Jump to content
Annons

Ronnie gjorde bästa Hammerfall-mixen


Recommended Posts

Över 100 bidrag skickades in till Hammerfall-tävlingen, där låten Hearts of fire skulle mixas/remixas. Nu har Studio och Digidesign valt ut de tio bästa bidragen och gruppen Hammerfall korat en ensam förstapristagare.

VINNARNA

1: a plats - (RONNIE BJÖRNSTRÖM)

Vinster:

- Pro Tools-utrustning till ett värde av 15 000 kronor.

- Albumet Threshold av Hammerfall.

- Dvd-skivan One Crimson Night av Hammerfall.

- Hammerfall T-shirt Threshold.

- Hammerfall T-shirt Chapter V.

- Hammerfall Cap.

2:a-3:e plats - (HANS SCHUMACHER & MATTIAS BERGMAN)

Vinster:

- En valfri plugg från Digidesign.

- Albumet Threshold av Hammerfall.

- Dvd-skivan One Crimson Night av Hammerfall.

- Hammerfall t-shirt Threshold.

4:e-10:e plats - (MIKAEL ANDERSSON, MARTIN SVENSSON, ANDREAS ’CABANTE’ PETERSSON, MARTIN HAGLUND, RICK ALTZI, PETER CHRISTIANSEN & JOHAN ROMEDAHL)

Vinster:

- Albumet Threshold av Hammerfall.

- Hammerfall t-shirt Threshold.

Ronnie gjorde bästa mixen

Ronnie Björnström tog hem förstapriset i Studios och Digidesigns mixtävling. Joacim Cans (sångare i Hammerfall) motivering lyder: "Ronnie har gjort en rättvis mix av låten samt hållit sig till dess ursprungliga form utan att ta några kreativa snedsteg, samt att det låter riktigt bra!"

Ronnie Björnström, en 26 år gammal multiinstrumentalist från Umeå, har mixat sig fram till segern i Hammerfall-tävlingen. Han är nybliven far till en liten dotter och spelar inte bara gitarr och bas, utan även trummor.

Ronnie började studerade ljudteknik redan på gymnasienivå i Pajala och har därmed upplevt skiftet från analog till digital inspelningsteknik. Hammerfall-mixen gjorde han med enklast möjliga utrustning, ett Digidesign Mbox-ljudkort och Pro Tools LE 7.3 med endast de medföljande pluggarna.

- Det var en kompis som tipsade mig om tävlingen. Jag tyckte det lät kul att få mixa en låt med ett så känt band.

Ronnie har inte gjort några större förändringar av originalmaterialet, men en del knep tog han till för att lyfta mixen några snäpp.

- Jag använde baskaggen och virveln som triggspår för att styra två nya trumljud, som jag sedan blandade med originalspåren.

- Sen har jag lagt ett automatiserat delay på sången, och låtit gitarrerna spela starkare på refrängen.

Den avslutande mastringen gjorde Ronnie själv, med hjälp av Waves-pluggarna C4 och L2.

Ronnies två tips för en lyckad Hammerfall-mix

1. Det är viktigt att bas, trummor och gitarr ligger tydligt separerade och inte grötar ihop. Något som jag löser genom att använda panorering och eq.

2. Komprimera basen hårt för att få rätt punch. Gäller i viss mån även sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ronnie_Rocker (oregistrerad)
Grattis. 😕

tackar allihopa! Nu ska det mixas ännu mer musik. har precis köpt mig en Liquid mix också. så tillsammans med nya ljudkortet och den så kan man skapa bra grejjer!

//Ronnie Björnström

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis. 😛

tackar allihopa! Nu ska det mixas ännu mer musik. har precis köpt mig en Liquid mix också. så tillsammans med nya ljudkortet och den så kan man skapa bra grejjer!

//Ronnie Björnström

Har lyssnat några vändor på din remix. Den låter riktigt, riktigt bra 😛

Bra jobbat och grattis till vinsten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis. 😛

tackar allihopa! Nu ska det mixas ännu mer musik. har precis köpt mig en Liquid mix också. så tillsammans med nya ljudkortet och den så kan man skapa bra grejjer!

//Ronnie Björnström

Har lyssnat några vändor på din remix. Den låter riktigt, riktigt bra 😛

Bra jobbat och grattis till vinsten!

Vart lyssnar man på den då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...