till den samlade rekommendationen. Se till att du har ett vettigt och unikt SSID. Och se till att kanalen är en hyfsad bit ifrån någon närliggande station. Följ gärna kanalseparationsrek. på högst 3 kanaler i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

tack för era svar.

mitt ssid har ett unikt namn (alltså inte defaultnamnet). jag har testat att köra med några olika kanaler men utan någon skillnad i resultat. jag har inte riktigt den relationen till mina grannar att jag skulle kunna ringa på och prata kanaler med dom men det skulle förvåna mig väldigt om dom närmaste grannarna använder ngt annat än defaultinställningar. det verkar dock finnas några nätverk i närheten.

testade med en laptop igår som hade ett trådlöst kort från intel. det funkade bra (även på samma ställe där min flickväns dator (nr3) ) står.

däremot blev jag lite undrande över hastigheten. jag har en bredbandstjänst på 28Mbit. jag körde tptest och kom med laptopen endast upp i c:a 6,5 Mbit när jag körde trådlöst (stängde av squeezeboxen så att den inte skulle ta bandbredd)

då var jag ändå ansluten med 54Mbit (den visar ju aktuell anslutningshastighet när man för musen över den trådlösa nätverksymbolen nere i högra hörnet).

satte jag in nätverkskabel kom jag istället upp i 16Mbit. jag upprepade testet men fick flera gånger samma resultat, oavsett om jag befann mig precis bredvid accesspunkten eller långt ifrån.

låter det nomalt att jag ska tappa över 50% bandbredd bara på att köra trådlöst?

tror ni detsamma gäller för nätverk över elnätet?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

tack för era svar.

mitt ssid har ett unikt namn (alltså inte defaultnamnet). jag har testat att köra med några olika kanaler men utan någon skillnad i resultat. jag har inte riktigt den relationen till mina grannar att jag skulle kunna ringa på och prata kanaler med dom men det skulle förvåna mig väldigt om dom närmaste grannarna använder ngt annat än defaultinställningar. det verkar dock finnas några nätverk i närheten.

testade med en laptop igår som hade ett trådlöst kort från intel. det funkade bra (även på samma ställe där min flickväns dator (nr3) ) står.

däremot blev jag lite undrande över hastigheten. jag har en bredbandstjänst på 28Mbit. jag körde tptest och kom med laptopen endast upp i c:a 6,5 Mbit när jag körde trådlöst (stängde av squeezeboxen så att den inte skulle ta bandbredd)

då var jag ändå ansluten med 54Mbit (den visar ju aktuell anslutningshastighet när man för musen över den trådlösa nätverksymbolen nere i högra hörnet).

satte jag in nätverkskabel kom jag istället upp i 16Mbit. jag upprepade testet men fick flera gånger samma resultat, oavsett om jag befann mig precis bredvid accesspunkten eller långt ifrån.

låter det nomalt att jag ska tappa över 50% bandbredd bara på att köra trådlöst?

tror ni detsamma gäller för nätverk över elnätet?

Ursäkta om jag svänger mig med en del knasiga beteckningar men det är för att det inte skall uppstå missförstånd.

Det låter inte bra med 50% mindre bandbredd men det kan mycket väl stämma då du kanske har mycket trafik internt. Man skall inte glömma att radio är ett delat medium och sladd oftast är switchat. För att kolla det så behöver du sniffa lanet och se vart trafiken tar vägen. Tptest är visserligen ok men ger egentligen bara svar på upstream/downstream på fjärrförbindelse. Vad du skulle behöva är en analys av lokalt nät. Och framför allt kanske om det förekommer mycket CRC-fel. En hyfsat enkel väg utan att lägga ut en massa pengar är att låna en bredbandsrouter av nån kompis som har ett, bevisligen, schysst nät och se om det blir bättre då.

En enkel modell att testa lokal bandbredd på nätet är att göra en filöverföring mellan en burk på radiolanet och en fast burk ansluten på lanet. Ta en hyfsat stor fil (typ film eller liknande) och kopiera den bara. Ta ett tidtagarur (om inte kopieringen säger hur lång tid den tog) och ta tiden. En 4.7Gbyte stor fil skall optimalt ta ca: 700 sek (11 min) att överföra på 54Mbit/s och 3400 sek (ca: 1h) på 11Mbit/s.

