musik (oregistrerad) Postat 15 juni 2007 Dela Postat 15 juni 2007 Hej! Jag såg en dvd-konsert. Där var det en halvakustisk Gibson Les Paul. Var kan man köpa dem? Har aldrig sett nån... Är det special special s.a.s? 😑 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 15 juni 2007 Dela Postat 15 juni 2007 Kan tillägga att dvd:n släpptes för 2 veckor sedan bara och att det INTE var en annan Gibsonmodell, typ Roller eller Vegas, utan verkligen en Les Paul... Kan det vara så att de är på gång med en halvakustisk Les Paul? 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 15 juni 2007 Dela Postat 15 juni 2007 Hej! Jag tror att jag menar en Gibson Les Paul Florentine. Kan det vara denna? 😱 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 Hej! Jag tror att jag menar en Gibson Les Paul Florentine. Kan det vara denna? 😱 :musik Ja, den var fin! Den var det säkert! Fast i en annan färg då, undrar vilka färger den finns i?! Vet du vad en sån kostar förresten? :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 Hej! Jag tror att jag menar en Gibson Les Paul Florentine. Kan det vara denna? 😕 :musik Ja, den var fin! Den var det säkert! Fast i en annan färg då, undrar vilka färger den finns i?! Vet du vad en sån kostar förresten? :musik Kollade runt lite men de verkar svåra att hitta! Men de är jäkligt fina. 🙂 På Thomann finns en som heter Gibson Byrdland Florentine Cut VSB, inte riktigt lika snygg och inte exakt den modellen och priset... du får för futtiga 80920.71 kronor. 😄http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-114247.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 Kollade runt lite men de verkar svåra att hitta! Men de är jäkligt fina. 🙂 På Thomann finns en som heter Gibson Byrdland Florentine Cut VSB, inte riktigt lika snygg och inte exakt den modellen och priset... du får för futtiga 80920.71 kronor. 😄http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-114247.html Nej nej nej, det är ingen Les Paul du länkat till. Att Gibson, liksom Gretsch, Hagström m.fl. har en massa jazzgitarrer är en annan sak... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 En annan nyans... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 (redigerat) Hellpig... Äntligen hittade jag priset på en Gibson Les Paul Standard Florentine i Bubinga. Säljs i Australien för 7995 AUS $, dvs 48000 SEK. Men så är det ju en särskild modell med exklusivt träslag också. Och Australien är ju kända för att ha höga priser på musikinstrument, liksom Italien i viss mån. Det finns en bra sida som heter Harmony Central - och där kan man läsa om personer som köpt en bättre begagnad Gibson Les Paul Standard Florentine med f-holes för mellan 1200-1500$. Ny kan man få en för $2500 (=17500 SEK). I USA då alltså. Men slutsatsen måste ju ändå bli att denna modellen av Standard inte är dyrare än en "vanlig" Standard. Ljudet enligt de som äger en Florentine Les Paul är att det trots F-holes och den mindre vikten sådant att det ändå är maffigt och gôtt! Undrar vad en svensk butik skulle ta... Ta planet? 😕 :musik Redigerat 16 juni 2007 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mattu (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 Florentine är ingen standardmodell, utan en som sålts i begränsad upplaga. Vill du ha en ny får du vända dig till Gibsons Custom Shop, för det är inget som finns i det ordinarie sortimentet. Du lär få betala. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 Gud va vacker. Ser ut som en fin dam 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 (redigerat) Florentine är ingen standardmodell, utan en som sålts i begränsad upplaga. Vill du ha en ny får du vända dig till Gibsons Custom Shop, för det är inget som finns i det ordinarie sortimentet. Du lär få betala. Verkligen? Hos Gibson kallades den Gibson Les Paul Standard Florentine, men tillverkades i Custom-shopen. Sedan finns den även i Custom-variant, men då i andra träslag och färger. Vissa har ju diamantloggan (Custom) på huvudet, andra inte. Letar bland butiker i US nu. Priset är helt normalt som sagt. Det verkar ju som du säger att den NU inte ingår i det ordinarie sortimentet, men gjorde så runt 1995-1997. Läste om en kille nu som hade turen att hitta en modell i ett lager med utgående modeller. Pröjsade 17500 SEK. Turknutte!! Hos Exceptional Guitars.com i Oregon USA kan man "fynda" dessa modeller. Säljs i regel för $3000-$3500. T.ex. Esmerald Green. Jösses!!! Quilted Top, Limited Edition, F-holes... 😕 Redigerat 16 juni 2007 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 Kollade runt lite men de verkar svåra att hitta! Men de är jäkligt fina. 😄 På Thomann finns en som heter Gibson Byrdland Florentine Cut VSB, inte riktigt lika snygg och inte exakt den modellen och priset... du får för futtiga 80920.71 kronor. 🙂http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-114247.html Nej nej nej, det är ingen Les Paul du länkat till. Att Gibson, liksom Gretsch, Hagström m.fl. har en massa jazzgitarrer är en annan sak... 😉 Näe, men det skrev jag ju inte heller... det var bara ordet Florentine som florerade i titeln. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mattu (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Dela Postat 16 juni 2007 Nej men, precis - de tillverkas inte längre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindahl Postat 22 juni 2007 Dela Postat 22 juni 2007 Om man inte vill lägga ut 50 laxar på en Gibson Florentine så kan man specialbeställa delar från Warmoth i USA. De kan med all säkerhet karva ut f-hål i en LP-kropp. Dessutom får man själv välja finish. Warmoth.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.