Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Låt mig först påpeka att jag tidigare använt Firewire 410 tillsammans med Windows 64-bit utan problem "Förutom vid installationen som tog MÅNGA timmar"

Jag har precis satt ihop en ny dator och gjorde därför en clean installation av både Windows XP-SP2 och Windows 64-bit. Jag installerade Firewire 410 utan problem i Windows XP, men när jag installerar det på Windows 64-bit så får jag inget ljud. Mina högtalare är kopplade med S-PDIF och detta ställer jag givetvis in under både "Ljud och Ljudenheter" och i M-Audios kontrollpanel. När jag spelar upp en låt så ser man under S-PDIF att stapeln hoppar upp och ner, vilket tyder på att ljudet kommer in, men tyvärr inte ut.

När man installerar drivrutinerna för Windows XP så sköts detta per automatik av set-up programmet. När man ska installera för Windows 64-bit så måste man göra detta genom att lägga till ny hårdvara. Så här går jag tillväga:

Startar datorn med firewire-sladden utdragen - Lägg till ny hårdvara - Väljer att det är en ljudenhet - Har disket - Pekar på mappen där drivrutinerna finns. Väljer Firewire 410 - Installation sker - Stänger datorn - Kopplar in firewire-sladden - Startar datorn - Windows meddelar att den hittat ny hårdvara - Windows installerar drivrutinerna - Windows meddelar att den nya hårdvaran är installerad och kan användas - Ställer in S-PDIF som utång i Ljud och ljudenhetshanteraren - Ställer in S-PDIF i consolen för Firewire 410....INGET LJUD.

Någon som haft samma problem med att få ljud i Windows 64 med firewire 410? Skulle vara tacksam om någon vänlig själ kunde komma med lite information om hur ni fick det att fungera. Kanske en liten guide?

Redigerat av MrFlexx
Annons
Postat

Först vill jag påpeka två faktum. 1) Jag använder inte Windows längre och 2) Jag vet inte om mitt antagande är rätt.

Här följer så mitt antangande: Problem med drivrutinen för ditt ljudkort i 64-bitars versionen av Windows. Följdfråga, har du all mjukvara för musikskapandet tillgängliga för 64-bitars versionen av XP? Om inte, kanske är bättre att gå tillbaka till 32-bitars versionen av XP.

Kom på en sak... Har du synkproblem via SPDIF kommer det att finnas en svag "distad" signal som man hör genom att dra upp volymen (nästan till max), utan att ändra på några inställningar för att undvika haveri av utrustning och öron.

Hoppas att du får ordning på problemet/problemen 🙂

Postat (redigerat)
Först vill jag påpeka två faktum. 1) Jag använder inte Windows längre och 2) Jag vet inte om mitt antagande är rätt.

Här följer så mitt antangande: Problem med drivrutinen för ditt ljudkort i 64-bitars versionen av Windows. Följdfråga, har du all mjukvara för musikskapandet tillgängliga för 64-bitars versionen av XP? Om inte, kanske är bättre att gå tillbaka till 32-bitars versionen av XP.

Kom på en sak... Har du synkproblem via SPDIF kommer det att finnas en svag "distad" signal som man hör genom att dra upp volymen (nästan till max), utan att ändra på några inställningar för att undvika haveri av utrustning och öron.

Hoppas att du får ordning på problemet/problemen 🙂

Jag använder Nuendo 3 och Sonar 6 för 64-bitars system och en del andra program som stöder windows 64-bit. Gå tillbaka till 32-bit är inget alternativ för mig då den inte stöder mina 8GB ram-minne som jag är stort behov av i min musikproduktion. Mitt problem gäller att jag inte får ljud efter en ny clean installation. Har ju använt Windows 64-bit tidigare. Men jag kommer ihåg att jag hade en massa strul med att få ljudet att fungera vid den tidigare installationen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag gjorde för att få det att fungera efter många timmars testande.

Redigerat av MrFlexx
Postat

Och så trillade myntet ner om varför du ville ha en 64-bitars version! 🙂

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer i frågan då jag saknar kompetens i ämnet 😄

Vore intressant att veta hur du fick löst problemet i vilket fall 😄

Postat

Använder du optisk eller koaxial SPDIF?

Hoppa in i M-Audios kontrollpanel och fliken Hardware. Där ska du kunna välja vilken av digitala portarna som ska användas.

Postat (redigerat)

Hoppa in i M-Audios kontrollpanel och fliken Hardware. Där ska du kunna välja vilken av digitala portarna som ska användas.

Jag kör med koaxial SPDIF och det har inte varit några problem tidigare. Ska jag testa det du skriver när jag kommer hem och hoppas att det fungerar. Men just nu är det svårt att vara positiv ;(

Redigerat av MrFlexx
Postat

Jag kör med koaxial SPDIF och det har inte varit några problem tidigare. Ska jag testa det du skriver när jag kommer hem och hoppas att det fungerar. Men just nu är det svårt att vara positiv ;(

Har nu provat att kolla utgångarna i M-Audio konsollen och det fungerar ändå inte.

Jag tror att själva problemet är att jag inte kan installera M-Auio Bootloader. För när jag gör en manuel installation med "Lägg till ny hårdvara" så installerar windows först drivrutinerna för Firewire 410. Sen startar jag om datorn och Windows meddelar att den hittat en ny hårdvara. Här installeras drivrutinerna igen. Men när setup-programet i Windows 32-bit installerar, så installerar den först Firewire 410 drivrutinerna. Efter omstart så meddelar Windows XP 32-bit att den hittat ny hårdvara. Sen installerar den M-Audio Bootloader och därefter Firewire 410 drivrutiner igen.

Så med andra ord så "bör" det ju vara detta som är problemet!? MEn hur ska jag gå tillväga för att kunna installera manuellt på samma sätt som setup-programet installerar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.