En annan möjlighet är att förbindelsen är "tvingad" till 802.11g (54Mbit/s) och att det är mycket annan störning kring ditt radiolan. Normalt skall radiolan takta ned till lägre bandbredder vid störning. Kolla om du kan sätta ned till 802.11b (11Mbit/s) och se om det blir bättre där. 802.11g arbetar på ett litet annorlunda sätt än vad 802.11b. Men det är kanske inte troligt eftersom du testat väldigt nära din router.

Nätverk över elnät är väl i och för sig en lösning men bara om du upptäcker att radion är full (i alla fall delvis). Har bara testat plugnät en gång och då var det definitivt inte full bandbredd. Kommer inte ihåg exakt vad jag kom fram till men vi (mitt jobb) ratade det för att det var instabilt. Det här är 2-2,5 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack eggplant!

jag ska se om jag har möjlighet att testa det du föreslår.....

dock ligger inte datorerna för närvarande i nätverk utan första steget är bara att få dom att dela internetförbindelsen.

när du skrev att radio delar på förbindelsen tänkte jag att jag testar att koppla ur allt annat och bara köra med laptopen och göra tptest igen.... nu gick det plötsligt inte att ansluta....mig veterligen har jag inte ändrat ngt från igår. skapade nätverksanslutningen på laptopen på nytt och ställde kanalen på routern till 1 och lyckades till slut ansluta. tptestet gav då 8Mbit...antar att ökningen bara beror på "dagsform".

jag tänkte att jag listar vad jag har för inställningsmöjligheter i routern om det kan vara till ngn info:

Konfiguration:

 

Nätverksnamn (SSID): (har jag som sagt ändrat till ett eget)

 

Gränssnittstyp: 802.11b/g (jag kan även välja 802.11b, 802.11g samt 802.11b(legacy)g

 

Region: Europe

 

Kanal: 1 (kan välja 1-13)

 

Tillåt multicast från bredbandsnätverk: Ja (vad innebär detta?)

 

Säkerhet:

 

Broadcast Network Name: Ja (tänkte jag ta bort sen när allt funkar)

 

Tillåt nya enheter: Nya stationer tillåts (automatiskt) (har även valet "nya stationer tillåts via registrering" och "inga nya stationer tillåts")

 

Encryption: Inaktiverad

Använd WEP-kryptering

Använd WPA-PSK-kryptering (vald)

 

Krypteringsnyckel för WPA-PSK: hemligt 😉

 

WPA-PSK-version: WPA (kan välja WPA2 och WPA+WPA2)

Vidare finns möjlighet att konfigurera WDS vilket jag inte vet vad det är för ngt.....WDS är aktiverat men "Inga nätverk har identifierats."

I menyn finns valet "Trådlös åtkomstpunkt" som ger en lista som är förvirrande lik den ovan men här står även:

WMM: aktiverad

WPA-PSK-kryptering: TKIP

Säkerhetsläge: WPA-PSK

Under "Enheter" listas alla datorer som någonsin har varit inkopplade på routern. Kan detta ha ngn betydelse?.....jag hittar t.ex. namnet på en kompis dator som var inkopplad för att jag skulle hjälpa henne med ngt

hoppas det kan ge några ledtrådar och tusen tack igen för hjälpen !

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

tack eggplant!

Ingen orsak. Jag hjälper gärna till.

när du skrev att radio delar på förbindelsen tänkte jag att jag testar att koppla ur allt annat och bara köra med laptopen och göra tptest igen.... nu gick det plötsligt inte att ansluta....mig veterligen har jag inte ändrat ngt från igår. skapade nätverksanslutningen på laptopen på nytt och ställde kanalen på routern till 1 och lyckades till slut ansluta. tptestet gav då 8Mbit...antar att ökningen bara beror på "dagsform".

Oops. Det var ju inte bra. Kan var bus på nån burk. Vi tar det tekniska först. Det finns en möjlighet att en av dina andra datorer har aggerat gateway åt dig, av diverse orsaker. Rent tekniskt så har den då varit router. Det kan ha skett genom att den delar ut din adress. Inte så vanligt. Men det kan också ha skett på följande sätt (det behöver inte vara så här men jag flaggar för det). Via en icmp-redirect (ett speciellt sorts IP-paket) så dirigeras dina paket om till att gå via en annan burk. Dessa orsaker är främst: nån aggerar router, nån buse aggerar middleman och även här router. icmp-redirect skall man slå av, om man kan göra det. Det tillför inget i ett litet hemnät. Det går att se vilken mac-adress som din router pekar mot. Kör cmd.exe och i det fönstret skriver du "arp -a". Då skall du se mac-adressen som routerns ip-adress pekar på (som jag förmodar har ip-numret 192.168.1.254 eller möjligen .1 på slutet). Kolla upp på routern (brukar stå under eller liknande på en lapp) om det är samma. Om det inte är det så är det nått fishy.

