Jump to content
Annons

Nybörjarprogram?

Recommended Posts

Johannesson (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tänkte börja göra musik i datorn. Först gången någonsin. Sist jag spelade in musik var i en kassettporta... Det var ett tag sen. Blev glad när jag läste om Sequel i Studio. Lät som det kunde passa mig perfekt. Blev däremot misstänksam när jag läste om alla problem i deras forum, dåliga DVD:er, registreringsproblem och div buggar... Vad finns det för alternativ för en PC-kille som jag? Acid? Provade en demo. Såg lätt ut. Men demo-looparna lät lite plastigt... Vill gärna att det ska låta bra. Music Maker? Nån som provat? Andra alternativ med "allt i ett" och där man inte måste vara ingenjör och lägga ned en massa tid på inställningar?

Jag gör videoproduktioner i min dator och tänkte första hand göra musikbakrunder till dom. Det viktigaste är att det är användarvänligt, lätt att komma igång, och låter bra. Tänker mig att använda mjuksyntljud, loopar och färdiga bakrunder, men också spela in egen gitarr, bas, synt etc. Eftersträvar 60-talssound, retro, blues, r&b etc

Alltså, nån som har erfarenhet av t ex Sequel, Acid, Music Maker eller annat enkelt nybörjarprogram för PC?

Mycket tacksam för tips!

Hälsningar Johannes

Annons
Postat

Enkelt svar: Acid

Det finns en uppsjö av loopar till den.

Postat

Fl studio är ju också ett lätt förståligt musik programm.

Jag använder det som rewire till cubase.

kanon o göra loopar i 😉

Postat
Enkelt svar: Acid

Det finns en uppsjö av loopar till den.

OK, tack! Då ska jag titta närmare på Acid igen. Verkar ju inte så dyrt program heller, om man skulle ångra sig. Dessutom verkar det vara krångligt med Sequel att man bara kan ha det på en dator (aktivieringskod på hårddisken istället för USB-dongel). Jag antar att Acid har ett enklare typ av licensskydd? Nöjd med kvalitéen på loopar och ljud?

Tack igen, alltid roligt med referenser på grejer. Andra som har erfarenheter, hör gärna av er!

/Johannesson

Postat

kanon o göra loopar i 😉

Sedär, det var ett nytt namn för mig. Tack för tipset!

Kollade snabbt in deras hemsida, och det finns demo-versioner där. Ska tanka hem en och titta närmare. Följer det med ljud och loopar i paketet måntro? Jag förstår att sånt inte är så viktigt när man hållit på ett tag och fixat egna ljud och loopar och tankat hem både det ena och det andra, men som nybörjare så verkar det praktiskt att få med ett komplett paket till att börja med.

Postat

kanon o göra loopar i 😉

Kollade snabbt in deras hemsida, och det finns demo-versioner där. Ska tanka hem en och titta närmare. Följer det med ljud och loopar i paketet måntro? Jag förstår att sånt inte är så viktigt när man hållit på ett tag och fixat egna ljud och loopar och tankat hem både det ena och det andra, men som nybörjare så verkar det praktiskt att få med ett komplett paket till att börja med.

Det följer med ljud.

Har du testat det än?

isånnafall va det något för dig?

Postat (redigerat)

Började själv med Acid innan det fick midistöd. Det var enkelt och skoj. Alla mina låtar från den tiden har ett trumbeat som delvis består av introt till depeche modes Useless som jag egenhändigt samplade 🙂

Resultatet var inte direkt radiomässigt, men precis innan jag gav upp och bytte till ett mer kompetent sequencerprogram, lät det faktiskt helt ok.

Redigerat av Fidden
Postat

kanon o göra loopar i 😎

Det följer med ljud.

Har du testat det än?

isånnafall va det något för dig?

Det låter bra. Att det följer med ljud alltså. Har inte provat hur det LÅTER än... Måste in till stan på ett möte idag, och tänkte ta en runda i några musikaffärer och höra vad dom tycker. Återkommer...

Postat
Började själv med Acid innan det fick midistöd. Det var enkelt och skoj. Alla mina låtar från den tiden har ett trumbeat som delvis består av introt till depeche modes Useless som jag egenhändigt samplade 😎

Resultatet var inte direkt radiomässigt, men precis innan jag gav upp och bytte till ett mer kompetent sequencerprogram, lät det faktiskt helt ok.

Det låter kul. Som sagt, det ser lite leksaksmässigt ut, men det är ju bara roligt, om det känns som man leker, när man i själva verket jobbar... Och sen kanske det kan bli en kul hobby också, vem vet. Att bara göra musik för nöjes skull.

Tittade på musikbörsens hemsida och såg att det fanns oäääääändligt med loopsamlingar till acid. Så ljud lär man ju inte växa ifrån.

Som sagt, återkommer....

Postat
Började själv med Acid innan det fick midistöd. Det var enkelt och skoj. Alla mina låtar från den tiden har ett trumbeat som delvis består av introt till depeche modes Useless som jag egenhändigt samplade 🙂

Det låter kul. Som sagt, det ser lite leksaksmässigt ut, men det är ju bara roligt, om det känns som man leker, när man i själva verket jobbar... Och sen kanske det kan bli en kul hobby också, vem vet. Att bara göra musik för nöjes skull.

Tittade på musikbörsens hemsida och såg att det fanns oäääääändligt med loopsamlingar till acid. Så ljud lär man ju inte växa ifrån.

Som sagt, återkommer....

OK, gott folk. Det blev många turer... och mycket snack... Men med tanke på begränsningen i Sequel och diverse goda råd från folk som hållit på ett tag, särskilt med tanke på att det INTE är techno jag kommer att producera så har jag nu idag inhandlat; 1 st Cubase SE3, en EZ-drummer och en Halion Player. OK, det blev lite drygt 4 000 istället för 1000:-... Men förhoppningsvis kommer jag att bli gladare av EZ-trummorna än dom i Sequel och dom i "studiocase-paketet" som var mitt sista alternativ innan jag övertalades att köpa lösa pluggar istället. Snacket gick såhär: EZ-trummorna är bäst och spela gitarr och bas kommer du att vilja göra själv (istället för att loopa virtuella gitarrer)...

Så nu har jag också kostat på mig Cubase-handboken, och tänker ha en skön sommar med den i hängmattan till att börja med. Återkommer väl i höst när jag kört fast i nån installation eller nåt...

Trevlig sommar önskar

Johannes

Postat

sequell verkar spännande, det är onekligen snyggt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.