Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade tänk att införskaffa en kondensatormick för sång. Är Studio Projects B1 det bästa man kan få upp till 2000 kr? Använder någon den?

Carl

Annons
Postat
Hade tänk att införskaffa en kondensatormick för sång. Är Studio Projects B1 det bästa man kan få upp till 2000 kr? Använder någon den?

Carl

B1 är bäst i budgetklassen enligt min mening, men upp till 2000:- finns det kanske ett par till att överväga...

Oktava MK319 har en lite annan färgning som är trevlig.

Kanske en GA Project TC1 också kan vara ett alternativ - liksom ADK Hamburg.

Du kan hämta smakprov på alla jag har nämnt, på min testsite - så kan du försöka bilda en uppfattning om vilken du gillar bäst.

Postat

Carl

B1 är bäst i budgetklassen enligt min mening, men upp till 2000:- finns det kanske ett par till att överväga...

Oktava MK319 har en lite annan färgning som är trevlig.

Kanske en GA Project TC1 också kan vara ett alternativ - liksom ADK Hamburg.

Du kan hämta smakprov på alla jag har nämnt, på min testsite - så kan du försöka bilda en uppfattning om vilken du gillar bäst.

Ett förslag till...har ej testat just denna själv men andra av samma fabrikat och är skitnöjd. Den jag pratar om är Sontronics STC-2. Den jag testat är Sontronics Omega för sång och den låter kanon. Men STC-2 är ju i din prisklass och har fått jättebra recensioner.

Postat

Det är antagligen inte så mycket att fundera på även om man gör det. Kan inte mickar så bra som Claes. Men om han säger att B1:an är bra. Som så många andra också säger. Så är den det. Sen kommer du så småningom kanske utveckla andra preferenser och kanske utöka ditt micksortiment. En sak vet jag dock hade jag haft en B1 som första mick hade jag gråtit av lycka.

Postat
Men om han säger att B1:an är bra. Som så många andra också säger. Så är den det.

Det är just detta som gör att jag inte skulle vilja börja med en B1. Jag skulle ta mig tid och hitta ett mer personligt sound som passar mig bäst och inte vad alla andra tycker. Men som sagt så är det ju självklart en säkerhetslina.

Postat

Bara döda fiskar simmar medströms. Tror dock inte att man ska vänta för länge det viktiga är inte att hitta den rätta micken med en gång för någon sådan finns inte. Det viktiga är att komma igång.Det finns många micka och många behov. För mig om jag hade fått välja igen hade jag valt en TSM MT57 dynamisk mick för under 500 kronor. Av många anledningar. Alla tycks dock förespråka kondensatormickar och vill man ha just en sådan så är antagligen B1:an ett ypperligt val.

• 2 veckor senare...
Postat

Carl

Köp min AKG Perception 400 för 2000 spänn i stället, så får du en mick med valbar karakteristik och ett ljud som spöar B1:an med hästlängder. Hör av dig!

/Dex.

Postat

Jag har fått väldigt fina resultat med ADK Vienna, den är nere på 1500 i nypris nu när det finns en andra version av den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.