spydah Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 Jag är ganska ny med att ha egna studioprylar och har inte så stor koll på alla för/nackdelar med inspelning samt mixning, mastring. Jag skulle vilja ha tips från någon som har erfarenhet och kunskap om att spela in just rap, det blir ju inte samma som skönsång när vissa står och mer eller mindre skriker i micken. Avstånd till mick, hur hård kompressor, eq tips osv vore najs! 😛
Lundin Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 (redigerat) ..Fråga Danny Cort..han är rätt haj på att spela in rytmiskt prat.. 😛 Det viktigaste är egentligen att se till att mikrofonsignalen är så optimerad som möjligt innan den går in i datorn... spelar du in med för låg gain / står för långt bort + dålig gain..m.m m.m m.m och sedan komprimerar och gain'ar digitalt i datorn kommer du bara öka brusnivån lika många db som du ökar overall-volymen på inspelningen.. Lägg på en limiter med rätt högt tröskelvärde ( runt -1db kanske ) efter preampen och före ljudkortets ingång så borde du vara säker oavsett hur du skriker o lever i micken Edit: än kårrischering av ett failstaffat ård Redigerat 30 augusti 2004 av demoniqus
Danny Cort (oregistrerad) Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 ..Fråga Danny Cort..han är rätt haj på att spela in rytmiskt prat.. 🙂 Tack för reklamen Demo. Jag upskattar det & kommer hjälpa till efter min blygsamma förmåga.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 31 augusti 2004 Postat 31 augusti 2004 Voxengos Voxformer har ett par rap-presets som jag tycker funkar, förutsatt att grundmaterialet är bra (förvånad? 🙂 ) och att man skruvar lite på inställningarna. Voxformer är en riktigt bra plugg som jag rekommenderar till alla.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 31 augusti 2004 Postat 31 augusti 2004 Voxengos Voxformer har ett par rap-presets som jag tycker funkar, förutsatt att grundmaterialet är bra (förvånad? 😆 ) och att man skruvar lite på inställningarna.Voxformer är en riktigt bra plugg som jag rekommenderar till alla. Faktiskt, sen jag blev rekommenderad den av den mörka killen här ovanför så har jag använt den med framgång. MEN, mästaren på det där torra, krispiga, streetnära rapljudet är WAVES C1. Bästa jag har avvänt för just rap. Den spöar tillochmed hårdvaruburken fatboy, och nästan, men bara nästan, min Triple C.
spydah Postat 1 september 2004 Trådstartare Postat 1 september 2004 Ja kan inte nån bjuda på lite bra presets? 😆 Nästa vecka är studion igång och då ska ja se vad som kan skapas!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.