Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

jag har en fråga gällande skalor, melodi och Ackord.

Jag är lite nybörjare när de gäller teoretiska saker, har mest kört på känsla men jag känner att jag behöver expandera mina kunskaper och behöver lite teori.

Tillbaka till ämnet. Min fråga är, när man skriver en melodi, så väljer man kanske en speciell skala som tex A moll kan jag bara byta skala sen till tex G Dur, isåfall hur fungerar det?

Sen när de gäller ackord, jag har problem med att lägga ackord till tex en melodi eller ett riff jag plinkat fram, finns det några tekniker ni kankse är villiga att dela mer er så är jag hjärtligt tacksam.

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

När det gäller mera djupgående svar på dina frågor, får vi hoppas att sign. chrisB ser din tråd. Han verkar vara en jävla baddare på det här. Men, hursomhelst...

Du säger att du har kört på känsla ett tag, och nu vill du öka på dina kunskaper med lite teori. Det är bra! Men kom ihåg att aldrig låta "teori" bli din "guide" i framtiden när du skapar musik. Det är "känslan" som formger dina verk och, faktiskt, din konstnärliga personlighet.

Lycka till!

Edit: stavfel.

Redigerat av Valle
Postat
Hej!

jag har en fråga gällande skalor, melodi och Ackord.

Jag är lite nybörjare när de gäller teoretiska saker, har mest kört på känsla men jag känner att jag behöver expandera mina kunskaper och behöver lite teori.

Tillbaka till ämnet. Min fråga är, när man skriver en melodi, så väljer man kanske en speciell skala som tex A moll kan jag bara byta skala sen till tex G Dur, isåfall hur fungerar det?

Sen när de gäller ackord, jag har problem med att lägga ackord till tex en melodi eller ett riff jag plinkat fram, finns det några tekniker ni kankse är villiga att dela mer er så är jag hjärtligt tacksam.

Tack på förhand!

byta skalor: Det finns egentligen inga fasta regler när du skapar musik, men vanligtvis brukar man, i pop och rocklåtar, hålla sig till en skala. Många byter även skala vid övergången till refrängen, versen mm. Vanligast är att skalan byts på det sättet. Men du behöver heller inte helt hålla dig till skalor, utan kan låna ackorder och toner från höger och vänster för att få den rätta känslan.

hitta ackord: Enklast är det om melodin endast följer ackordens noter, men så enkelt är det ju sällan. Det gäller att hitta de återkommande notera och de noterna som melodin "rör sig omkring". Börja med att fastslå skalan och ta hjälp av kvintcirkeln. Ett tränat öra hjälper också.

Om du vill lära dig lite mer ingående så kan du läsa praktiskt harmonilära och ackordspel med Sten Ingelf.

mvh

Postat

Tack för kommentaren Valle. 😕 Musikteori ÄR viktigt, men det är också onödigt och i vägen ibland.

Man ska komponera efter sitt öra; detta är vad jag hör, detta är vad jag vill. Detta ger mig rysningar . . .

Så till teh_dudes frågor: nja. en dur-skala baserad melodi kan du inte byta ut mot en moll-skala.

Det är två helt olika saker. Du kan dock förändra din g-dur baserade melodi mot en Am-baserad men då kommer den att låta lite annorlunda.

Däremot så kan en låt som går i G innehålla akordet Am såväl som G.

En teknik är att lyssna efter grundtonen-sjung den!. En annan är vilket stuk/genre/stil går riffet/melodin i? Ett tredje sätt är att man lär sig ett antal akordföljder; typ C Am F G och C Am D7 G7 sådanda akord som hundratals låtar bygger på. Ett fjärde sätt är att ta ett antal låtar som du gillar och planka dem. Ta reda på akord, basgång, melodi, mm och försök förstå hur det hela är ihopsatt.

