svante Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Hej go vänner. Jag ska köpa mig en laptop för användning av följande: - Protools LE med mbox mini - Reason Idag så är mina produktioner inte utav större storlek utan brukar se ut så här: - ca 8 audiospår med med i snitt 2 insertpluggar per spår, tex reverb och eq - ca 4 mjukvarusyntar, Xpand eller sampletank - ett rewirespår för reason Jag tänker icke spela spel eller förlusta mig på annat vis på denna dator utan har endast musikskapande i åtanke, ty renlighet är en dygd. Jag kollade in digidesigns rekommendationer och hittade denna micklapär; http://www.dell.com/content/products/produ...on=specs#tabtop Enligt detta forum så har dell överlag ett gott renommé och jag känner att den är helt i min ekonomiska linje. Skulle vara intressant att höra om det är någon här som har erfarenhet av denna dator eller dell överlag. Frågan ang tips inför laptopköp har ställts typ en miljard gånger men eftersom nya modeller kommer hela tiden så måste man ju uppdatera. Tack på förhand lp&u Svante
Björn Olsberg Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Frågan ang tips inför laptopköp har ställts typ en miljard gånger men eftersom nya modeller kommer hela tiden så måste man ju uppdatera. ...och med tanke på vad det är du gör med din dator så borde även en äldre modell räcka till; således kommer denna prestandamässigt räcka utmärkt. Tänk bara på att det är 5400-varvshårddiskar i utbudet för denna modell, och att de mindre 5400-varvarna har lägre överföringshastighet. De större och nyare har högre packningstäthet (lagrar vertikalt) och har vid samma rotationshastighet därmed högre överföringshastighet. Varmaste tipset från mig är för övrigt att skaffa ett firewire-ljudkort (Mbox 2 Pro, om budgeten tillåter) som inte belastar datorn lika hårt som ett usb-dito.
svante Postat 13 juni 2007 Trådstartare Postat 13 juni 2007 Frågan ang tips inför laptopköp har ställts typ en miljard gånger men eftersom nya modeller kommer hela tiden så måste man ju uppdatera. ...och med tanke på vad det är du gör med din dator så borde även en äldre modell räcka till; således kommer denna prestandamässigt räcka utmärkt. Tänk bara på att det är 5400-varvshårddiskar i utbudet för denna modell, och att de mindre 5400-varvarna har lägre överföringshastighet. De större och nyare har högre packningstäthet (lagrar vertikalt) och har vid samma rotationshastighet därmed högre överföringshastighet. Varmaste tipset från mig är för övrigt att skaffa ett firewire-ljudkort (Mbox 2 Pro, om budgeten tillåter) som inte belastar datorn lika hårt som ett usb-dito. tack för råd. jo, det är tänkt att senare i år(läs skatteåtebäring) så ska höstmörkret lysas upp med hjälp av det rödgröna skenet från en Mbox 2 Pro.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.