Jump to content
Annons

Liggande studiomonitorer

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag undrar om någon har tips om hur man placerar ett par liggande studiomonitorer på bästa sätt. Jag vet ju om att sett ovanifrån ska lyssningspositionen och de båda högtalarna bilda typ en liksidig triangel och att man bara ska se fronten på dem, inte sidorna. Men jag funderar t.ex. på om diskanthornen på de båda högtalarna ska vara placerade inåt mot varandra eller utåt bort från varandra?

Kommentarer?

Iofs så kan man ju alltid testa och se vad man tycker låter bäst hehe =)...Men det kanske finns någon här inne med lite djupare erfarenhet om detta med placering av monitorer i teori - vore kul att höra i så fall!

Mvh

F r e j

Annons
Postat

Det beror lite på hur långt du har mellan dem. Risken är ju att stereobilden blir lite överdriven om du har ett par närfältare liggande med diskanterna utåt - eller för smal om de ligger inåt...

Du måste nog prova dig fram och kolla vad som fungerar bäst för dig.

Tänk också på att om de ligger ner för nära en bordskiva eller ett mixerbord, så är risken stor att du får reflektioner av ljudet från ytan, så att du smetar ut ljudet lite... 😮

frejan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Schysst ska tänka på det!

Men om man har dem stående då - på ett stativ. Är det tänkt att öronen ska vara positionerande mot centerdelarna av de stora högtalarkonerna då eller?

Högtalarkon kanske inte är rätt namn direkt iofs =). Vet att ena kallas för diskanthorn, men vad kallas den andra delen för? Baskonen nej..haha eller?

Mvh

F

Redigerat av frejan
Postat

Stående blir oftast mindre problem, eftersom du ju får samma stereoposition för både diskant och bas då - men det beror ju också lite på...

Stativ kan vara bra, men tänk på att högtalaren ska frikopplas från underlaget med hjälp av en absorbent för att det ska bli så bra som möjligt.

Diskanten ska alltid vara i höjd med öronen, eftersom man har starkare riktningsverkan vid högre frekvenser än vid lägre.

Högtalarkon är helt rätt ord för baselementets synliga delar. Frågan är däremot om du har fått det rätt med diskantens namn...?

Diskanthorn har som regel en ganska lång kastlängd och är därför mindre lämpliga i närfältsmonitorer. Det vanligaste är att det sitter dometweeters eller banddiskanter. Det är ganska ovanligt med diskanter som har papperskon numera, men det kan också förekomma.

Dome-diskant:

1884.jpg

Diskanthorn:

1349.jpg

Banddiskant:

l30293.jpg

frejan (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tack för svaren. Följande svar fick jag från producenten av mina EVENT TR5:

"I just wanted to try to answer the questions you had regarding your new TR5 monitors. I of course recommend using the monitors standing up if at all possible, though there really should be no problem using the monitors on their side. Just make sure the tweeters are on the outside.

I think some people claimed to hear a difference, I think it would be negligible, once you know and understand your monitoring system. I personally haven’t noticed a big difference between using the monitors standing up or on their sides."

Mvh

F r e j

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.