Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har kört på Bornemarks Broomstick Bass sen det kom ut. Har oxå sneglat lite på Steinbergs Virtual Bassist, men inte testat det, bara lyssnat på nån demo här och där.

Vilka fler mjukvarubassister finns det på marknaden som håller klass? Genren är åt Rock & Pop hållet.

Tacksam för svar!

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik från "Bas"
Annons
Postat
Har kört på Bornemarks Broomstick Bass sen det kom ut. Har oxå sneglat lite på Steinbergs Virtual Bassist, men inte testat det, bara lyssnat på nån demo här och där.

Vilka fler mjukvarubassister finns det på marknaden som håller klass? Genren är åt Rock & Pop hållet.

Tacksam för svar!

Du kan ju lyssna på spectrasonics Trilogy

MVH

Anders

Postat

Tacksam för svar!

Vill du ha självspelande basar så finns det inte mycket annat att välja på. Jag tycker att Broomstick är klart överlägsen, så det är egentligen bättre att hämta Gift Packs till den, om du inte redan har gjort det... :rolleyes:

Om du är ute efter bra basljud som du spelar på själv i stället för att få ett autokomp, så rekommenderar jag i vanlig ordning det suveräna J-Slap'n Fingered från Scarbee. Bättre finns helt enkelt inte!

En annan variant är EastWest's Hardcore Bass, som också är mycket bra.

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag passar på att kidnappa tråden lite. När jag kör Broomstick bass med mitt midikeyboard så blir ljudet avklippt och kort, men då jag kör med keyboarden som syns på skärmen (virtuella) så blir det som det ska dvs utdraget och fint. Vad kan detta bero på?

*Edit* löste mitt eget problem. Man bör välja midikanal 1.

Redigerat av Soxic
Postat

Bornemarks Broomstick Bass och Steinbergs Virtual Bassist är väl de två självspelande basister som finmns för närvarande. Annars finns en uppsjö, men som Claes säger; mycket bättre än J-Slap'n Fingered från Scarbee blir det inte.

Vill man ha en del synljud utöver rena basar så burkar Triolgy vara alternativet.

Själv resonerar jag som så. köp en bas. DEt är inte så svårt att lära sig spela faktiskt. Och kul är det dessutom. Billigare blir det också. 😉

Postat

Lånar tråden lite igen. Jag har aldrig tidigare varit så mycket för att spela bas med keyboard men har insett att det ger det bästa ljudet för min del i alla fall enligt dom resurser jag har tillgång till. Det enda som stör mig är att jag inte kan få till ett liknande ljud som i introt till låten "She" av Green Day. Spelar man på en tangent sådär så låter det ju avklippt och stelt. Men jag är säker på att ni Cubaseproffs kan det där och att allt går att göra med dator så jag undrar om ni har några tips?

Postat
Lånar tråden lite igen. Jag har aldrig tidigare varit så mycket för att spela bas med keyboard men har insett att det ger det bästa ljudet för min del i alla fall enligt dom resurser jag har tillgång till. Det enda som stör mig är att jag inte kan få till ett liknande ljud som i introt till låten "She" av Green Day. Spelar man på en tangent sådär så låter det ju avklippt och stelt. Men jag är säker på att ni Cubaseproffs kan det där och att allt går att göra med dator så jag undrar om ni har några tips?

Kommentar någon?

Postat

Kommentar någon?

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar, att det blir avklippt och stelt...? Det måste väl bero på hur du spelar? 😳

Jag har själv spelat elbas i sisådär 25-30 år vid det här laget, men jag har inga problem alls att få basen att låta som jag vill om jag spelar på klaviaturen. Det är skönare att spela på klaviaturen och slippa få förhårdnader på alla fingrarna... 😛 Nu känner jag inte till låten du nämner, så jag vet inte vad du menar där. Kanske är det bara så, att du inte har något bra bas-VSTi, utan att felet finns i hur ljudet skapas alternativt att det är en dålig sampling...?

Postat

Hmm, det är svårt att beskriva, men om du någon gång lyssnar på basintrot till låten "She" av Green Day så förstår du vad jag menar. Jag kan inte återge det ljudet på keyboard eftersom det är en ton som spelas hela tiden i G. Spelar jag det på keyboardet låter det bara stelt och klinkande eftersom jag inte kan variera mellan två toner.

Postat

Letade upp det på Youtube.

