DrDenial Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Tjenare, Vad ska jag använda för program för mastring på mac? Har läst mastringstrådar här och oftast näms Wavelab – men det verkar inte finnas för mac. Konstigt. Well, istället för att googla ihjäl mig så tänkte jag att jag kunde få ett snabbt svar här.
Mr Keys Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 standardsvaren är väl T-racks och Ozone........testade T-racks för några år sedan, men minns inte mkt mer än det.......Ozone har vi i studion idag, och använder en del. Väldigt bra faktiskt.... annars brukar jag bara köra med UAD-kompressorer, extern EQ och multibandare samt typ, UAD Precission limiter....och ratta på dom enskilda grejorna tills det låter bra....dvs, i logic.
DrDenial Postat 14 juni 2007 Trådstartare Postat 14 juni 2007 standardsvaren är väl T-racks och Ozone........testade T-racks för några år sedan, men minns inte mkt mer än det.......Ozone har vi i studion idag, och använder en del. Väldigt bra faktiskt.... annars brukar jag bara köra med UAD-kompressorer, extern EQ och multibandare samt typ, UAD Precission limiter....och ratta på dom enskilda grejorna tills det låter bra....dvs, i logic. aha, så du mastrar alltså direkt i logic? Fattade det som att det var bäst att exportera en nedmixning och sedan mastra det separat i tex wavelab. Med compressorer och limiters... Eller tar du in en mix i logic och mastrar den i ett separat projekt? / Doc
Mr Keys Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 gör på båda sätten.....men om jag skall göra det riktigt seriöst brukar jag bounca ner mixen i en 24bitar stereofil, som jag sedan tar in i ett nytt projekt i logic, där jag sedan jobbar tills det låten prima. Vet egentligen inte om det direkt gör någon skillnad, men jag vill kunna släppa "mix-tankarna" när jag skall mastra ordentligt, så man inte börjar pilla vidare på mixen så mkt.....plus att det kan bli väldigt ont om processorkraft när man har en hel mix med 100pluggar drällandes när man skall mastra. Men allting sker uteslutande i logic.
DrDenial Postat 14 juni 2007 Trådstartare Postat 14 juni 2007 gör på båda sätten.....men om jag skall göra det riktigt seriöst brukar jag bounca ner mixen i en 24bitar stereofil, som jag sedan tar in i ett nytt projekt i logic, där jag sedan jobbar tills det låten prima. Vet egentligen inte om det direkt gör någon skillnad, men jag vill kunna släppa "mix-tankarna" när jag skall mastra ordentligt, så man inte börjar pilla vidare på mixen så mkt.....plus att det kan bli väldigt ont om processorkraft när man har en hel mix med 100pluggar drällandes när man skall mastra. Men allting sker uteslutande i logic. ok, det verkar helt logiskt. Ska testa det. Tack. Frågan är väl bara varför alla verkar så heta på att göra mastringen i wavelab istället för i exempelvis Logic. hmm.
Mr Keys Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Wavelab är bra....det kan jag inte säga emot. Det var mitt absoluta favoritprogram när det kommer till att editera enskilda ljudfiler. Har bara inte haft tillgång till det sedan jag övergav PC-världen, i musiksammanhang, för några år sedan. Körde en del batch-processering i wavelab (på pc) förra sommaren, när jag skulle färdigställa 1000-tals ljudfiler till några samplingsbibliotek vi använder oss av....men borsett från det var det längesen jag använde det. Hade jag haft det så är det mkt möjligt att jag skulle använt det....om det går att använda UAD-pluggar i det förstås.
DivineCo Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Det finns många som mastrar i Sonny Soundforge också och jag antar att det finns för Mac också.
Claes Holmerup Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Kör inte Mac själv, men har för mig att BIAS Peak ofta används av Mac-förare. För övrigt kan jag kommentera varför man kör i separat program. Det beror på att man inte riskerar att lockas till att mixa i det oändliga för att man fortsätter köra i samma program. Det finns också analysverktyg och olika specialfunktioner som gör Wavelab mer lämpat för Mastering än Cubase (eller andra...). Visst går det att mastra i DAW-programmen också, men det känns bättre att göra ett definitivt avslut i mixningen, eftersom man behöver tänka på ett lite annat sätt när man mastrar, än när man mixar. I Wavelab finns alla funktioner för CD-bränning - även PQ-kodning. Sådant brukar inte finnas i DAW-programmen.
