Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er alla tänker skriva lite av det guldgrejer eller skräpgrejer man köpt under åren

Om du har köpt något som inte har levt upp till förväntningarna eller blivit helt såld på något skriv gärna i denna tråd.

återkommer med ris och ros.

Redigerat av guran
Annons
Postat

Listar ett par helt uppenbara:

Ros:

NI Komplete-paketet. Genomtänkta, relativt processorsnåla och välljudande pluggar paketerade i ett bra pris.

Ris:

Tidiga Soundblaster-kort som faktiskt aldrig levde upp till specarna. Minns mitt första Soundblaster Pro som skulle ha "cd-kvalitet". Pyttsan, det var 8 bitar rakt igenom och kunde komma upp till 44,1 endast om man körde mono. Ordet cd-kvalitet hade istället sin grund i att det ju gick att koppla cd-spelarens analoga utgång till ett litet stift på ljudkortet. Pust. Och fenomentet har upprepats.

Postat (redigerat)

Ros

Något jag är himla nöjd med är min inspelningslina... Ärligt talat så har jag svårt att se några begränsningar med den...

Mick Manley Ref C, Preampen UA Solo 610 - Compressor LA 2A...

Jag har mycket lättare att får ordning på nivåerna efter jag köpte den...

Ganska mycket pengar att lägga ut, Men, ett mycket bra andra handsvärde...

Tittar man på vad man förlorar på mycket annat så är det faktiskt billigt i slutändan... 🙂

Ris

Yamaha's digitalmixer 01V, låter platt och tråkigt... Usch, jag ryser bara jag tänker på den... 😆

Edit: Lite stafvel

Redigerat av Lilleman
Postat

Besviken på: East West Symphony Orchestra Silver Edition.

Trista stråkar, knappt spelbara om man vill göra nåt annat än långsamma svepande mattor. Övriga instrument är hyfsat spelbara men knappast bättre än i många gratis soundfonter.

Fortfarande imponerad av: Kontakt 2

Hanteringssätten och funktionerna är bara så jäkla härliga att jobba med.

Jag vill ha en synt där samplingdelen i Kontakt 2 är ersatt av några sjyssta oscillatorer!

Postat

I likhet med Lilleman måste jag nämna min ljudkedja - där jag nu upplever att den inte har några svaga länkar. 😆

Micar (huvudsakliga): Blue Babybottle, sE Z5600A, Crowley and Tripp Naked Eye

Preamp: True Systems P-Solo, Aphex 207D, RME ADI-96 Pro (använder P-Solo oftast)

A/D: Benchmark ADC1

Ljudkort: RME HDSP9652

DAW: Cubase4

D/A: Benchmark DAC1

Monitorer: ADAM P33A+Sub-10.

Lurar i kontrollrummet: Ultrasone Proline 2500

Lurar till sånginspelning: Ultrasone Proline 750, Ultrasone HFI-650

Får fundera lite mer och återkomma med lite gnäll också... 🙂

Postat

Finns ju mycket men...

RoS;

Både EzDrummer och Addictive Drums, även om jag föredrar AD. Har underlättat demoinspelning avsevärt för mig.

Gibson Les Paul... rätt exemplar är världens bästa gitarr (för mig).

RIS:

M-audios ... produkter höll jag på att generalisera. Har ett ljudkort, FW410, som strulat rätt mycket. Har även ett MidAir25 midikeyboard som är trevligt men drivrutinsmässigt har det en del att önska av.

Postat
Finns ju mycket men...

RoS;

Både EzDrummer och Addictive Drums, även om jag föredrar AD. Har underlättat demoinspelning avsevärt för mig.

Gibson Les Paul... rätt exemplar är världens bästa gitarr (för mig).

RIS:

M-audios ... produkter höll jag på att generalisera. Har ett ljudkort, FW410, som strulat rätt mycket. Har även ett MidAir25 midikeyboard som är trevligt men drivrutinsmässigt har det en del att önska av.

Håller absolut med dej om EZdrummer och AD... Faktum är att ju fler man har ju roligare kan man få det o låta...

Jag blandar ofta i midi på trumspåren...

Postat

Kan ju fortsätta med lite ros (det är roligare att berömma än att gnälla...).

Tidigare hade jag en Behringer DDX3216. Den är faktiskt enormt bra för priset - och enligt min mening är den troligen Behringers bästa produkt genom tiderna - och jag vet, eftersom jag har kört väldigt mycket Behringer genom åren (innan jag skaffade bättre lyssning så att jag upptäckte alla brister... 😱 ).

En brist har den dock - och det har uppenbarat sig eftersom en god vän köpte den billigt av mig när jag ändrade lite i min rigg - och det är att A/D-omvandlarna inte är något att direkt hänga i julgranen. Jag märkte aldrig det, eftersom jag har kört med separat preamp för inspelningarna sedan Hedenhös - och aldrig kört in något genom mixern sedan jag blev PC-förare. RME ADI-8 DS, som han lånade för att jämföra, gav ett enormt mycket bättre ljud. MEN summa summarium så är ändå min bedömning att DDX3216 är en ovanligt bra produkt.