Det är spelat på en sträng med plektrum (har aldrig gillat plektrumspel på bas... 😉 ). Det du behöver i så fall är en sampling med plektrumspelad bas - och så får du se till att tonerna är legato - alltså att de avlöser varandra och aldrig tystnar mellan anslagen.

Postat (redigerat)
Letade upp det på Youtube.

Det är spelat på en sträng med plektrum (har aldrig gillat plektrumspel på bas... 😉 ). Det du behöver i så fall är en sampling med plektrumspelad bas - och så får du se till att tonerna är legato - alltså att de avlöser varandra och aldrig tystnar mellan anslagen.

Nice, då är jag en bit på vägen. Använder Broomstick Bass, och har försökt med legato, men det är knappt någon skillnad. Men jag har nog ställt in fel. Får läsa manualen antar jag.

Redigerat av Soxic
  • 1 månad senare...
Postat

Jag fick svar på mina fråga...

While a sustain pedal will do its nor maltask in

BROOMSTICKBASS - sustaining notes - it's not the

most useful gadget here, except for the fact that

it can hold down notes in manual mode while

you're reaching for your pen or headphones.

But you could try one exercise in particular: In

Manual mode, load an electric or acoustic bass,

set the Poly switch to mono and hold down the

sustain pedal. You can now play the same note

repeatedly, just like a bassist playing ringing 4ths

or 8ths, in the same style as e.g. Badfinger's

"Come and get it".

This kind of sloppy, un-damped, low-tech way of

playing bass happens quite frequently in pop and

rock music. Normally in a sampler, notes would

clutter up with the sustain pedal held, but since

you're in mono Mode here, any sounding note is

killed when a new note takes over.

Men jag har ingen sustain pedal, går detta att fixa "virtuellt" så att säga?

Postat
Bornemarks Broomstick Bass och Steinbergs Virtual Bassist är väl de två självspelande basister som finmns för närvarande. Annars finns en uppsjö, men som Claes säger; mycket bättre än J-Slap'n Fingered från Scarbee blir det inte.

Vill man ha en del synljud utöver rena basar så burkar Triolgy vara alternativet.

Spana gärna in demovideon för Scarbee Black Bass om du tycker om Scarbees andra basljud.

Jag har varit involverad i utvecklingen av denna bas så jag ska avstå från att komma med några omdömen själv eftersom jag inte är helt opartisk. Tänkte bara jag skulle tipsa om den.

[...] Men jag har ingen sustain pedal, går detta att fixa "virtuellt" så att säga?

Du kanske kan göra det i din sequencer istället genom att lägga in CC#64 för hand. Alternativt kanske du har några andra kontroller på keyboarden som kan göras om till pedal-meddelanden med hjälp av Input Transformer i Cubase (eller liknande i andra program).

/Nils

Postat
Du kanske kan göra det i din sequencer istället genom att lägga in CC#64 för hand. Alternativt kanske du har några andra kontroller på keyboarden som kan göras om till pedal-meddelanden med hjälp av Input Transformer i Cubase (eller liknande i andra program).

/Nils

LoL, tack, men jag fattade inget av det där :-)

Postat (redigerat)

Ledsen ☺️

Vad jag menar är att om du skulle spela in pedal så lagras MIDI-data och motsvarande typ av data kan du även lägga in manuellt i efterhand i exempelvis Cubase. Vad använder du för sequencerprogram? Alternativt kanske det går att koppla om t ex. moduleringshjulet på keyboarden så att det går att använda som pedal istället.

Redigerat av nilsL
Postat
Spana gärna in demovideon för Scarbee Black Bass

Demon låter ju jäkligt lovande (vilken demo gör inte det ...?). Det där ljudet har jag saknat i Broomstick Bass och BB:s självspelande bas ger jag inte mycket för. Så jag tackar för tipset!

Jag antar att alla vanliga funktioner i Kontakt2 också är tillgängliga? Mappningar, script, grupper, effekter mm?

Postat

Har redan en gammal skrutt, har lirat bas aktivt i 15 år.

Men det är olika saker, det går att göra saker med en plugg som inte funkar live. Är dessutom mindre intresserad av att spela än att arra.

Postat
Ledsen 😆

Vad jag menar är att om du skulle spela in pedal så lagras MIDI-data och motsvarande typ av data kan du även lägga in manuellt i efterhand i exempelvis Cubase. Vad använder du för sequencerprogram? Alternativt kanske det går att koppla om t ex. moduleringshjulet på keyboarden så att det går att använda som pedal istället.

