Jump to content
Annons

Recommended Posts

Freds (oregistrerad)
Postat

Hej

Har läst på forumet en tid nu och det är dags för första inlägget. Spelar på en Eric Johnson strata som jag satt på 0.09-0.42 strängar istället för 0.10 - 0.56 som den levereras med. 0.10 är för tungspelat tycker jag men tyvärr skramlar ju 0.09 lite mer och tappar tyngden i ljudet.

Är det möjligt att ta A och E från ett 0.10 set och blanda dessa med 0.09 setet och få det bästa av två världar så att säga?

Någon som testat?

Annons
Postat
Hej

Har läst på forumet en tid nu och det är dags för första inlägget. Spelar på en Eric Johnson strata som jag satt på 0.09-0.42 strängar istället för 0.10 - 0.56 som den levereras med. 0.10 är för tungspelat tycker jag men tyvärr skramlar ju 0.09 lite mer och tappar tyngden i ljudet.

Är det möjligt att ta A och E från ett 0.10 set och blanda dessa med 0.09 setet och få det bästa av två världar så att säga?

Någon som testat?

Jag har aldrig testat själv men har kompisar som gjort det. om dom blev nöjda eller inte har jag inte en aning om. Men jag ser ingen anledning till varför du inte skulle kunna prova 😕

mvh

anders

Freds (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Oj snabbt svar, Tack för det. Det är ju främst vid solospel och bändningar som 0.10 set är för tungspelat, kompspel på A och låga E fungarar ju bra även med tjockare strängar.

Dyrt bara att köpa två paket strängar varje strängbyte. 😕

Redigerat av Freds
Postat
Oj snabbt svar, Tack för det. Det är ju främst vid solospel och bändningar som 0.10 set är för tungspelat, kompspel på A och låga E fungarar ju bra även på tjockare strängar.

Skratt, ja det blir det. Men fråga din musikaffär innan också så är du ju på säkra sidan 😄

mvh

anders

Postat

Ofta kan man köpa lösa strängar. Är det bara två strängar från ena "paketet" du är ute efter så blir det billigare att köpa dem lösa.

Postat

Köp inte märkessträngar i Sverige bara.

På nätet, t.ex musicstore.de hittar man set för ca 30-40 kr.

Sist jag köpte dyrt här för många år sedan låg motsvarande märken här på 75-95 kr.

Vansinne!

Postat
Hej

Någon som testat?

Jag har inte testat men Ernie Ball har något som kallas hybrid slinky set som verkar vara det du menar.

Åke

Freds (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Edit: 0.10 - 0.46 menar jag givetvis ovan.

Ser nu att mina favoritsträngar faktiskt finns i set 0.09 - 0.46. Ska testa till veckan! :rolleyes:

Redigerat av Freds
Postat (redigerat)

klart du kan göra det handlar bara om vad som känns bra, kolla in ernie balls olika set, som varierar väldigt för olika ändamål

Redigerat av mietek
Postat
Hej

Någon som testat?

jag hörde om en kille i solna som provade att blanda strängar efter egen smak. idag bor han i en kartong i närheten av alby centrum. om du verkligen känner dig modig så kan du förståss prova. annars får du öva upp fingrarna så dom orkar med 0.10.

lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.