En annan produkt som är en enormt bra pryl, är SM Pro Audio M-Patch, som är en passiv volymkontroll+monitorswitch+monoswitch. Tack vare att den är passiv, så påverkar den inte ljudet, som aktiv elektronik gör. Det tillkommer inget brus alls och trots att den är så pass billig, så gör den ett mycket bra jobb.

Oktavas småmembranare, MK012, är riktiga guldklimpar, som fungerar till i princip alla situationer. Med ett matchat par av dem kan det inte gå fel, helt enkelt...

Postat

Hemskt vad det var lite drag i tråden...

Jag kom på lite annat som har gjort sig förtjänt av beröm, så jag får väl fortsätta själv. 😱

I lilla Rinkaby i Skåne, finns en kille som heter Roger Jönsson - och han har sin firma, Line Audio Design, där han tillverkar helt suveräna prylar till budgetpris... Han är en ljudnörd som är helt inne på att allt ska låta så naturtroget som möjligt - och det märks i alla produkter som kommer från honom. Tyvärr är leveranstiderna långa ibland, på grund av att det är för stor efterfrågan. Alla som köper Line Audio-produkter, rekommenderar dem garanterat till folk de pratar med. Så bra och prisvärda är de.

CM3 är en småmembranare som verkligen är liten. Stor som en XLR-kontakt ungefär och mycket neutral ljudbild - och till på köpet lågbrusig för att vara småmembranare. Billig är den också, så det finns egentligen inga ursäkter för att inte ha ett par sådana...

Sångmicarna finns i några olika modeller, men alla är uppbyggda på samma sätt. I stället för en traditionell stormembranslösning, så sitter 3st småmembranskapslar (samma som sitter i CM3) som tillsammans tar upp ljudet. Det finns även en surround-mikrofon, som tar upp ljudet i cardioid-mönster med likadana 3-kapselpaket i 4 riktningar.

Preampen finns i 2- och 8-kanalsmodell. De är lågbrusiga, neutrala och väldigt prisvärda. Det finns inga "finesser" att prata om, utan de är byggda för att låta ljudet komma genom så opåverkat som möjligt. Kort och gott så är de skitbra. Om man däremot är ute efter en färgande rörpreamp eller färgande transformatoringång, så ska man titta på något annat håll...

musik (oregistrerad)
Postat

Ros:

JJ Labs kabel XLR till XLR. Det var som att köpa en helt ny mik. Helt brusfri.

Ibanez Sound Tank Bass Compressor. Går att ratta fram riktigt tjusiga och unika kompressionsbasljud.

Ris:

Panflöjter från Peru som inte håller ihop piporna, eftersom tråden som ska hålla allt på plats är tunnare än sytråd.

:musik

Postat
CM3 är en småmembranare som verkligen är liten. Stor som en XLR-kontakt ungefär och mycket neutral ljudbild - och till på köpet lågbrusig för att vara småmembranare. Billig är den också, så det finns egentligen inga ursäkter för att inte ha ett par sådana...

Helt sant, så sant att jag faktiskt gick förbi Jam och köpte ett par igår 😱

Postat

Jag måste få ge beröm till 4sound i nybro. Fick ett jobb att spela in livetrummor till en singel. Detta var brådskande. Dom ringde mig på torsdagen och bad om det. Jag sa ja till jobbet fast jag inte hade grejer då det var en stor chans. Jag ringde direkt 4sound i nybro och sa att jag behövde 8 kanal med adat för att koppla in i min digi002 och jag behövde det senast tisdag veckan efter då inspelningen var på onsdagen. Personalen slet ihjäl sig för mig och fixade fram en Octapre LE med digital expansion till måndagen. Inspelningen blev av och ljudet blev så pass bra att det kom med på skivan. TACK 4SOUND NYBRO!!!

Nu till nått anat jag vill ge beröm. Octapre LE!! Väldigt enkel att installera, funkar direkt, och lät kanon. Rekommenderas varmt.

Om ni vill höra hur resultatet blev så gå in på http://www.myspace.com/thereseneaime Jag står för inspelningen av livetrummorna. Låten heter How could I.

MVH

Anders

Postat

Först ut får väl bli min trotjänare till gitarr, ESP Eclipse. Jag har haft den i många år nu och tycker att den är helt suverän till i det närmsta vilken musikstil som helst. Allt från rock till jazz har jag spelat med och har varit mycket nöjd. Har tidigare använt en Ibanez Tube Screamer TS9DX vilken jag också har varit oerhört nöjd med. De senare åren har jag dock gått över till mjukvara mer och mer. Mer eller mindre osökt leder det mig till att nämna två riktigt bra förstärkarsimulatorer, nämligen Natuive Instruments Guitar Combos och Nomad Factorys Rock Amp Legends. Båda helt suveräna. Guitar Combos är visserligen NI:s nedbantade version av Guitar Rig men ändå har den allt jag behöver. Helt klart att rekommendera. Går att få till riktigt bra pris om man letar lite.

