Jump to content
Annons

Ryckningar när man ska sova


Tilly

Recommended Posts

Hejsan alla!

Brukar ni också få dessa ryckningar när ni ska sova? Det är precis innan man somnar in.

Ibland får jag bara ryckningar i benen, ett snabbt ryck liksom. Men ibland så känns det även

som man snubblar eller faller av nånting. Tycker det är en skit skön känsla 😉

Tjejen tror att det är dödsryckningar 😛

Jag vet att flera av mina polare får den där känslan av att falla.

Hur kommer det sig att nästan alla känner likadant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl inte för inte det heter att "falla i sömn". Jag tror det är känslan av att släppa taget om sin kropp. Att medvetandet lämnar den fysiska manifestationen av jaget så att säga. När man släpper taget om kroppen och slår på autopiloten så måste man överlåta kroppen åt sitt öde. Jag känner mycket väl igen både känslan av att falla och att det rycker i armar och ben. Det sköna som du upplever är säkert att du slappnar av. För vissa kan detta inebära ett obehag dock.

Det finns säkert en fysiologisk förklaring till muskelryckningarna. Hmm måste efterforskas mer kring. 😛

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på det faktiskt. När jag ligger och halvsover och drömmer lite halvt (fast om jag drömmer så sover jag nog...) så kanske jag cyklar i drömmen och så ramlar jag av cykeln i drömmen och då rycker jag till som fan! 🙂 Gjorde det senast i förrgårkväll faktiskt. Jag tycker också att det är skönt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh, skönt att jag inte är ensam! 😄

Tycker det är grymt skönt när man faller, ibland känns det som jag faller av en bergochdalbana och då kan man liksom falla i säkert upp emot 10-15 sekunder, och känna den känslan 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som var riktigt vidrigt var en gång när jag vaknade av en mardröm och så kunde jag inte röra på mig. Låg stel som en pinne och fick panik men till slut var jag tvungen att slappna av och då släppte "låsningen", tog väl typ 5 sekunder. Tydligen är det så att kroppen "låser" vissa muskelrörelser för att vi inte ska röra oss när vi drömmer fick jag veta sen. Sedan dess har jag varit med om det ett par gånger, t ex en gång så kunde jag bara röra på ena ögat medan jag i övrigt var orörlig. Numera vet jag att det bara är att vänta ut det tills kroppen fattar att man ska vakna 😕 Nu är ju detta iofs inte riktigt samma sak som topicen men nära iaf 😄

Redigerat av kajan
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd, och något av ett favoritämne. 😕

Jag verkligen, verkligen älskar att vara halft medvetande och halft drömmande. Så sjukt jävla skönt. Det är något som oftast inträffar på morgonen för mig, om inte endast.

Sen vet jag inte om jag har sömnapné eller om det bara är normal "sömnandning" men just när jag håller på att somna in kan jag ibland vakna till och andas in djupt, lite panikartat så där, för det känns som man håller på kvävas. Inte lika najs. 😄

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Och det är en väldigt kort företeelse i tid, för så fort man rycker till och ska till att somna, så vaknar man ju. Detta händer ju bara när man ligger på ett sådant slarvigt sätt att man skulle ramla av sin vilfåtölj, soffa eller liknande och man inte vaknade. Som UmeMagnus sa, musklerna slappnar av, och det passar sig inte om man ligger fel. Därför vaknar man. Ligger man stadigt och mitt i en säng, så rycker man ju inte till. Eller?

Huromhelst...

Jag HATAR det verkligen!!

😄😳😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar hända mig när jag sitter på bussen på morgonen, då jag inte är en så värst Pigg person 😛 en gång var jag nära på att vifta till den som jag satt brevid 😛

personen undrade nog om jag var helt sjuk 😎

Folk undrar så mycket nu förtiden.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på det faktiskt. När jag ligger och halvsover och drömmer lite halvt (fast om jag drömmer så sover jag nog...) så kanske jag cyklar i drömmen och så ramlar jag av cykeln i drömmen och då rycker jag till som fan! 😆 Gjorde det senast i förrgårkväll faktiskt. Jag tycker också att det är skönt 🙂
😉

Som jag då! Precis innan jag somnar brukar jag vara ute och cykla. Slutar alltid med att jag kör ner i ett dike eller cyklar in i en stolpe. Känns verkligen äkta och hemskt skönt när man inser att det inte verkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Känner inte igen det där överhuvudtaget men typ om man sitter upp och råkar falla i sömn typ på bussen eller ett tråkigt personalmöte eller nåt så kan det hända att kroppen liksom faktiskt faller iom. att den slappnar av. Denna totala avslappning kan oxå innebära att man samtidigt börjar dregla, råkar hakan då oxå hamna på tuttarna på en kvinnlig kollega eller medresenär och det rinner ner i klyftan mellan så kan det bli riktigt besvärligt 😕 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på det faktiskt. När jag ligger och halvsover och drömmer lite halvt (fast om jag drömmer så sover jag nog...) så kanske jag cyklar i drömmen och så ramlar jag av cykeln i drömmen och då rycker jag till som fan! 🙁 Gjorde det senast i förrgårkväll faktiskt. Jag tycker också att det är skönt 😆
😆

Som jag då! Precis innan jag somnar brukar jag vara ute och cykla. Slutar alltid med att jag kör ner i ett dike eller cyklar in i en stolpe. Känns verkligen äkta och hemskt skönt när man inser att det inte verkligt.

Eller när man har varit ute på midsommarafton och sätter sig på cykeln hem och plötsligt inser hur trött man är... och cyklar ner i diket och somnar innan man landar i leran. Det är också ganska skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på det faktiskt. När jag ligger och halvsover och drömmer lite halvt (fast om jag drömmer så sover jag nog...) så kanske jag cyklar i drömmen och så ramlar jag av cykeln i drömmen och då rycker jag till som fan! 🙂 Gjorde det senast i förrgårkväll faktiskt. Jag tycker också att det är skönt 🙂
😆

Som jag då! Precis innan jag somnar brukar jag vara ute och cykla. Slutar alltid med att jag kör ner i ett dike eller cyklar in i en stolpe. Känns verkligen äkta och hemskt skönt när man inser att det inte verkligt.

Eller när man har varit ute på midsommarafton och sätter sig på cykeln hem och plötsligt inser hur trött man är... och cyklar ner i diket och somnar innan man landar i leran. Det är också ganska skönt.

Jo, det är nästan lika skönt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...