pompe Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 (redigerat) Tja! Jag var lite nyfiken på hur ni arbetar/spelar in? *Spelar ni in med pluggar på inserts lr lägger ni på dom sen när ni mixar ? *mixar ni i samma projektfil som ni spelade in i? Just nu så gör jag det enkelt för mig, när jag t.ex. spelar in sång så drar jag på pluggar så jag får som jag vill att det ska låta (om jag fixar det). Gör så med alla instrument och pillar till det litegrann när jag mixar....så: Hur gör ni när ni spelar in/mixar ? Redigerat 14 juni 2007 av pompe
Claes Holmerup Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Jag spelar alltid in helt rent för att kunna vara så flexibel som möjligt vid mix. Om man gör för mycket mixning tidigt i processen, så låser man sig ju vid det. Märker man t ex att sången hade behövt en annan eq eller en annan inställning på kompressorn, när man hör det ihop med allt annat, så kan man ju inte backa om man har spelat in det så från början... Jag bestämmer inte ens vilka synt- och samplingsbiblioteks-ljud som ska användas förrän väldigt sent, utan kör med en enkel standarduppsättning av ROMpler-ljud i alla låtar, för att sedan byta ut dem efter behag när det börjar kännas färdigt.
drloop (oregistrerad) Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Jag kör oftast rent utan effekter. Men ibland så kör jag med effekter på inspelningen. Det är beroende på vilket humör man är på :-) Det är ganska skönt att mixa en ganska färdigljudbild. Det kan bli för mycket av det goda om man har fullständig valfrihet ibland tycker jag. Man ägnar sig åt att leta och leta efter det perfekta ljudet...
Claes Holmerup Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Frågan är om det är värre att lägga tid på att leta efter det "perfekta" ljudet redan vid inspelningen eller vid mix... 😉
drloop (oregistrerad) Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 (redigerat) Hur gjorde man förr på 2" tumstiden? Oftast har man en hook som man kommit på inspirerad av ett sound, sedan är det bara att driva med i ett "flow". OBS! Jag mixar inte vid inspelning utan strävare efter något slags gött grundljud. Frågan är om det är värre att lägga tid på att leta efter det "perfekta" ljudet redan vid inspelningen eller vid mix... 😉 Redigerat 14 juni 2007 av drloop
Emil Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 (redigerat) Fast det är ju inte så att effekterna spelas bara för att man har dom som inserts i de flesta programmen. I Logic måste man exempelvis lägga effekterna på inputkanalen för att spela in dom. lägger man dom på den vanliga kanalstrippen spelas de inte in. Jag har ofta lite lätt kompressor på sången för att det ska låta tydligare och bättre redan vid inspelning. Dock måste man se upp med fördröjningen som många pluggar orsakar. Redigerat 14 juni 2007 av Phobos
Claes Holmerup Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 PÅ 2"-tiden hade man stora analoga mixrar (utan latency...) - och massiva effektrack utanför mixern för att kunna effektlägga vid mix... 😉 Det beror kanske också på vilken typ av musik man gör. Om soundet är viktigare än musiken, så är det ju en lite annan sak än vad jag håller på med, men om soundet har en underordnad betydelse jämfört med det musikaliska innehållet, så tycker jag att det är smartare att ha kvar flexibiliteten ända fram till mix. Olika människor trivs med olika arbetssätt, så det är bra att det finns olika sätt att använda verktygen som finns. 🙂 Kan ju tillägga att det du beskriver, att ett sound i sig blir grunden till en låt, har aldrig hänt mig - utan för mig är det snygga ackordsföljder och melodier som är det primära. Hur gjorde man förr på 2" tumstiden?Oftast har man en hook som man kommit på inspirerad av ett sound, sedan är det bara att driva med i ett "flow". OBS! Jag mixar inte vid inspelning utan strävare efter något slags gött grundljud. Frågan är om det är värre att lägga tid på att leta efter det "perfekta" ljudet redan vid inspelningen eller vid mix... 😉