Tack för att du försöker hjälpa mig. Jag använder Cubase, men är inte direkt proffs på detta program. Har ingen aning om jur man ställer in saker sådär. Ett alternativ som någon nämnde i tråden är att jag köper mig en riktig bas. Måste man använda någon plugin för att spela in en "riktig bas" eller kör man den bara clean så att säga? Med en gitarr använder man ju oftast en plugin eftersom det är sällan man använder dess rena ljud.

Postat
Spana gärna in demovideon för Scarbee Black Bass

Demon låter ju jäkligt lovande (vilken demo gör inte det ...?). Det där ljudet har jag saknat i Broomstick Bass och BB:s självspelande bas ger jag inte mycket för. Så jag tackar för tipset!

Jag antar att alla vanliga funktioner i Kontakt2 också är tillgängliga? Mappningar, script, grupper, effekter mm?

Javisst! Alla funktioner i Kontakt 2 är tillgängliga. Precis som för andra instrument finns ingen garanti att alla tredjepartsskript är kompatibla, men fråga gärna ifall du undrar om något specifikt skript. I Black Bass finns ett antal effektpresets, och man kan även ladda och konfigurera sina egna Kontakt2-effekter. Mer information finns i manualen (PDF) - missa förresten inte vem som skrivit förordet 😏.

Soxic:

Här är en liten demonstration av hur man manuellt kan återskapa pedaltryck i Cubase. När den kurvan längst ned i fönstret är hög anses pedalen vara nedtryckt och tvärtom när den är låg. Det är dock litet omständligt att göra detta manuellt så du kanske borde tänka på att skaffa en pedal när allt kommer omkring. Angående inspelning av bas så antar jag att du antingen kan micka upp din basförstärkare eller spela in det rent och köra genom en basförstärkarsimulator (sök på nätet efter pluggar). Sådana plugins kan med fördel även användas på samplingsbibliotek.

Postat

NilsL, tack! Jag har lärt mig hur man gör och jag fick till det precis som jag ville! Grymt demo du länkade till också. Måste ha :-D

En sak som dock stör mig lite i Broomstick Bass är att om jag spelar på en ton hela tiden så ändras ändå tonen lite av programmet, kanske för att ge det realism, vad vet jag. Men jag tycker inte det låter bra. Jag vill ju ha på pricken samma ton hela tiden. Går det att göra något åt detta?

Postat
NilsL, tack! Jag har lärt mig hur man gör och jag fick till det precis som jag ville! Grymt demo du länkade till också. Måste ha :-D

En sak som dock stör mig lite i Broomstick Bass är att om jag spelar på en ton hela tiden så ändras ändå tonen lite av programmet, kanske för att ge det realism, vad vet jag. Men jag tycker inte det låter bra. Jag vill ju ha på pricken samma ton hela tiden. Går det att göra något åt detta?

Känner du inte nån bassist som kan lägga en bas på dina inspelningar?

I pop o rock blir det alltid bäst med en riktig bas!

Du kan ju spela in basen som du gör nu och visa hur du vill ha den och sedan så kan ju nån bassist spela likadant.

Om det inte är superavancerade grejor så lägger jag gärna bas!

Postat

Känner du inte nån bassist som kan lägga en bas på dina inspelningar?

I pop o rock blir det alltid bäst med en riktig bas!

Du kan ju spela in basen som du gör nu och visa hur du vill ha den och sedan så kan ju nån bassist spela likadant.

Om det inte är superavancerade grejor så lägger jag gärna bas!

Nja, jag vill nog spela in med keyboard och midi trots allt. Jag tycker det ger ett riktigt sjysst basljud. Men jag förstår din poäng. Jag förstår dock inte varför tonen varierar i Broomstick Bass. Vet inte om jag förklarat det tillräckligt väl...

Trycker jag ner en tangent på keyboarden flera gånger så kommer tonen(?) inte vara densamma varje gång. Det är som om ljudet skiftar ungefär som att jag skulle flytta fingret lite på nacken när jag spelar bas fast jag vill ha kvar fingret på exakt samma ställe hela tiden. Weird...

Postat
Trycker jag ner en tangent på keyboarden flera gånger så kommer tonen(?) inte vara densamma varje gång. Det är som om ljudet skiftar ungefär som att jag skulle flytta fingret lite på nacken när jag spelar bas fast jag vill ha kvar fingret på exakt samma ställe hela tiden. Weird...

