Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kollat runt lite, och antingen är det jag som är puckad som inte förstår, eller så är det alla tillverkare av monitorer/subbar som är korkade, för jag kan verkligen inte hitta något vettigt sätt att koppla ihop dessa, inte ens om man kör system inom märkena, och än mindre om man mixar olika märken.

Det ultimata som jag kan se skulle väl vara balanserade L R in i subben, varav man har ett highcut filter för att bestämma subbens frekvensområde, och sedan 2 olika balanserade stereo outputs, där en är opåverkad av filtret och det andra släpper bara igenom frekvenser ovanför filtret till vidarekopplade monitorer

Är det bara jag som är knäpp, eller varför är inte detta universal kopplingen av subbar & monitorer?

Sedan vill jag bara ha en liten klargörning vad skillnaden mellan obanalserad signal och balanserad signal är, tack 😉

Ossian

Annons
Postat (redigerat)

Såg visserligen frågan i Kontrollrummet också, men den kan ju inte hänga obesvarad här heller... 😲

Studio-subar är konstruerade ungefär som det du vill ha, medan hembio-subar är en enkelriktad gata, som man alltså måste ha en separat sub-utgång till eftersom det inte finns vidarekoppling till satelliterna.

Studio-subarna brukar ha möjlighet att ställa antingen en eller två delningsfrekvenser (två i så fall för att lättare kunna anpassa suben till hur satelliterna reagerar) - men signalen till satelliterna går aldrig igenom utan att gå via delningsfiltret - så de blir inte fullrange. Om man kunde köra sub + fullrangesatelliter, så hade man fått en väldigt obalanserad ljudbild.

Kan också nämna exempel på ett par bra och förhållandevis billiga studio-subar:

ADAM Sub-8 (listpris 5995:- )

NHT Pro S00 (listpris 6595:- )

När det gäller kopplingarna:

Balanserad

Obalanserad

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.