Sen har jag en hel del annan mjukvara som jag tycker väldigt mycket om. Det mesta från Cakewalk är väldigt bra. Nu i dagarna ska jag beställa Sonar 6 PE efter att ha kört Logic på PC i flera år. Jag har testat det mesta i programmet och jag tycker att det är suveränt. Även Cakewalk's Project5 v2 är väldigt bra. Project5 är förmodligen det roligaste musikprogrammet jag testat.

Mina hörlurar, Sony MDR-7506, har varit med ett antal år nu och jag är fortfarande väldigt nöjd med dom. Ett mycket bra köp helt enkelt. Min Röde NT 2000 låter väldigt bra för pengarna och jag har använt den tämligen flitigt till att spela in både sång och akustisk gitarr.

Jag har ett pianobibliotek som heter Bosendorfer 290 som är gjort av Post Musical Instruments. Det säljs av SampleTekk i Sverige och det har fungerat mycket bra till både orkesterarrangemang som till lite lättare pop exempelvis.

Sen har jag ett par samplingsbibliotek som jag inte blev särskilt nöjd med: Adrenaline samt Vapor. Jag köpte dessa när East West hade en utförsäljning visserligen, så jag behövde inte lägga mycket pengar men antalet användbara patchar, eller samplingar, var mycket få och när jag behövde rensa lite från en hårddisk var det dessa två som åkte först.

Om man känner att man behöver en bra ljudediterare så kanske man inte ska använda budgetalternativen. Jag köpte nyligen Sonys Sound Forge Audio Studio och kom dumt nog inte på att format som t.ex. 24bit eller högre samplingfrekvens än 48Khz stöds förrän jag var behövde editera några filer. Man behöver i sådana fall uppgradera till det stora Sound Forge-paketet vilket kan kosta en viss slant.

Jag har även gjort lite andra inköp som t.ex. ett par lågbudget mickar från TSM (TSM MT184S). Jag tycker inte att kvaliteten var särskilt hög och jag upplevde en hel del brus men vill man lära sig lite mikrofonteknik kan det ju fungera bra.

Jag har säkert lite andra grejjor som jag skulle kunna nämna men jag tror jag slutar här.

- Giannis

drloop (oregistrerad)
Postat

Ros:

Reason en arbetshäst. Har aldrig låst sig. Är ruskigt flexibel.

Postat

Jag måste få ge lite ris också. Då jag gav Octapre LE mycket beröm så ska den också ha ris för att ingen kanal har PAD. Men det är enda nackdelen jag har hittat än så länge.

MVH

Anders

Postat

Ros

Först måste jag bara nämna musikservice i Piteå, jag har under snart 7 års tid fått bra erbjudande, avbetalningsplaner och rabatt där, plus enorm hjälp med alla frågor jag haft, Ove som äger butiken har jobbat i branschen i över 28 år och är ett levande lexikon.

Mjukvara

Ediroll orchestra; jag har garritan personal orchestra och east west symphonic orhcestra gold edition, men det är ändå Ediroll som utgör grunden i nästan alla kompositioner. Även fast pluggen är gammal och bara tar 250 mb så upplever jag den som den bästa orkesterpluggin än så länge.

EZdrummer; Så otroligt bra verktyg, förra sommaren började jag jobba med en riktig trummis men jag skriver fortfarande demoversionerna med ezdrummer, och ska jag vara helt ärlig så hör man inte så himla stor skillnad mellan en levande trummis och ezdrummer.

Trilogy och realguitar; Absoluta livräddare, flera gånger då jag jobbat mot deadlines och inte riktigt haft tid att spela in på riktigt så har jag använt dessa plugins på låtarna, än så länge har ingen klient märkt att det är data istället för riktiga.

Hårdvara

Behringer V-amp; Som en del i signalkedjan är den oumbärlig, står den helt ensam så känns den lite plastig men när den får gå genom lite rörpreamp med high pass filter så lyser den upp. Sen med redigeringsprogrammet man kan ladda ner på hemsidan och dom extra patcharna så kan man snabbt uppdatera den.

Jag jobbade med en gitarrist och vi gjorde patchar i v-amp som vi sedan skickade till varandra med hjälp av midi ox. Jättesmidigt att kunna jobba så.

Behringer tube ultragain 1953: Helt ärligt förväntade jag mig inget speciellt när jag lånade hem denna enhet, Men det är baske mig en av dom bästa preamp jag hört på länge och för det priset så finns det ingenting i närheten av den. Byter man till JJ rör eller mesa rör så kan man verkligen få den att sjunga.

Internet:

Jag vet att många sagt det förut, men det verktyg som känns viktigast för mig som musiker har visat sig vara Internet. Jag har på väldigt kort tid fått kontakt med flertalet musiker från olika länder och känner mig inte längre begränsad av den håla jag råkar bo i nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.