Att slå av icmp-redirect på windows kan man tydligen göra genom registry eller om brandväggen hjälper till med det men jag vet inte om jag skall rekomendera det eftersom jag normalt inte kör windows och inte vet hur den funkar där. Man skall hur som helst gå in i registry via regedit.exe och leta upp nyckeln HKLM/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/Tcpip/Parameters och där hittar man EnableICMPRedirects som skall vara 0. Brukar väl vara 1 om den är påslagen. Men som sagt. Nån mer windowstillvänd människa skall nog rekommendera här.

jag tänkte att jag listar vad jag har för inställningsmöjligheter i routern om det kan vara till ngn info:

Konfiguration:

 

Nätverksnamn (SSID): (har jag som sagt ändrat till ett eget)

 

Gränssnittstyp: 802.11b/g (jag kan även välja 802.11b, 802.11g samt 802.11b(legacy)g

 

Region: Europe

 

Kanal: 1 (kan välja 1-13)

 

Tillåt multicast från bredbandsnätverk: Ja (vad innebär detta?)

 

Säkerhet:

 

Broadcast Network Name: Ja (tänkte jag ta bort sen när allt funkar)

 

Tillåt nya enheter: Nya stationer tillåts (automatiskt) (har även valet "nya stationer tillåts via registrering" och "inga nya stationer tillåts")

 

Encryption: Inaktiverad

Använd WEP-kryptering

Använd WPA-PSK-kryptering (vald)

 

Krypteringsnyckel för WPA-PSK: hemligt 😄

 

WPA-PSK-version: WPA (kan välja WPA2 och WPA+WPA2)

Vidare finns möjlighet att konfigurera WDS vilket jag inte vet vad det är för ngt.....WDS är aktiverat men "Inga nätverk har identifierats."

I menyn finns valet "Trådlös åtkomstpunkt" som ger en lista som är förvirrande lik den ovan men här står även:

WMM: aktiverad

WPA-PSK-kryptering: TKIP

Säkerhetsläge: WPA-PSK

Under "Enheter" listas alla datorer som någonsin har varit inkopplade på routern. Kan detta ha ngn betydelse?.....jag hittar t.ex. namnet på en kompis dator som var inkopplad för att jag skulle hjälpa henne med ngt

hoppas det kan ge några ledtrådar och tusen tack igen för hjälpen !

petri

Det bästa är ju att ha 802.11g påslaget så att du får 54Mbit/s (men vid felsökning så är det bättre att tvinga till en standard). Multicast är en annan del av ip-utrymmet (börjar med ip-adresserna 224.0.0.0 och slutar vid 239.255.255.255) som används för kommunkation där det finns fler mottagare. Man kan likna det vid riktad broadcast. Det är lite krångligt att kort gå genom det men kort sagt så är det en sändare som skickar ut 1 ex. ström och flera lyssnar på den samtidigt. Inte flera strömmar utan bara en. Typ TV/Radio. Men där är skillnaden att det går till alla. I multicast så får alla som prenumererar (fint ord för att ha anslutit sig) på multicastutsändningen tillgång till den. Det är ett smart sätt att minska trafiken i näten men tyvärr är den i grunden buggig (kräver en lååång förklaring. vi får ha ett seminarium om det 😄).

Att ta bort Broadcast Network Name plockar bara bort de som inte normalt vet vad de gör men det är inget som helst problem att hitta namnet på en burk som inte vill tala om det. Men, kan ju vara bra mot de som "går förbi".

WPA. Helst skall du ha WPA2 påslaget. Det är säkrast. PSK är pre-shared-key och är av mindre säkerthetsart men duger säkert i ett hemnät. Själv har jag inte nått annat än mac-adress-kontroll. All normalsurf skiter jag i om nån ser men den surfning som skall ske säkert körs genom https eller också har jag krypterad förbindelse via ssh eller liknande (brukar kallas för VPN på fint språk).

