Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu är det dags att skaffa en hemmastudio...

Vad ska man välja för program, ljudkort, klaviatur..? Och mer?

Vill veta vad jag behöver... Så bra som möjligt till ett pris under ca 50.000 kr, får kosta lite mer om det behövs. 😕

Annons
Postat

Vill veta vad jag behöver... Så bra som möjligt till ett pris under ca 50.000 kr, får kosta lite mer om det behövs. 🙂

Är det enbart utrustning då du ska ha? Eller ombyggnad akustikbehandling och hela kittet?

Jag kan egentligen inte föreslå några speciella produkter för den prisklassen, som jag själv har erfarenhet av i alla fall, eftersom att jag själv inte har den budgeten. Det dyraste, förutom instrument, jag har köpt in till studion är för ca 3 000 och det var ett par hörlurar 😕

men det du behöver är som sagt först och främst ett bra musikprogram. Jag använder själv Cubase och Reason. Men i bandets studio använder vi Logic så jag kan lite om det också. Men själv föredrar jag Cubase. Kanske för att jag är mest van med det, inte nödvändigtvis för att det är "bäst". ProTools är ju också det väldigt populärt men det har jag faktiskt aldrig provat.

Andra saker som är bra att ha är såklark ljudkort (ett måste 😛 ), klaviatur är väldigt behändigt, bra monitorer (lyssningen är väldigt viktig) kan även komplettras med hörlurar. hmm vad mer.. instrument.... En midi-controller är inte helt fel 😉 Bra mickrofoner, förstärkare och en massa annat roligt.

Nu alldeles snart kommer du säkert få lite mer relevanta svar från folk som är mer kunniga än vad jag är 😆😊:rolleyes:

Postat

Vill veta vad jag behöver... Så bra som möjligt till ett pris under ca 50.000 kr, får kosta lite mer om det behövs. 🙂

Är det enbart utrustning då du ska ha? Eller ombyggnad akustikbehandling och hela kittet?

Jag kan egentligen inte föreslå några speciella produkter för den prisklassen, som jag själv har erfarenhet av i alla fall, eftersom att jag själv inte har den budgeten. Det dyraste, förutom instrument, jag har köpt in till studion är för ca 3 000 och det var ett par hörlurar 😕

men det du behöver är som sagt först och främst ett bra musikprogram. Jag använder själv Cubase och Reason. Men i bandets studio använder vi Logic så jag kan lite om det också. Men själv föredrar jag Cubase. Kanske för att jag är mest van med det, inte nödvändigtvis för att det är "bäst". ProTools är ju också det väldigt populärt men det har jag faktiskt aldrig provat.

Andra saker som är bra att ha är såklark ljudkort (ett måste 😛 ), klaviatur är väldigt behändigt, bra monitorer (lyssningen är väldigt viktig) kan även komplettras med hörlurar. hmm vad mer.. instrument.... En midi-controller är inte helt fel 😉 Bra mickrofoner, förstärkare och en massa annat roligt.

Nu alldeles snart kommer du säkert få lite mer relevanta svar från folk som är mer kunniga än vad jag är 😆😊:rolleyes:

Tack för svar.

Är detta nått köpvärt?

http://www.blocket.se/vi/12250105.htm?ca=2_s

Postat

Tack för svar.

Är detta nått köpvärt?

http://www.blocket.se/vi/12250105.htm?ca=2_s

Beror väl på vad du ska spela in i studion.

Personligen skulle jag inte köpa dendär, skulle lägga pengarna på ett vettigt

ljudkort, ett par bra mikrofoner + ev en mickpreamp och bra lyssning!

Även kolla rummets ljudbehandling osv.

Men vad vill du spel ain? Rör det sig om MIDI eller audio, eller båda?

8-9 distade gitarrspår eller en akustisk i stereo?

Postat

Skaffa en feting dator och stoppa in så mycket CPU och RAM du kan, ett hyffsat ljudkort och ett par bra aktiva högtalare och du är ready to go.

Postat

Vill veta vad jag behöver... Så bra som möjligt till ett pris under ca 50.000 kr, får kosta lite mer om det behövs. 😄

Om du ska få vettiga svar på din fråga som är relevanta för din budget måste du till att börja med berätta följande:

1. Vad ska du spela in, vilken typ av musik ska du göra? Vilka instrument? Hur har du tänkt jobba?

2. Har du redan en dator som du tänkt använda - och i så fall vilken och med vilken kapacitet?

Du kan också använda sökfunktionen på forumet. Det finns MASSOR av information i det här ämnet i massor med trådar. Din fråga hör till de vanligaste på forumet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.