Jump to content
Annons

Byta arbetssätt, bränna in pluggar, nackdelar?


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag har svårt att hitta och hålla mig till egna standardmallar för att underlätta arbetsflödet i cubase (t.ex. att olika instrument skulle följa en viss ordning vad gäller spårnummer eller att färger står för olika saker)

jag lyckas dessutom nästan alltid göra slut på all datorkraft....

tänkte att om jag istället för att lägga pluggar som insert effekter ALLTID gjorde en kopia av alla audiospår och brände in effkterna på kopiorna och använde "disable track" på orginalen så skulle jag spara en hel del datorkraft till vsti:er och annat....

jag kan ju dessutom manipulera effkten med "offline process history" ....även om det kanske är lite mer omständigt.

är medveten om att samma sak borde gå att göra med "freeze" funktionen men den har funkat lite svajigt på just audiospår (även ngn vsti som jag har vill inte låta sig frysas)

ser ni några uppenbara nackdelar med detta arbetssätt? (förutom att jag kommer få ett dubbelt så stort arrangefönster höjdled)

jag tror att nackdelar kanske visar sig en bit in i en produktion så jag vill att det ska vara genomtänkt innan jag testar

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du jobbar med Offline Process funktionen så finns ingen anledning att kopiera ljudspåren eftersom originalen alltid sparas och du enkelt kan återställa spåret i ursprungligt skick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför köra alla pluggar som Insert-effekter? Det finns säkert många som kan fungera som Send-effekter i stället, så att flera spår kan använda samma effekt...? Det skulle spara väldigt mycket kraft att bara köra de pluggar som Insert när de verkligen måste vara Insert, som kompressor, limiter och eq - medan andra, som reverb och delay ofta är lämpligare att köra som Send.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför köra alla pluggar som Insert-effekter? Det finns säkert många som kan fungera som Send-effekter i stället, så att flera spår kan använda samma effekt...? Det skulle spara väldigt mycket kraft att bara köra de pluggar som Insert när de verkligen måste vara Insert, som kompressor, limiter och eq - medan andra, som reverb och delay ofta är lämpligare att köra som Send.

Så jobbar jag nu oxå så det är främst just inserteffekterna det gäller MEN om jag skulle bränna in effekterna tar dom väl ingen cpu i anspråk överhuvudtaget så då skulle det ju spara mer kraft att bränna in 10 reverb än att ha 1 ingång som används av 10 olika saker.......däremot blir det naturligtivs ganska omständigt inser jag nu om man t.ex. har ett körpaket med 20 körer

kan ju förvisso mixa ner det till ett stereospår och bränna in reverbet där....hmm låter som jag är på väg att plocka fram min gamla 4-spårs porta

tänk om det gick att frysa bussarna.....vilken lycka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför köra alla pluggar som Insert-effekter? Det finns säkert många som kan fungera som Send-effekter i stället, så att flera spår kan använda samma effekt...? Det skulle spara väldigt mycket kraft att bara köra de pluggar som Insert när de verkligen måste vara Insert, som kompressor, limiter och eq - medan andra, som reverb och delay ofta är lämpligare att köra som Send.

Så jobbar jag nu oxå så det är främst just inserteffekterna det gäller MEN om jag skulle bränna in effekterna tar dom väl ingen cpu i anspråk överhuvudtaget så då skulle det ju spara mer kraft att bränna in 10 reverb än att ha 1 ingång som används av 10 olika saker.......däremot blir det naturligtivs ganska omständigt inser jag nu om man t.ex. har ett körpaket med 20 körer

kan ju förvisso mixa ner det till ett stereospår och bränna in reverbet där....hmm låter som jag är på väg att plocka fram min gamla 4-spårs porta

tänk om det gick att frysa bussarna.....vilken lycka 🙂

Ett körpaket på 20 kanaler, är definitivt lämpligare att behandla som just ett paket som man lägger samma pluggar på...

Om du bränner ner effekterna så spelar du bara upp det som audiospår - och det kan du köra väldigt många innan det är stopp. Nackdelen är att om du märker att något behöver ändras, så blir det lite jobbigare än om man kan köra allt i realtid... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så uppgraderar du datorn till en med DualCore och fortsätter jobba på samma sätt som tidigare :rolleyes:

oj oj oj vilken skillnad det blev när jag gjorde det, från att tidigare kört på en Pentium IV. känner mej mer kreativ nu när man inte behöver tänka på att snåla på processorkraft hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så uppgraderar du datorn till en med DualCore och fortsätter jobba på samma sätt som tidigare 😆

oj oj oj vilken skillnad det blev när jag gjorde det, från att tidigare kört på en Pentium IV. känner mej mer kreativ nu när man inte behöver tänka på att snåla på processorkraft hela tiden.

fast det där med uppgradering inte så roligt......det räcker ju inte med att byta cpu.....då skulle jag ju ha ett nytt ljudkort oxå....jaha måste jag kasta mina 3 gb minnen då o sätta i andra? vänta nu....det här pci kortet går ju inte o trycka ner pci-e kortplatsen...va? måste jag ha starkare nätaggregat.....med lite tur lyckas man behålla mus, tangentbord och cd brännare och då är det ju lika bra att köpa ny dator :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så uppgraderar du datorn till en med DualCore och fortsätter jobba på samma sätt som tidigare 😆

oj oj oj vilken skillnad det blev när jag gjorde det, från att tidigare kört på en Pentium IV. känner mej mer kreativ nu när man inte behöver tänka på att snåla på processorkraft hela tiden.

fast det där med uppgradering inte så roligt......det räcker ju inte med att byta cpu.....då skulle jag ju ha ett nytt ljudkort oxå....jaha måste jag kasta mina 3 gb minnen då o sätta i andra? vänta nu....det här pci kortet går ju inte o trycka ner pci-e kortplatsen...va? måste jag ha starkare nätaggregat.....med lite tur lyckas man behålla mus, tangentbord och cd brännare och då är det ju lika bra att köpa ny dator :rolleyes:

Hehe... ja det är ju tyvärr det som är det störiga.. att man egentligen måste köpa ny dator. Så nej. Det är inte alls roligt först. Bara sen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...