Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 (redigerat) Edit: Fattade aldrig att man inte fick visa upp remixer här trodde det var helt OK och om jag inte minns fel så var det det förr, eller? Det här är ju från en remixtävling där upphovsmannen/kvinnan har gett sin tillåtelse och aktivt på eget initiativ uppmanat en att delta. Har en dejavu feeling att jag har ställt den här frågan förr men jag tror det var på Kontrollrummet? Göran Redigerat 19 juni 2007 av Burnin Sven
Gubben i Kalmar Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Det hadde varit spännande att få lysna till Din remix. Men jag får inte "igång den". Avaktar lite Vänligen Gubben i Kalmar
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Det är bara att trycka på hjulet där det står click here and listen men kanske bäst att vänta med inlägg till den riktiga tråden kommer upp. Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Som ni ser så har jag editerat första inlägget i väntan på svar om hur det ligger till med remixar från remixtävlingar.
Emulator Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 ehm....jag kan lägga den på min server om du skulle behöva extern länk? För att skicka vidare till en sida med bidrag från andra tävligar bör väl vara helt i sin ordning? och, jo, jag hörde den på KR 😉
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Tjena Emulator tack för erbjudandet jätte snällt av dig om jag inte får nåt svar här så hör jag av mig. Iofs. så blir det ju samma som jag tänkte göra här dvs. länka till låten på min remix sida över på Real World remixed hmm nej det måste man ju bara få göra vore ju konstigt annars. Min låt blev ju en ny låt om man jämför med orginalet som är nån slags blandning av World musik och Afrikansk Pop eller vad man ska kalla det. Jasså det var på Kontrollrummet tänkte väl det man är visst lite snurrig hehe mycket siter nu att hålla rätt på hehe. Kan starkt rekommendera att man hoppar på remixningen av dom låtar som dom har där borta på Real World Remixed man lär sig mycket av att mixa andras musik. Göran
Majken Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Jag är inte helt insatt i hur det hänger ihop. Men det har med stim att göra där vi inte kan sprida låtar som någon annan har rättigheterna till. Att man lägger upp sin egen låt är en sak, att lägga upp sin tolkning av någons annan låt är annorlunda. En möjlighet är givetvis att bjuda hit original-artisten som kan registrera ett konto och lägga upp remixen. Ämnet har varit uppe tidigare och minns jag rätt så skulle Björn prata med stim-pojkarna om det finns nån alternativ lösning. Exempelvis att länka in låtar från andra domäner.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 Tack Majken men det är ju just det jag pratar om nämligen att länka in låten från deras server man får ju inte ha den på något annat ställe än där. Blir kanske lite svårt att få Angelique Kidjo och medmusikanter samt Peter Gabriel att regga sig på ett konto här 😄 vore iofs. häftig om dom hängde på här 🙂 . Real World Remixed anordnar ju tävlingar regelbundet och man uppmanas att länka till sin remix så att folk som man tycker ska lyssna kan få göra det. Iom. detta så kan det ju aldrig bli nåt tal om upphovsrättsliga kontroverser och vem som helst råkar som slinka in på Real World Remixed siten kan ju oxå lyssna (inte ladda ner) på vilken som helst remix som finns där. Oavsett om moderator åker på att lyssna på en låt från en länk istället för en som är uppladdad hit så är det ju samma tidsåtgång så kan det ju inte utgöra ett hinder. Problemet om det är Ok med den här typen av remixer är ju att det verkar inte gå att skriva ett inlägg i låtkategori utan att ladda upp en fil. Nåväl avvaktar ett svar jag tog bort länken igår för säkerhets skull. Göran
Emulator Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 Funderar. Ett tråkigt sätt att lösa det hela på är att bara länka till sidan där den finns...så att din mixsida öppnas i nytt fönster. Då får man ju dock återkomme för att tycka nåt, och du skulle bli tvungen att posta i nån annan kategori än just demos 😄 Men det skulle ju funka ?