WDS är bara ett sätt att koppla ihop flera basstationer trådlöst. Normalt kopplar man dem med sladd för att få ett stort nät men man kan göra en trådlös variant också och det är den här som används då. Den kan du slå av, om du inte har fler basstationer.

WMM däremot kan vara en bov i dramat. Det är QoS (quality of service). Den prioriterar röst, video, best-effort och background i den ordningen. Så om den är påslagen så kan jag tänka mig att routern bestämmer sig för att dina nedladdningar eller liknande inte får hogga hela bandbredden. Slå av den. Tillför inget i ett hemnät som inte är extremt lastat. Och då skall man kanske fundera på andra lösningar men det är en ideologisk debatt som jag och andra fört på nätet sedan slutet av 80-talet (I'm an "Old Internet Fart" 😄)

Att enheter som anslutit sig finns kvar är kanske inte så konstigt men de skall nog helst inte vara kvar efter det att man bootat om maskinen. Men det finns säkert routrar som sparar sånt i flash för att användas senare. Men jag ser inget problem med det.

Sen finns det som alltid rena hårdvarufel som kan ställa till det. Men då kräver det lite jobbigare analys. Ex. koll av CRC-fel som jag antydde i tidigare inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

åter tack för ett väldigt utförligt svar...jag återkommer till det lite senare

jag sprang iväg till affären och köpte såna där mojänger som skapar nätverk genom eluttaget. det var netgears varitanter med en maxhastighet på 85mbit/s

vad gäller nätet var jag positivt överraskad....när jag körde tptest på min datorn som är direkt anlsuten med kabel till modemet kom jag upp i knappt 15mbit/s. min flickväns som körde genom elkablarna kom upp i c:a 12,5mbit vilket ju mer än väl räcker till för att surfa.

nyss skapade jag dock ett nätverk mellan datornerna genom att använda guiden för hemmanätverk i xp...jag aktivierade fil och skrivardelning och lyckades få åtkomst till respektive dators delade mappar.

testade att föra över en fil som är 473mb. det tog hela 7 minuter och 10 sekunder. om jag har räknat rätt : 473megabyte x 8 = 3784 megabit / 430 sekunder = 8,8megabit/sekund, så utnyttjar jag endast 10% av den teoretiska kapaciteten.

jag har ingen erfarenhet av nätverk.....är detta jättelångsamt? är det några inställningar som behöver göras för att snabba upp det hela?

jag har nätverksmojängerna på öppet köp och vet inte om jag ska behålla dom eller inte.

tack

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

ursäkta min otålighet men jag måste bumpa mig själv medan jag fortfarande har öppet köp på grejerna 😄

:-) Ingen fara. Jag är lite i semester-mode så jag kollar inte datan varje dag.

Det låter underligt att du skall få långsammare fart mellan datorerna hemma så det är nog inte fel på de där el-mojängerna (men det går ju inte att garantera farten med siffror som du visar. Den andra datorn visar ju trots allt lägre fart med TPTEST så en indikation att nått inte stämmer finns ju). Det verkar mer vara fel på en av datorerna/nätverkskortet/windows. Orsaker som jag tänker på är långsam hårddisk (men det verkar vara en extremt långsam HD i så fall), gammal opatchad windows (icke uppdaterad Windows NT hade dessa problem i början. Den var behäftad med urusel IP-stack). Du skulle behöva en dator till att testa med. En möjlighet är att det är att du kör igång en enkel filserver (istället för windows egna) typ en ftp-server. En annan variant är att boota upp en Linux live-CD på en eller bägge datorerna för att testa om det är windows som krånglar. Men då kräver det lite vetskap om Linux. Men om du fick samma svar där så vet du att det inte är mjukvaran (OS eller annat). Annan sak. Är det bara Windows XP du har?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade nu med en (modern) laptop istället.

även nu gick filöverföringen långsamt. en fil på 450mb tog 5 minuter.

kopplade den sedan med kabel i routern och förde över samma fil igen vilket nu tog 56 sekunder.

det lutar åt att jag lämnar tillbaka dosorna och försöker dra en kabel utanpå huset istället

Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade nu med en (modern) laptop istället.

även nu gick filöverföringen långsamt. en fil på 450mb tog 5 minuter.

kopplade den sedan med kabel i routern och förde över samma fil igen vilket nu tog 56 sekunder.

det lutar åt att jag lämnar tillbaka dosorna och försöker dra en kabel utanpå huset istället

Ja. Det låter vettigt. Jag hade som sagt ingen bra upplevelse med dem när jag testade, för nått år sedan.

