Jump to content
Annons

Kablar från externt ljudkort till stereoförstärkare

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag behöver köpa en stereokabel från mitt externa ljudkort E-mu 1616 till min stereoförstärkare. Avsikten är också dels att inte behöva köra med adapters i form av omvandlare från mini-tele till tele eller liknande och dels så ska kabeln vara cirka 5 meter.

I ena änden ska det från ljudkortet vara en Tele vänster och en Tele höger och i andra änden (till stereoförstärkare) ska det sitta två stycken RCA, vänster och höger alltså. Alternativt kan jag tänka mig en ensam miniteleplugg stereo från ljudkortet (då även den outputmöjligheten finns) och i andra änden två RCA som sagt.

Vad finns det för färdiga sådan kablar att köpa? Jag vill slippa använda t.ex. en Championkabel från SIBA och sätta adapters i ena änden på den. Jag har nämligen märkt att det ofta blir glappkontakt med det systemet. Jag vill ha problemfri lyssning under masteringen och kabeln får gärna vara av god kvalitet. Vilken?

Ok... om det inte finns för 5 meter, eller om det inte är att rekommendera, så kan jag sätta datorn på nån pall eller så...och då behöver kabeln bara vara 1.5 meter?..

Eller finns det kablar av god kvalitet, som inte tappar signalen om man sätter adapters på dem? Exempel?

😱

:musik

Redigerat av musik
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

ARG50051,5_1_b.jpg

Kan denna - Argon 5005 - fem meter för 350 SEK vara nåt?

Postat

Det är inget märke jag har hört talas om, men de kan nog gå bra...

Det viktigaste är att de har en tät skärm, eftersom det ju blir obalanserad överföring.

Du kan också titta efter vad som på hifi-språk kallas "halvbalanserad" eller liknande, där man har ett twistat par med signal i den ena ledaren och jord i den andra - och så skärm utanpå båda förstås. Det kanske kan göra ytterligare lite nytta för brumbekämpningen...

Tack för tipset förresten. Det ser ut som en lämplig kandidat till mina kabeltester som jag planerar att göra någon gång framöver... 😱

musik (oregistrerad)
Postat
Det är inget märke jag har hört talas om, men de kan nog gå bra...

Tack för tipset förresten. Det ser ut som en lämplig kandidat till mina kabeltester som jag planerar att göra någon gång framöver... 🥰

Ja, de säljs av Svenska HiFiklubben, som finns på ett antal ställen i Sverige. De finns från 1.5 till 10 meter.

😱

Postat (redigerat)
I ena änden ska det från ljudkortet vara en Tele vänster och en Tele höger och i andra änden (till stereoförstärkare) ska det sitta två stycken RCA, vänster och höger alltså.
ARG50051,5_1_b.jpg

Sladden och din beskrivning går inte ihop, det är minitelestereo-rca

Edit: Alltså, du ska inte använda hörlursutgången (förstärkt) om du har möjlighet att använda en riktig utgång.

Redigerat av Zyan
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
I ena änden ska det från ljudkortet vara en Tele vänster och en Tele höger och i andra änden (till stereoförstärkare) ska det sitta två stycken RCA, vänster och höger alltså.
ARG50051,5_1_b.jpg

Sladden och din beskrivning går inte ihop, det är minitelestereo-rca

Edit: Alltså, du ska inte använda hörlursutgången (förstärkt) om du har möjlighet att använda en riktig utgång.

Jodå Zyan, som jag skrev så finns det också en alternativ utgångsmöjlighet på ljudkortet som är just minitele stereo. Och det är inte hörlursutgången som jag ens övervägt, det finns nämligen i själva verket hela tre stycken output-utgångar som är minitele stereo på baksidan.

😱

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Glömde ju kommentera det innan... 😉

Eftersom det finns Telekontakter också, så ska du absolut använda dem!

Minitele är en dj-a skitkontakt där honkontakten går sönder förhållandevis snabbt, medan Tele är en mycket mer robust konstruktion.

Redigerat av Claes
Postat

Använder Probe Tele-RCA för att ha kopplat in cdspelaren till mitt kontrollbord. Inget brus, inga störningar 😉

MVH

Anders

Postat
Använder Probe Tele-RCA för att ha kopplat in cdspelaren till mitt kontrollbord. Inget brus, inga störningar 😉

MVH

Anders

Skratt...snabba fingrar. Probe skall vara Proel 🙂

musik (oregistrerad)
Postat
Glömde ju kommentera det innan... 😉

Eftersom det finns Telekontakter också, så ska du absolut använda dem!

Minitele är en dj-a skitkontakt där honkontakten går sönder förhållandevis snabbt, medan Tele är en mycket mer robust konstruktion.

Om det är en avföringskontakt kan jag ju inte använda sådan, alltså inte Argon 5005. Hmm... med andra ord får det bli en separat Tele till RCA vänster och en separat Tele till RCA höger.

Letar vidare då...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.