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 Bumpar här skulle vara jäkla intressant att få veta hur man tänker om det nu är så att man inte får länka till remixtävlingar liknande dom så körs på Real World Remixed. Det kan som sagt inte bero på copyright iom. att det bara går att länka till remixarna och att man uppmanas att göra det samt att vem som helst kan hoppa över dit och lyssna. Man gör ju tex reklam för en remixtävling i senaste studio. Göran
Majken Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 Att någon annan gör på ett annat sätt behöver inte betyda att det är rätt och riktigt. Ett bra exempel är YouTube där i stort sett allt som ligger uppe egentligen är olagligt och bryter mot upphovsrätten. När allt kommer till kritan så är det väl så att ju större man är, desto lättare är det att bryta mot reglerna och komma undan med det. Men som jag sa tidigare, jag är inte rätt person att svara på frågan. Björn är i Berlin men kommer hem om några dagar. Då kanske han kan gå in på precis hur det ligger till.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 OK tack för svar igen, jag tolkar ditt svar som att det kan finnas en risk för att Angelique Kidjo och Peter Gabriel med Real World Records inte äger upphovsrätten till den här låten som enligt deras uppgift är inspelad av henne och utgiven på RW records. Så kan det ju iofs. vara men det känns lite långsökt. Det är inte så länge sen som vi fick leka med Peter Gabriels låt Shock the Monkey i en remixtävling där, det var lite häftigt att få leka med en av hans låtar det händer inte varje dag. Man får ladda hem ett samplepack med orginaltracks från låtarna och leka loss och man lär sig mycket. Ja det är kort sagt jäkligt skoj oxå att försöka hitta nya vägar för låtarna eller helt enkelt bara försöka sätta sin prägel på den befintliga mixen. Men det är lugnt det är ingen brådska vi får avvakta till Berlinresenären återkommer. Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Hallå man får en sån där obehaglig feeling av att man inte syns. Kunde vara skoj att få ett svar i den här frågan iom. att diverse andra remixtävlingar tydligen är helt ok här. Göran
Björn Olsberg Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 Remixtävlingar är svårt, beroende på vilket material man använder. Jag dubbelkollade ett offentliggörande av remixbidragen med Digidesign och vi har tyvärr inte rättigheter att offentliggöra något. Det gäller med andra ord alla, eftersom det är Hammerfall som äger rättigheterna. Vad vi har lärt oss på detta är att aldrig göra remixtävlingar där varken vi eller remixdeltagarna kan visa sina bidrag för andra. Det är ju halva nöjet 😕 Om man offentliggör sitt bidrag så gör man det helt på egen risk. Som ansvarig utgivare på Studio forum vågar jag inte göra det. Man kan tycka vad man vill, men så ser läget ut.
android Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 (redigerat) Remixtävlingar är svårt, beroende på vilket material man använder. Jag dubbelkollade ett offentliggörande av remixbidragen med Digidesign och vi har tyvärr inte rättigheter att offentliggöra något. Det gäller med andra ord alla, eftersom det är Hammerfall som äger rättigheterna. Man kan ju fundera på vad Hammerfall säger om det här...? Edit: Fast det är väl kanske snarare deras bolag som bestämmer? Redigerat 5 juli 2007 av android
Björn Olsberg Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 Precis, det är Digi som sköter kontakten med Hammerfall och det är varken Digis eller Studios "fel" som man säger så 😳
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 Ok det kan jag förstå men i fallet med Real World remixed så uppmanar ju både upphovsmannen och den som jag förmodar äger bolaget och låten dvs. Peter Gabriel att man ska länka folk till sin remix. Får väl skriva och fråga folket där om dom kan garantera att det inte uppstår upphovsrättsliga konstigheter i kölvattnet om man länkar till remixar på deras sida. Vem vet kanske man till och med kan nå ända fram till herr Gabriel själv. I samband med releasen av samplepacket till Angelique Kidjos låt Salala så bifogar dom faktiskt en liten snutt där Peter Gabriel själv pratar om låten och remixtävlingen men ok det går väl att fejka vad som helst med dagens ljudteknik men det känns lite långsökt om det skulle vara på det sättet. Men bortsett från remixer eller ej så vore det ju bra om man kunde länka till låtar man har någon annan stans, det tar ju inte längre tid att lyssna för den som ska godkänna låten bara för att den inte ligger på studios server. Ska inte tjata mer om det här nu tror det framgår ganska klart vad jag tycker och jag måste säga att jag tycker nog att jag tycker rätt i det här fallet. Ha det bra folks Göran
Lonian Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Jag skulle gärna vilja göra fler remixer på låtar. Det är ju hur kul somhällst. Som att lära sig spela sin favorit låt... men så får man inte visa upp dem =/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.