Jump to content
Annons

Skräckfilm


Durin (oregistrerad)

Recommended Posts

Durin (oregistrerad)

Sitter med ett delikat problem. Några kompisar tyckte att jag skulle göra lite skräckfilmsmusik till en lågbudgetproduktion dom håller på att spela in. Har vissa idéer om hur jag ska gå till väga. Men söker ljud och mjukvarusynthar som har mer "skräckiga" ljud. Någon form av kör-ljud vore trevligt. Och även någon fin mjukvarusynth med orkesterljud. Behöver inte vara värsta samplingarna. Bara det låter snyggt. Några förslag? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Atmosphere är ju en given favorit hos många. Men man kan göra en hel del själv också, lek runt lite med att spela in ljud själv. Monotona saker fungerar bra i skräck. En matta av trasigt brus kan bli hur otäckt som helst om det stegras i otäcka scener. En annan sak att ha i åtanke är hur skräckinjagande tystnad kan vara. Att helt enkelt ta bort för mycket ljud i vissa scener blir väldigt effektivt.

Prova dig fram helt enkelt, slå på trappstänger, spela in trafikljud och vänd baklänges, förvräng med reverb, delay, distar o.s.v. Vill du göra 70-tals skräck skall du sikta på syntiga saker. Skall det vara modern skräck skulle jag tipsa om att hålla dig borta från uppenbara melodier och jobba mer med ljud.

Vill du ha inspiration så beställer du soundtracket till Suspiria som gruppen Goblin gjort. Se filmen förresten, där använder man en ovanlig teknik. Musiken ligger för högt och dränker dialogen. Detta tvingar tittaren att höja volymen, resultatet blir att ljudeffekter och musik blir flerdubbelt effektiva 😠

Andra skräckfilmer som är bra är Dark Water och The Eye. Två asiatiska filmer som faktiskt är riktigt otäcka. Nya Dawn Of The Dead borde du också spana in. Väldigt välgjord film.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

hej...jag har gjort musik och ljudeffekter till mina polares tre senaste splatter produktioner..jag använde endast reason + lite gamla fioler och nått ostämt piano

Piano är ett bra skräck instrument. Gärna ostämt, ännu hellre trasigt 😠

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som är lite underskattat är höga stråkar. De laddar liksom upp. De behöver egentligen bara spela ett ackord eller en ton. Långt och utdraget. Men jag håller med, ostämda pianon och massa udda ljud. Dova trasiga ljud, svårplacerade. Tycker tipset om tystnad är skitbra faktiskt. Man kan göra en liten variant av det och bara lägga något underligt ljud ett skärande pip eller liknande, i övrigt inga ljud alls. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan göra en liten variant av det och bara lägga något underligt ljud ett skärande pip eller liknande, i övrigt inga ljud alls.

Väldigt sant, ett pipande ljud i stil med allas favorit Herr Tinnitus. Om det dessutom sakta smyger sig på blir det väldigt enerverande och otrevligt.

Humm.. månne om jag inte skall göra ett litet skräck tema ikväll med tinnitus pip 😠

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som är lite underskattat är höga stråkar. De laddar liksom upp. De behöver egentligen bara spela ett ackord eller en ton. Långt och utdraget. Men jag håller med, ostämda pianon och massa udda ljud. Dova trasiga ljud, svårplacerade. Tycker tipset om tystnad är skitbra faktiskt. Man kan göra en liten variant av det och bara lägga något underligt ljud ett skärande pip eller liknande, i övrigt inga ljud alls. Lycka till!

Som knivscenen i Psycho. Vem har inte någon gång på låtsas närmat sig sin flickvän med brödkniven i handen och ett distinkt "wey wey wey wey..." 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Atmosphere är ju en given favorit hos många.

Japp.

Den har allt du behöver.

& Plex för dom där galet hemliga ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

reverse på piano... gärna låga toner

vänd på en clap, lägg på ett lp-filter så den blir ganska dov

massa reverb

pitchbend på höga stråkar

nån dov baskagge med reverb på

de e va ja kan komma på på rak arm... sen finns de massvis med saker bara man sätter sej ner o funderar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju bara tipsa om Silent Hill-spelen till PlayStation! Där har du ljud och oljud som sätter igång hjärnan ordentligt. De använder sig även mycket av tystnad som redan har nämnts...

mycket bra tips!! nog bästa spelserien som gjorts!

de använder gärna skrik eller svaga barnskratt... låter sjukt...

ostämd/trasig gitarr funkar ju me...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Jag brukar dra ned oktaven på stråkar och andra ljud på mitt keyboard. Kan på så sätt nästan få till morrande ljud och väldigt dyster musik/instrument

Link to comment
Dela på andra sajter

Durin (oregistrerad)

Tack för alla svar! En sak undrar jag dock över. Hur gör man riktigt "basiga" effekter. Vet inte om ni sett the Village. Usel film men det finns en scen där en tjej trillar ner i ett hål. Just då blir det värsta basiga effekten. Något tips där?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
feffe (oregistrerad)

Låter så jäkla kul!

Om du har kommit fram till några skräck ljud, posta dom här, skulle va kul o höra, skriv gärna vad du använt för instrument o vad för effecter i inställningar o så! =)

LYCKA TILL! =)

/feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

... en gång för länge sen... alltså när jag var liten så samplade jag bas-"slingan" i Prodigy - Breathe... funkar riktigt bra som ett dovt jobbigt stressframkallande ljud. Du behöver ju inte ta just det, var ganska så krångligt att "extracta" för mig. Men ett dovt basljud som ständigt ligger på "höjjer" stämningen... i alla fall i mitt fall.

...och ja, jag är nybörjare på allt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du ska hyra ett gäng japanska (asiatiska överhuvudtaget) rysare och hämta inspiration. Dom brukar oftast, enligt mitt tycke, få till otroligt bra ljud i sina filmer. Själv anser jag att tysnad, alternativt dova ostämda slingor, som byggs upp med öronskärande ljud är det ultimata 😆

När jag läste tråden var jag tvungen att testa lite och jag gjorde en kort snutt med lite barnskratt. Det blev lite...80-tals b-skräckis känsla över det. slängde iofs ihop det på 5 min. men jag ska nog banne mig testa att göra lite "skräckmusik" på riktigt och se vad man kan få fram...

Lyssna på mina barn på http://www.elektroniskmusik.com/horror.mp3 om ni känner för det. Det är gjort med Mini moog V, FM7 och en sampling av barn som skrattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...