Kom på en sak. Kan det vara så att den ena datorn (eller kanske bägge) ställer sig i halv duplex 10Mbit/s? Det händer ibland beroende på vilken hårdvara som nätverkskortet ansluter till. Men även om det är det så är det kanske lite väl mycket trassel för att vara tillräckligt bra. Bäst är hur som helst nätverkskabel, än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kollade inställningarna på nätverkskortet. kortet på den bärbara stod inställt på auto-igenkänning. jag testade lägena full-duplex 100mbit, half duplex 100mbit samt full duplex 10mbit. med de två första fick jag 2mbit/s med tptest och med det sista fick jag endast 200kb/s.

filöverföringen gick så långsamt att jag inte brydde mig om att ta tid.

som ett sista långsökt försök bjuder jag på lite intressant läsning taget ur min router om det kan ha någon betydelse:

DSL-anslutning

 

Länkinformation

 

Aktiv tid: 1 dag, 16:48:43

Modulering: G.992.5 Annex A

Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.196 / 17.647

Överförda data (skickade/mottagna) [GB/GB]: 8,30 / 9,35

Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 12,0 / 17,0

Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 7,0 / 19,0

SN-marginal (upp/ned) [dB]: 10,5 / 6,5

Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / BDCM

Rambortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Signalbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Länkbortfall (fjärr): 0

Sekunder med fel (lokal/fjärr): 29.235 / 0

FEC-fel (upp/ned): 0 / 0

CRC-fel (upp/ned): 285 / 578

HEC-fel (upp/ned): 865 / 308

stort tack igen!

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kollade inställningarna på nätverkskortet. kortet på den bärbara stod inställt på auto-igenkänning. jag testade lägena full-duplex 100mbit, half duplex 100mbit samt full duplex 10mbit. med de två första fick jag 2mbit/s med tptest och med det sista fick jag endast 200kb/s.

filöverföringen gick så långsamt att jag inte brydde mig om att ta tid.

Usch. Bedrövligt. Men det hör ihop med att tekniken för att skicka data över el-kabel är helt enkelt beroende av alltför perfekta förhållanden. Så bäst är nog att lämna tillbaks.

Aktiv tid: 1 dag, 16:48:43

Modulering: G.992.5 Annex A

Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.196 / 17.647

Överförda data (skickade/mottagna) [GB/GB]: 8,30 / 9,35

Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 12,0 / 17,0

Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 7,0 / 19,0

SN-marginal (upp/ned) [dB]: 10,5 / 6,5

Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / BDCM

Rambortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Signalbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Länkbortfall (fjärr): 0

Sekunder med fel (lokal/fjärr): 29.235 / 0

FEC-fel (upp/ned): 0 / 0

CRC-fel (upp/ned): 285 / 578

HEC-fel (upp/ned): 865 / 308[/i]

Det enda som egentligen är intressant är felen. FEC är ett sätt att försöka skicka redundant info för att kunna felkorrigera om det uppstår ett mindre fel. Man kan likna det vid sattelitkommunikation där man skickar datat 3 ggr och kollar om det finns skillnader i de tre strömmarna av data. Om det finns två som är lika så använder man den strömmen.

HEC och CRC är en sorts checksummor för att avgöra om datat är felaktigt. Det kan uppstå vid rena fel på kabel eller interface men även när man rycker ur en sladd så den typen skall helst kontrolleras under en given tid och att man vet att man inte rycker och drar i kablar. HEC förekommer i ATM (i det här fallet ADSL) och CRC är vanligast på ethernet. HEC kan korrigera ett bitfel. Både CRC och HEC kan detektera flera bitfel.

Summan av kardemumman är att man inte kan avgöra om dessa fel är många och ofta förekommande. Du har 29 sekunder med fel. Om detta skedde under en 5-minutersperiod så är det för mycket. Är det under ett dygn så är det visserligen mycket men ingen katastrof. Kort sagt. Om du bootar om routern och tar en koll så att alla värden nollställts och sedan kör igång en överföring och sen tittar med jämna mellanrum. Typ varje minut och ser om felen ökar onormalt mycket så är något inte bra. Alla fel är alltså av ondo men är de utspridda så märker man dem inte så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...