Om du spelar en ton flera gånger i följd så använder Broomstick Bass som jag förstår det (äger inte ljudbiblioteket själv) närliggande samplingar för att variera ljudet. T ex. om du spelar två stycken C:n i följd så är det möjligt att en C-sample används för den första tonen och en D-sample som pitchats ner till C för den andra tonen. För just staccato växlas det mellan flera olika samplingar för en och samma ton. Spelar man upp samma sample flera gånger i rad så är det mänskliga örat väldigt duktigt på att uppfatta det som repetitivt och syntigt, så därför försöker man ofta undvika att det sker för att få ett mer realistiskt sound. Däremot ska ju inte tonhöjden variera mellan olika samplingar av samma ton. Är det det som är problemet? I sådana fall skulle jag kontakta supporten och fråga. Jag har dock inte hört att någon annan skulle ha problem av detta slag.

Kul att du tyckte om demovideon för Black Bass! 😆

Postat

Om du spelar en ton flera gånger i följd så använder Broomstick Bass som jag förstår det (äger inte ljudbiblioteket själv) närliggande samplingar för att variera ljudet. T ex. om du spelar två stycken C:n i följd så är det möjligt att en C-sample används för den första tonen och en D-sample som pitchats ner till C för den andra tonen. För just staccato växlas det mellan flera olika samplingar för en och samma ton. Spelar man upp samma sample flera gånger i rad så är det mänskliga örat väldigt duktigt på att uppfatta det som repetitivt och syntigt, så därför försöker man ofta undvika att det sker för att få ett mer realistiskt sound. Däremot ska ju inte tonhöjden variera mellan olika samplingar av samma ton. Är det det som är problemet? I sådana fall skulle jag kontakta supporten och fråga. Jag har dock inte hört att någon annan skulle ha problem av detta slag.

Kul att du tyckte om demovideon för Black Bass! 😆

Tack och lov för människor som dig :-) Det du beskriver verkar vara mitt i prick. Själva tonen kanske inte varierar, men som du säger så ändrar sig klanget eller vad man ska säga och det blir väldigt uppenbart om man ska göra det jag försöker göra i den här låten. Det finns inget sätt att gå omkring detta?

Har även Triology, men jag förstår inte uppståndelsen kring det. Ljudet är inte i närheten av de ljud Broomstick har, tycker i alla fall jag.

Postat

Broomstick är som sagt gjort för att låta mer realistikt än det som brukar vara fallet. Om man spelar bas, så använder man ju två eller tre fingrar för anslaget - och det blir inte exakt samma ljud vid varje anslag då. Det är det som simuleras genom att använda olika samplingar. Vill man att det ska låta som en bas, så vill man gärna ha den variationen, på samma sätt som man vill variera om man spelar en virvel på virvelkaggen, där det lätt låter som en kulspruta om man inte använder olika samplingar och/eller anslags-styrka. Om man vill att det ska vara exakt samma på varje ton, så vill man inte att det ska låta realistiskt, utan är kanske snarare ute efter en syntbas... 😊

Postat
Broomstick är som sagt gjort för att låta mer realistikt än det som brukar vara fallet. Om man spelar bas, så använder man ju två eller tre fingrar för anslaget - och det blir inte exakt samma ljud vid varje anslag då. Det är det som simuleras genom att använda olika samplingar. Vill man att det ska låta som en bas, så vill man gärna ha den variationen, på samma sätt som man vill variera om man spelar en virvel på virvelkaggen, där det lätt låter som en kulspruta om man inte använder olika samplingar och/eller anslags-styrka. Om man vill att det ska vara exakt samma på varje ton, så vill man inte att det ska låta realistiskt, utan är kanske snarare ute efter en syntbas... 😄

Nja, alltså jag vet vad du menar och jag är inte ute efter att bli av med realismen. Då jag spelar som vanligt med flera noter då fungerar ju denna funktion utmärkt, men ska man spela en ton som i introt till She av Green Day, då låter det bara riktigt illa.

Jag funderar på att ge upp keyboard bas och försöka mig på att spela in bas med gitarr igen. Har lyckats ganska hyfsat tidigare. Det finns inga pluggar just för detta ändamål? Jag har förstått att man med fördel kan sänka ett par oktaver och undrar vart man gör det, i pluggen eller i cubase?

Tack för all hjälp...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.