Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är på jakt efter ett externt ljudkort med USB-anslutning (har tyvärr inte FW på min laptop) som ska ha 8 inbyggda xlr-preamps eller fler med fantommatning på alla kanaler. Inte så viktigt med en massa utgångar men det ska ha inbyggd hörlursförstärkare men det kanske alla externa ljudkort har nuförtiden.

Har hittat en massa FW-ljudkort som stämmer in på mina krav men har haft svårare att hitta USB-ljudkort.

Priset har mindre betydelse men jag skulle vilja ha tips på kort från olika prisklasser.

Hoppas på svar!

/Simon

Annons
Postat

USB1.x brukar funka fint med 2 kanaler in/ut - men mer än det brukar orsaka problem. Det är därför de flesta tillverkare nästan bara har satsat på FW i stället...

Om man tittar på USB2 (din dator måste i så fall ha USB2 och inte USB1.x...), så finns t ex MOTU 828mkII USB2.0. Det har inte så många micpreamps som du är ute efter, men det går ju att skaffa externa preamps i så fall - exempelvis Line Audio Design 8MP.

Postat
Om man tittar på USB2 (din dator måste i så fall ha USB2 och inte USB1.x...), så finns t ex MOTU 828mkII USB2.0. Det har inte så många micpreamps som du är ute efter, men det går ju att skaffa externa preamps i så fall - exempelvis Line Audio Design 8MP.

Jo USB2 har jag. Tanken var att det skulle vara smidigt att ta med sig. Alltså inte behöva ha både ljudkort och externa preamps med sig utan att allt sitter i samma burk och dessutom har xlr-ingångar direkt så man slipper en massa xlr-tele-kablar.

Postat (redigerat)

Motu + preamp får plats i ett litet rackcase som inte är så svårt att ta med (jag har haft en sån uppsättning tidigare). Lägg till eluttag för spänningsmatning av PC-n så blir det rätt bekvämt. Sätter du sedan en multikontakt i racket som går via multikabel till en stagebox blir det ännu ett snäpp bekvämare.

Men varför inte skaffa ett Firewire-kort till din dator? Då finns det ju fler externa kort att välja på.

Gunnar

Redigerat av trombonisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.