Jump to content
Annons

EPIPHONE MICKAR

lps

Recommended Posts

Hej ! Har en Epi les paul standard tillverkad i Kina 2004/2005 som jag tycker mycket om,både att spela på (genom en VOX ADVT ) och titta på och den har mycket bra klang även i opluggat läge och håller stämmningen bra med sin enklare grover-mekanik.Men nu till min fråga: Vet någon något om mickarna som sitter på gitarren ? Dom beskrivs som: designed by epiphone USA ,Alnico Classic Magnets-Double Vacum Vaxed-Enamel Wire. Eftersom jag inte är någon supergitarrist utan mest spelar som hobby är det svårt att avgöra om det är bra mickar eller ej,tycker själv dom låter helt ok och utan rundgång. Spelar med D'Addario stl 10 strängar som jag byter ofta.Är det värt att lägga 2200 kr för gibson mickar,dom förvandlar ju inte hela gitarrkroppen till mahogny precis eller lägger till allt annat som en Gibson har. tacksam för svar !

Dela på andra sajter

Annons
Hej ! Har en Epi les paul standard tillverkad i Kina 2004/2005 som jag tycker mycket om,både att spela på (genom en VOX ADVT ) och titta på och den har mycket bra klang även i opluggat läge och håller stämmningen bra med sin enklare grover-mekanik.Men nu till min fråga: Vet någon något om mickarna som sitter på gitarren ? Dom beskrivs som: designed by epiphone USA ,Alnico Classic Magnets-Double Vacum Vaxed-Enamel Wire. Eftersom jag inte är någon supergitarrist utan mest spelar som hobby är det svårt att avgöra om det är bra mickar eller ej,tycker själv dom låter helt ok och utan rundgång. Spelar med D'Addario stl 10 strängar som jag byter ofta.Är det värt att lägga 2200 kr för gibson mickar,dom förvandlar ju inte hela gitarrkroppen till mahogny precis eller lägger till allt annat som en Gibson har. tacksam för svar !

Jag tycker att Epiphones mickar inte är någon höjdare, har själv tre st Gibson LP, en standard, classic och en Custom. Istället för att sätta in bra mickar i en sämre gitarr så skulle jag rekommendera att sälja gitarren och köpa en riktig Gibson istället. Jag tycker att skillnaden är stor mellan Epiphone och en riktig Gibbe. Går att hitta fräscha Gibsongitarrer på begagnatmarknaden till väldigt bra priser. Lycka till.

Dela på andra sajter

Ljudmässigt så tycker jag faktiskt inte att mickarna är så tokiga (i förhållande till vad gitarren kostar) men dom är väldigt klena så ska man liar metal bör man byta, men till rock/hårdrock/blues funkar dom fint tills man har vuxit ur dom.

Dela på andra sajter

spelar mest rock och 70-80-tals hårdrock och då som en rolig hobby, inte i något band.Tror själv att eftersom epiphone ägs av gibson så förväntar folk sig att dom ska vara som orginalet, kanske därför många inte gillar märket. Men min gitarr är skön att spela på och håller sig stämd,undrar i min fråga vem som tillverkar mickarna och om dom verkligen är så lågbudget som många säger.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ska själv köpa en Gibson nån gång i framtiden... och har valt att inte välja mellanläget att köpa en Epiphone under tiden. Grejen är att jag reagerade när du skrev att mikarna var ifrån Epiphone, jag tror nämligen att ALLA Epiphone Les Paul jag överhuvudtaget har tittat på har haft mickar där det stått att dessa varit från Gibson. Så frestelsen har trots allt och ÄR fortfarande, klart stor... Man kan ju lyssna på olika gitarrmodeller genom att gå in på denna länk. Skriv bara in modellen i Sök. Iofs spelar ju förstärkare etc in oerhört.

Tips: Om man vill ha en fruktansvärt snygg Les Paul-modell till ett mycket bra pris, så köper man en Epiphone Les Paul Class 5 Quilted Top. De säljs till förmånliga priser bl.a. från USA.

😱

:musik

Dela på andra sajter

Mitt tips till dig är att kasta in ett par lundgren vintage mickar i mikrofonen, dom är dyra men fan vad livat det blir. Då får folk ha hur mycket gibson dom vill, dom kommer ändå inte i närheten av ditt ljud (OBS; Personlig åsikt)

Annars om du vill komma lite billigare undan så är kanske tony iommi's signatur mickar från gibson något att eftertrakta.

Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Mitt råd: köp en hygglig mick till stallpositionen och bry dig inte om halsmicken. Förr eller senare kommer du att vilja göra dig av med Epi'n och köpa något annat, och då är det helt poänglöst att ha lagt ner en massa pengar på nya mickar.

Jag skulle rekommendera en Lundgrenmick av valfri modell (lyssna på hemsidan).

Epiphone är så billiga därför att de sparar in på det som får en gitarr att låta bra i grunden: trä i första hand, mickar i andra hand. Om din gitarr låter jättebra akustiskt så kan definitivt ett mickbyte göra under för utljudet. Om den bara låter sådär, så är det bättre att göra sig av med gitarren och köpa något annat istället för att börja pilla med mickarna.

Dela på andra sajter

Tack för alla svar ! vilka mickar är att föredra vid e.v. byte då ? Gibson ,lundgren eller några andra ? vill kunna täcka in alla musikstilar ,mest hårdrock.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Jag har en epiphone les paul standard, och dom mikarna låter verkligen dåligt!

Jag har bytt dem nu till seymour duncan mikar som låter bäst i mina öron. Skillnaden är enorm! 😛

Dela på andra sajter

tyvärr..

Jag tycker min Epiphone Les Paul klingar ut bättre unplugged än vissa Gibsons!

Dock hör man på tonen när man kopplar in den att något fattas, träet

"sjunger" inte lika snyggt, mindre punch/body i det. Men det kan vara

en fördel när man mixar och gitarren tar mycket plats 😊

Redigerat av Martin
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Håller med om att Lundgren är bland dom bästa. Johan Lundgren har fått speciallindat 3 mickar till min gamla Japan Strata och den låter svinbra i alla mickpositioner!! Så jag bytte till en Humbucker Sucker Bucker och satte på min Epiphone LesPaul och det vart som en ny gitarr.

Köp en Lundgren - Värt sitt pris!!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.