Postat (redigerat)

DU kan byta från a moll till G-Dur genom att ha en övergång, den naturliga övergången i det här fallet borde då bli C-Dur,

Tonerna i a-moll är samma som dom i C-Dur, i C-Dur ingår G-Dur ackordet som dominantackord, detta gör det möjligt att gå över till ett g dur utan att det låter allt för trasligt,

Så det jag skulle göra, är att gå så här i ackordföljd, Am, Dm, Em, F-Dur, C-Dur, G-Dur.

tonartsbyte.jpg

Ljudexempel: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.c...;songID=5451695

Redigerat av Desecrated
Postat
DU kan byta från a moll till G-Dur genom att ha en övergång, den naturliga övergången i det här fallet borde då bli C-Dur,

Tonerna i a-moll är samma som dom i C-Dur, i C-Dur ingår G-Dur ackordet som dominantackord, detta gör det möjligt att gå över till ett g dur utan att det låter allt för trasligt,

Så det jag skulle göra, är att gå så här i ackordföljd, Am, Dm, Em, F-Dur, C-Dur, G-Dur.

tonartsbyte.jpg

wow tack!! men hur skriver jag melodin nu? i Amoll skalan?

Postat

tonartsbyte.jpg

Sa du inte själv att du skrev låten i Amoll? Annars är det väl bara att ta ackorden och kolla vilken skala de passar in på. Om skalan innehåller tonerna A B C D E F G och ett Am känns mest hemma så är skalan Amoll. Om ackordet C(dur) däremot känns bäst så är det förmodligen Cdur. Om du väljer mellan dom två skalorna så kan du också gå på om låten känns durig eller mollig.
Postat

Jag skrev melodin i a-moll medan jag spelade moll ackorden, sedan gick jag över till C-Dur skala och sen när G-Dur ackordet kommer så går jag över till G-Dur skala, men som du märker så använder jag bara "vita tangenter" och kan på så sätt egentligen säga att jag fortfarande använder a-moll skala genom hela processen.

Postat

Jag skrev melodin i a-moll medan jag spelade moll ackorden, sedan gick jag över till C-Dur skala och sen när G-Dur ackordet kommer så går jag över till G-Dur skala, men som du märker så använder jag bara "vita tangenter" och kan på så sätt egentligen säga att jag fortfarande använder a-moll skala genom hela processen.

tack så mycket för din hjälp! det är ganska invecklat verkar det som, men tar antagligen lite tid och smälta bara. Har du några fler tips gällande ämnet, några tekniker?

tack så mycket för din hjälp!!

Postat
Jo det finns en hel bok med tekniker och den boken hittar du här;

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9188316254

Jag vet att den är lite dyr, men den är värd det.

är det denna boken som kostar 109 kr? 😑 109 är inte så farligt isf, jag gjorde värsta tabben och köpte en bok från usa för 800 kr de gör jag aldrig igen kan jag lova.

Shit, den dyraste bok jag köpt är för 350 kronor, men den var jag bara tvungen att ha, annars försöker jag plocka dom böckarna som finns för 116 på adlibris.

Postat

ok jag har missat inläggen här. inget mejl från forumet. 😊

aha jag föstod din fråga fel. från Am kan du direkt gå till G-dur i o m att Am är en "del" av G-dur.

om du vill spä ut akorden så kan man gå Am D7 G Am och G-dur "delar" åtminstonde 7 st toner med varann.

du kan också gå Am F#m Hm Em Am D7 > G

Am E7 C D7 > G

Postat
du kan också gå Am F#m Hm Em Am D7 > G

Am E7 C D7 > G

Hej Chris B

Jag är bara nyfiken på terin bakom hur du kan F#m. Testade att spela din ackordföljd och fick det i mina öron skulle låta bättre med F#m7-5 i detta läge. Men jag är inte så insatt i modern harmoni utan mer standard jazzharmoni. I mina öron lät det mycket bättre med Am F#m7-5 B7 Em7 Am7 D7 Gmaj7. Jag är bara nyfiken på dina ackord där. De lät väldigt spännande och jag vill gärna lära mig mer. Speciellt om det där C# i F#m ackordet i din ackordföljd.

MVH

Anders

Postat

Jag lånar tråden lite, om det går bra. 😆

Håller på med en låt nu där vers och förrefräng går i Em. Ackorden jag använder är Bm, C, Am, D. Skulle vilja byta skala till refrängen, men inte höja (dvs. köra C#m, D, Bm & E istället) utan helt nytt. Vilken skala bör jag byta till, teoretiskt sett? :rolleyes:

Postat
Jag lånar tråden lite, om det går bra. 🙂

Håller på med en låt nu där vers och förrefräng går i Em. Ackorden jag använder är Bm, C, Am, D. Skulle vilja byta skala till refrängen, men inte höja (dvs. köra C#m, D, Bm & E istället) utan helt nytt. Vilken skala bör jag byta till, teoretiskt sett? 😕

A dur kanske ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.