Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare på er....

Jag tänkte höra med er om det är någon som kan komma med något bra tips om hur man får igång lillfingret... Kanske lite svårt att förstå frågan så jag förklarar lite bättre...

Jo det är så att när jag spelar gitarr eller synt så hänger inte lillfingret med lika bra som dom andra fingrarna på min vänstra hand (dvs den hand som är på halsen på en gura). Jag spelar iofs inte så mkt ackord där jag använder lillfingret så mkt, men dom ggr jag behöver använda det så blir jag typ tvungen att stanna upp och verkligen konstentrera mig på att få den på rätt plats. Har spelat gura bra många år nu, dock inte så vidare aktivt och mest bara "metal-tugg". Har även försökt att få hjälp av lärare men ingen kan komma på något bra sätt att öva upp lillfingret. Såg att ni gav nån annan kille tips om att slippa kramp så ni kanske har bra svar på denna fråga å =)

En till sak med mitt lillfinger är att det är precis som att leden fastnar i vissa ställen och man måste ta i för att få ihop fingret. Jag vet detta låter asskumt men jag kommer inte på något bättre sätt att beskriva mitt prob.

Tacksam för svar 🙂

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

🙂

Bästa första-inlägget, ever, på något forum!

"Hjälp mig med lillfingret!" 🙂

Postat (redigerat)

Det har att göra med muskulaturen i handen. Man har inte samma flexibilitet i lillfingret. Det enda jag kan råda dig är att öva skalor. Skalor skalor skalor. Efterhand kommer lillfingret att hänga med bättre. Det finns tyvärr inga genvägar till bättre handkordination. Det är samma sak med huden på fingertopparna. Den måste härdas. Lär dig skalorna för gitarr och spela dem omväxlande dur, moll, mixolydisk o s v. Kolla in någon bra gitarrsida för att hitta skalövningar. Det finns ungefär en miljon på nätet så det är bara att googla.

Samma sak gäller keyboard. Man måste öva både muskelminne och flexibilitet och styrka i handen och det bästa sättet är skalövningar. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Postat
Tjenare på er....

Jag tänkte höra med er om det är någon som kan komma med något bra tips om hur man får igång lillfingret... Kanske lite svårt att förstå frågan så jag förklarar lite bättre...

Jo det är så att när jag spelar gitarr eller synt så hänger inte lillfingret med lika bra som dom andra fingrarna på min vänstra hand (dvs den hand som är på halsen på en gura). Jag spelar iofs inte så mkt ackord där jag använder lillfingret så mkt, men dom ggr jag behöver använda det så blir jag typ tvungen att stanna upp och verkligen konstentrera mig på att få den på rätt plats. Har spelat gura bra många år nu, dock inte så vidare aktivt och mest bara "metal-tugg". Har även försökt att få hjälp av lärare men ingen kan komma på något bra sätt att öva upp lillfingret. Såg att ni gav nån annan kille tips om att slippa kramp så ni kanske har bra svar på denna fråga å =)

En till sak med mitt lillfinger är att det är precis som att leden fastnar i vissa ställen och man måste ta i för att få ihop fingret. Jag vet detta låter asskumt men jag kommer inte på något bättre sätt att beskriva mitt prob.

Tacksam för svar 🙂

En sak som du att lära dig efter ett tag som musiker är det att det inte finns några genvägar. Det finns ingen magisk övning som gör det lättare att spela med lillfingret. Som Egghuvud säger öva skalor. Ifall du spelar gitarr så skulle jag rekommendera att börja med symmetriska mönster så du inte behöver hålla ett mönster i huvudet samtidigt som du övar. Den kvasikromatiska skalan är alltid en bra träningsskala den går

1-2-3-4

1-2-3-4

1-2-3-4

1-2-3-4

1-2-3-4

1-2-3-4

Lägg olika mönster och grupperingar på den här och du kan få 24 olika övningar ( 4*3*2 ) t.ex. 1-3-2-4 och 1-4-2-3. Lägg olika rytmer och lägg in string skipping så kan du få över 100övningar från en skala. Öva både med legato, plektrum och fingerspel dina 100övningar går till 300övningar.

Ifall du har problem med något speciellt öva det.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Öva ackord och skalor, riff m.m. och se till att använda lillfingert hela tiden. Prova även att ta ackord med långfinger, ringfinger och lillfinger, bara för att "vänja" lillfingert att vara med.Det är en träningsfråga bara. Om du inte har något fysiskt fel i det fingert förstås. Annars är det ju så att lillfingert är det mest flexibla fingert efter tummen, det har till och med en muskel mer än de övriga. Men om man inte använder det från början är det svårare att vänja sig. Själv har jag använt större del av min semester till att vänja mig till att använda det högra lillfingert när jag spelar picking på git. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.