Valle Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 I Wavelab finns alla funktioner för CD-bränning - även PQ-kodning. Sådant brukar inte finnas i DAW-programmen. Med undantag för "killern" Samplitude! 🙂
Piccazzo Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Om du tänker mastra på riktigt " kommersiellt " med PQ kodning m.m så finns Bias Peak eller Waveburner till mac.Om du bara vill mastra för eget bruk går det lika bra att använda vilken DAW du har tillhanda och i mac miljö är det antigen Logic , Cubase , Pro Tools eller Digital Performer.
marc Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Enda nackdelen med att mastra i redigerings program som tex wavelab är väl att man inte kan gå tillbaka och ändra något eftersom man måste renderar filerna direkt? I logic, cubase eller tex protools kan man i princip göra samma skit (förutom PQ o sånt?) men du kan återgå och ändra saker som inte va bra i kedjan.
Mr Keys Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Enda nackdelen med att mastra i redigerings program som tex wavelab är väl att man inte kan gå tillbaka och ändra något eftersom man måste renderar filerna direkt?I logic, cubase eller tex protools kan man i princip göra samma skit (förutom PQ o sånt?) men du kan återgå och ändra saker som inte va bra i kedjan. fast, nu kan ja minnas fel, men i wavelab kan man väl spara hela "projektet"....så kedjan med effekter ligger kvar när man öppnar projektet senare igen....eller minns jag fel då? Jag tror aldrig jag har använt mig av PQ kodning o dylikt faktiskt (bara använt extern mastering när det legat på den nivån)....men har man mac med logic så har man ju waveburner att bränna i sen....så det borde man väl kunna fixa i själva "brännings" processen..!?
Claes Holmerup Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Enda nackdelen med att mastra i redigerings program som tex wavelab är väl att man inte kan gå tillbaka och ändra något eftersom man måste renderar filerna direkt?I logic, cubase eller tex protools kan man i princip göra samma skit (förutom PQ o sånt?) men du kan återgå och ändra saker som inte va bra i kedjan. fast, nu kan ja minnas fel, men i wavelab kan man väl spara hela "projektet"....så kedjan med effekter ligger kvar när man öppnar projektet senare igen....eller minns jag fel då? Du har helt rätt. Unlimited Undo, för den som ofta gör fel... 😉
marc Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Enda nackdelen med att mastra i redigerings program som tex wavelab är väl att man inte kan gå tillbaka och ändra något eftersom man måste renderar filerna direkt?I logic, cubase eller tex protools kan man i princip göra samma skit (förutom PQ o sånt?) men du kan återgå och ändra saker som inte va bra i kedjan. fast, nu kan ja minnas fel, men i wavelab kan man väl spara hela "projektet"....så kedjan med effekter ligger kvar när man öppnar projektet senare igen....eller minns jag fel då? Du har helt rätt. Unlimited Undo, för den som ofta gör fel... 🥰 Okey jag hade fel 😉 Jag vet inte varför men det känns enklare att mastra i sequensern på någotvis.
Anders F Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Hejsan Sitter med Mac själv och har testat en del masteringpluggar. Detta har jag kommit fram till. Bästa masteringspluggen är MCdsp ML400 Eller Waves L3 (tror den heter så). Bästa EQ för mastering jag har hittat är BX_Digital. Alla dessa kan du få gratis demo av så testa dem gärna. MVH Anders
Claes Holmerup Postat 14 juni 2007 Postat 14 juni 2007 Enda nackdelen med att mastra i redigerings program som tex wavelab är väl att man inte kan gå tillbaka och ändra något eftersom man måste renderar filerna direkt?I logic, cubase eller tex protools kan man i princip göra samma skit (förutom PQ o sånt?) men du kan återgå och ändra saker som inte va bra i kedjan. fast, nu kan ja minnas fel, men i wavelab kan man väl spara hela "projektet"....så kedjan med effekter ligger kvar när man öppnar projektet senare igen....eller minns jag fel då? Du har helt rätt. Unlimited Undo, för den som ofta gör fel... 😉 Okey jag hade fel Jag vet inte varför men det känns enklare att mastra i sequensern på någotvis. Det är ju en smaksak - men jag trivs mycket bättre med att separera processerna helt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.