Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Har precis köpt in ett par M-Audio BX5a monitorer. På baksidan finns det två olika ingångar XLR och TRS. Vilken av dom ska jag koppla till (mixer/ljudkort). Varför och vad är skillnaden.

Läste i en anna tråd: "TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden är att XLR har en låsmekanism, så att det inte går att dra ut kontakten av misstag..."

Kan det stämma?

mvh /Farre

Annons
Postat
Tja!

Har precis köpt in ett par M-Audio BX5a monitorer. På baksidan finns det två olika ingångar XLR och TRS. Vilken av dom ska jag koppla till (mixer/ljudkort). Varför och vad är skillnaden.

Läste i en anna tråd: "TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden är att XLR har en låsmekanism, så att det inte går att dra ut kontakten av misstag..."

Kan det stämma?

mvh /Farre

I stort sett.

Sedan kan man lägga en del andra aspekter på det, jag tycker XLR är en bättre kontakt.

Det viktigaste i det här sammanhanget är väl att du ser till att ha bra kvalitet (Neutrik t ex) på kontakterna, och sladdar av bra kvalitet, det är viktigare än om du väljer XLR eller TRS.

Men jag skulle som sagt ta XLR. (Neutrik... 😳 )

Det ovanstående förutsätter att du använder ingångarna på monitorerna som balanserade. 1/4" jacket (TRS) på dina monitorer kan användas även som obalanserad ingång. Och det bör du undvika. Balanserat ger mindre störningar.

Postat
Om båda är balanserade anslutningar, så är det ingen skillnad alls, utan du kan använda den som är smidigast med de kablar du har.

Du måste dra snabbare Claes... 😳😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.