Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har löst det, eller det var egentligen inget fel. Slår man hårt på tangenterna så får man detta varierande ljud, men spelar man däremot mjukt så är allt som vanligt.

• 4 veckor senare...
Annons
Postat

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta (ni brukar ju vara jäkligt hjälpsamma). När låten slutar (vilket den gör abrupt) så dras sista tonen på basen ut som om låten skulle fade ut typ (som att du håller ner tangenten och inte släpper förräns ljudet dör ut. Men jag vill ju att ljudet ska strypas på en gång då låten slutar direkt PANG! liksom. Kan man göra det?

Postat

Jag antar att du styr BB från en sequenser?

Eller?

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Bornemarks Broomstick Bass och Steinbergs Virtual Bassist är väl de två självspelande basister som finmns för närvarande. Annars finns en uppsjö, men som Claes säger; mycket bättre än J-Slap'n Fingered från Scarbee blir det inte.

Vill man ha en del synljud utöver rena basar så burkar Triolgy vara alternativet.

Spana gärna in demovideon för Scarbee Black Bass om du tycker om Scarbees andra basljud.

Jag har varit involverad i utvecklingen av denna bas så jag ska avstå från att komma med några omdömen själv eftersom jag inte är helt opartisk. Tänkte bara jag skulle tipsa om den.

[...] Men jag har ingen sustain pedal, går detta att fixa "virtuellt" så att säga?

Du kanske kan göra det i din sequencer istället genom att lägga in CC#64 för hand. Alternativt kanske du har några andra kontroller på keyboarden som kan göras om till pedal-meddelanden med hjälp av Input Transformer i Cubase (eller liknande i andra program).

/Nils

Får jag fråga soxic om det går att lägga in koden CC#64 i cubase sx3 och isf var?

Gigan

Postat
Jag kan inte avgöra om de svar jag fått hittills är till hjälp eller inte? 😊

Vad är det som är oklart?

Beskriv.

Postat
Får jag fråga soxic om det går att lägga in koden CC#64 i cubase sx3 och isf var?

Gigan

Nu har jag inte kört SX3 men jag antar att det funkar likadant som i övriga versioner.

Öppna ett underspår till midispåret. Där kan du sklicka ner en meny och välja olika parametrar som du vill automatisera (volume m fl). Om du inte hittar den du vill ha (sustain) där väljer du "more..." så får du upp hela listan. Leta reda på CC#64.

Postat (redigerat)

Jag citerar mig själv igen...

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta (ni brukar ju vara jäkligt hjälpsamma). När låten slutar (vilket den gör abrupt) så dras sista tonen på basen ut som om låten skulle fade ut typ (som att du håller ner tangenten och inte släpper förräns ljudet dör ut. Men jag vill ju att ljudet ska strypas på en gång då låten slutar direkt PANG! liksom. Kan man göra det?

...cc64 eller sustain, ger inte det den totala motsatsen som resultat?

Redigerat av Soxic
GIGAN (oregistrerad)
Postat

Gigan

Nu har jag inte kört SX3 men jag antar att det funkar likadant som i övriga versioner.

Öppna ett underspår till midispåret. Där kan du sklicka ner en meny och välja olika parametrar som du vill automatisera (volume m fl). Om du inte hittar den du vill ha (sustain) där väljer du "more..." så får du upp hela listan. Leta reda på CC#64.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.