memento Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 Jag for igår och skulle kolla på ett piano jag funderar på att köpa det såg ganska fräsht ut och var ganska fin klang men det låg ungefär runt 410 Hz. Jag undrar om det räcker då att stämma pianot en gång för att man ska komma upp och stanna i 440 Hz eller kommer jag att behöva stämma det flera gånger? // Johnnie Boy
chrisB Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 Jag for igår och skulle kolla på ett piano jag funderar på att köpa det såg ganska fräsht ut och var ganska fin klang men det låg ungefär runt 410 Hz.Jag undrar om det räcker då att stämma pianot en gång för att man ska komma upp och stanna i 440 Hz eller kommer jag att behöva stämma det flera gånger? Troligtvis flera ggr. Det beror på att man måste ge instrumentet tid att sätta sig. Hur många ggr beror på vilket skick pianot är, om naglarna sitter fast ordentligt. Ända sätt att kontrollera detta är att ha med sig en pianotekniker för se igenom pianot innan man köper den. Ett beg piano är lite av en gissning, om då inte ägaren skött den och stämt den en gång om året. Allt beror på priset.
Anders F Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 Det hat ju också med strängarna att göra. Om strängarna är dåliga så kan det också behöva bytas. Men det är ju tyvärr inte sånt man vet innan man köper ett begagnat piano utan man får ta en liten chansning. Tänk dock på att inte placera pianot mot en yttervägg när/om du köper det då många gör detta misstag.
Pianonissen Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 (redigerat) Tänk dock på att inte placera pianot mot en yttervägg när/om du köper det då många gör detta misstag. Rätta mig om jag har fel, men, var det inte mest förr i tiden när väggarna var dåligt isolerade, och temperaturen ändrades mycket under året även inomhus som man inte skulle ställa pianot mot en yttervägg? Jag har hört att detta inte ska spela lika stor roll i dagens hus där det inte blir lika mycket drag så att det släpper i pianot o.s.v.... Jag har ingen aning om det stämmer, det är bara något jag har hört. Sen är det väl kanske bäst att ta det säkra före det osäkra.. Lycka till! ;-) Matilda Redigerat 13 juli 2007 av Pianonissen
Hemluth Postat 17 juli 2007 Postat 17 juli 2007 Jag har också hört det där och det är ju jätteskitsnack. Lägg handen på en yttervägg och lägg sedan handen på en innevägg. Tror ni att det är någon temperaturskillnad och att den i så fall skulle vara tillräcklig för att stämma om pianot? Om svaret är ja föreslår jag att du ska sluta tälta och köpa ett hus.
DrHans Postat 17 juli 2007 Postat 17 juli 2007 Om svaret är ja föreslår jag att du ska sluta tälta och köpa ett hus. Ja eller varför inte isolera lite precis bakom pianot bara.
chrisB Postat 17 juli 2007 Postat 17 juli 2007 Det har inte så mkt med väggar att göra som med luftfuktighet. Torrt på vintern; trät krymper, fuktigt på sommaren trät sväller.
Wernborg Postat 17 juli 2007 Postat 17 juli 2007 Jag fick rådet av min pianostämmare att ständigt ha en bigpack fylld med vatten ståendes i pianot. Han tyckte gott att det räckte som ersättare för mer professionella dyra luftfuktare. Vet inte om det beror på det, men jag har inte behövt stämma om pianot sedan dess. Två år sedan sist jag stämde det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.