drloop (oregistrerad) Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 (redigerat) 2" och kompressor på sången. 2" trummor och tapekompression = mums. Är inte det effekter? Vi inspireras och jobbar på olika sätt. Var och en blir salig på sin tro. PÅ 2"-tiden hade man stora analoga mixrar (utan latency...) - och massiva effektrack utanför mixern för att kunna effektlägga vid mix... 😉Det beror kanske också på vilken typ av musik man gör. Om soundet är viktigare än musiken, så är det ju en lite annan sak än vad jag håller på med, men om soundet har en underordnad betydelse jämfört med det musikaliska innehållet, så tycker jag att det är smartare att ha kvar flexibiliteten ända fram till mix. Olika människor trivs med olika arbetssätt, så det är bra att det finns olika sätt att använda verktygen som finns. 🙂 Kan ju tillägga att det du beskriver, att ett sound i sig blir grunden till en låt, har aldrig hänt mig - utan för mig är det snygga ackordsföljder och melodier som är det primära. Hur gjorde man förr på 2" tumstiden?Oftast har man en hook som man kommit på inspirerad av ett sound, sedan är det bara att driva med i ett "flow". 😉 OBS! Jag mixar inte vid inspelning utan strävare efter något slags gött grundljud. Frågan är om det är värre att lägga tid på att leta efter det "perfekta" ljudet redan vid inspelningen eller vid mix... 🙂 Redigerat 14 juni 2007 av drloop
Claes Holmerup Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 2" och kompressor på sången.2" trummor och tapekompression = mums. Är inte det effekter? Jag ser kompressorn mer som ett skydd mot överstyrning i inspelningsskedet. Om man använder kompressor där, så bör den vara ganska försiktig och så transparent som möjligt, medan en kompressor som läggs vid mix, kan vara mer av en "effekt"-kompressor, som är aggressivare om man är ute efter ett sådant sound. Som jag förstod ursprungsfrågan, så handlar det om alla sorters effekter - alltså reverb o dyl också - och det tycker jag är direkt olämpligt att lägga vid inspelning. Vi inspireras och jobbar på olika sätt.Var och en blir salig på sin tro. Så sant som det är sagt. 😉
Anders F Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Jag spelar alltid in ljudet rent då jag vill höra grundljudet. Jag satsar alltid på att grundljudet ska ligga så nära ljudet som jag tänkt mig vid mix som möjligt och lägger ner mycket tid där. Vet en gång då jag la ner ca 7 timmar på att bara micka upp ett trumsett, men ljudet blev KANON!. Det enda effekten jag ibland kan lägga på är om sångaren vill höra lite reverb i sina lurar, men bara om detta gör att sångaren presterar bättre, annars ser jag inte syftet i det. Det är nog så jag skulle se på effekter. Ditt jobb som ljudtekniker är inte bara att spela in, utan att även få ut det bästa ur artisterna, vilket ofta känns som det kräver en professorgrad i psykologi. Men om en artist eller instrumentalist presterar bättre av en effekt så har du ju ett syfte och en anledning att använda den. MVH Anders
Claes Holmerup Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Bra sagt! - men i sådana lägen lägger man ju bara det där feeling-reverbet i lyssningen. Man spelar inte in det tillsammans med sången. Bara ett litet förtydligande...
DrivKraft Postat 15 juni 2007 Postat 15 juni 2007 Jag gör allt i ett och samma projekt, för de mesta! Pillar ljud, arrangerar, mixar och mastrar! Ibland när det blir mycket och jag behöver använda en CPU krävande manick bouncar jag ner trummor och bas, ibland en del extragrejer med till audio och importerar det till ett nytt projekt. Sen fipplar jag en stund med den CPU sugande maskinen och bouncar den och importerar i orginalprojektet! Så går det till i StudioPumpHus! Fridens Liljor...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.