Hag Postat 31 augusti 2004 Postat 31 augusti 2004 Eftersom jag inte vill sitta på mina ruttna datahögtalare, tilläggas bör att dom inte går att koppla in i mixerbordet då det krävs en egen left respektive right sladd. Jag har ett par ännu fetare högtalare än dom till steron, men det är från en väldigt gammal grammofonspelare. Kontakten ser ut något i stil med ( -: ) detta sett uppifrån. Jag vet inte ens vad kontakten heter. Det jag tänkte man kunde göra är att klippa av den där kontakten och sätta på en annan, en som passar in i mixerbordet? Många stereohögtalare har ju ingen kontakt utan bara massa trådar man rullar ihop och kör in ibak. Här skulle man ju också kunna sätta på någon kontakt istället? Några erfarenheter, några tips?
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 31 augusti 2004 Postat 31 augusti 2004 Du måste ha en förstärkare mellan mixern och högtalarna. Glöm inte att fråga mamma innan du klipper sönder sladden på hennes högtalare.
Neko Postat 31 augusti 2004 Postat 31 augusti 2004 Du måste ha en förstärkare mellan mixern och högtalarna. Glöm inte att fråga mamma innan du klipper sönder sladden på hennes högtalare. på hugget idag? 🙂
trombonisten Postat 31 augusti 2004 Postat 31 augusti 2004 1 - datahögtalarna. Har de egen förstärkare (alltså egen strömmatning) så kan man fixa en mellankontakt rätt enkelt. Det kan gå att driva dem genom hörlursutgången. 2 - stereohögtalarna. Låter som en helt vanlig högtalarkontakt. De skall kopplas till utgången från en effektförstärkare. Det brukar stå på baksidan hur mycket effekt de tål. Säg att det kan vara mellan 10W och 100W nånstans. Jag gissar dock att din mixer inte har inbyggt slutsteg. Om den inte har det så blir det inte så mycket ljud alls. Du behöver alltså en effektförstärkare någonstans, en variant att du tar din gamla stereoförstärkare och kopplar in. Kan du beskriva lite vad du har för några grejor så skall vi se vad som går att ordna. Vad heter till exempel mixern, högtalarna? Har du någon effektförstärkare? Lycka till
Hag Postat 31 augusti 2004 Trådstartare Postat 31 augusti 2004 1 - datahögtalarna. Har de egen förstärkare (alltså egen strömmatning) så kan man fixa en mellankontakt rätt enkelt. Det kan gå att driva dem genom hörlursutgången. 2 - stereohögtalarna. Låter som en helt vanlig högtalarkontakt. De skall kopplas till utgången från en effektförstärkare. Det brukar stå på baksidan hur mycket effekt de tål. Säg att det kan vara mellan 10W och 100W nånstans. Jag gissar dock att din mixer inte har inbyggt slutsteg. Om den inte har det så blir det inte så mycket ljud alls. Du behöver alltså en effektförstärkare någonstans, en variant att du tar din gamla stereoförstärkare och kopplar in. Kan du beskriva lite vad du har för några grejor så skall vi se vad som går att ordna. Vad heter till exempel mixern, högtalarna? Har du någon effektförstärkare? Lycka till Datahögtalarna (Labtec) eller sterohögtalarna (Sony)? Mixerbordet är ett Behringer Eurorack UB1204-Pro. Har ingen effektförstärkare så vitt jag vet 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.