browno Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 (redigerat) Halloj, jag håller på att mixa bandets nya demo och hoppas att ni kan hjälpa mig med en av låtarna, det är lite hack i den, jag antar att det är för att min dator är lite för slö för att spela in så många spår som vi har gjort på den här låten men jag ska nog kunna fixa bort med sen när all mixning är klar. Det vore schysst om nån kunde kolla om ljudet på cellon i sticket är okay, jag vet inte riktigt hur en sådan skall låta... NY VERSION! Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 30 augusti 2004 av browno
unbornichen Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 https://www.studio.se/index.php?showtopic=1292 Cellon ligger i lägre frekvenser än basen och det kanske itne alltid är så snyggt. Skär massa låga frekvenser från cellon.
browno Postat 29 augusti 2004 Trådstartare Postat 29 augusti 2004 jag är ganska duktig som har lyckats missa reglerna... men tack för att du länkade dem. nu lär jag skärpa mig i fortsättningen.
Odel Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 bra refräng och tuff sång... det låter ibland som att det är väldigt otaight.. är det datorn som spökar?...
browno Postat 29 augusti 2004 Trådstartare Postat 29 augusti 2004 tack för berömmet. det är datorn som spökar men det är också så att vi inte lyckades få allt tajt på grund av att jag inte är så duktig på cubase och det här med inspelning så det hände lite skumma saker med datorn jag lyckades slarva bort bra tagningar och sånt, så vi fick ta dem som inte belv fullt så bra tyvärr. Det har varit en väldigt omständig demo inspelning, men den har varit grymmt lärorik iaf.
Egghuvud Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 (redigerat) Bra och charmig låt om än lite konventionell. Alltihop faller på att det låter apskaft. ingen dynamik eller liv i inspelning eller mix. Framförallt trummorna låter som om de var alldeles neddämpade och döda. Cymbalerna är det enda som sticker ut. Synd på så rara ärtor. Är det en portainspelning? Har ni tillgång till hårddiskinspleningsmöjligheter? Skulle rekomendera att lägga in ljudet i en vettig applikation och arbeta vidare med att få det att låta bättre. 🙂 Redigerat 30 augusti 2004 av Egghuvud
browno Postat 30 augusti 2004 Trådstartare Postat 30 augusti 2004 Det är hårddiskinspelning, men med ganska kassa grejjer. Det är därför jag la upp låten, hoppas att nån kan hjälpa mig med mixningen, eftersom jag inte är så haj på sånt.
Egghuvud Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 Vad använder ni för grejor och vilka möjligheter har ni? 🙂 Jag brukar fråga detta sen kommer något av proffsen och förklarar i vilket register ni skall skära och så. Jättepraktiskt jag tror att jag framstår som lite smart och kunnig 😠
browno Postat 30 augusti 2004 Trådstartare Postat 30 augusti 2004 cubase 4.1 på en gammal mac. mixerbord: alto s-6 ljudkort: audiophille 2496 mickar: JJlabs nd6000, tsm mt57, studio projects b1, beyer dynamic sångmik i baskaggen (man tager vad man haver). vi trängde ihop oss i en 2x7 meter stor källare med 1.9 meter högt tak och stenväggar prydda med äggkartonger, filtar och madrasser. Vi kör kort sagt budget-stajlen.
browno Postat 30 augusti 2004 Trådstartare Postat 30 augusti 2004 NY VERSION HÖGST UPP! nu har jag mixat om låten lite, sången blev kanske lite väl låg, men trummorna tycker jag låter bättre nu, även om du inte låter bra.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 Har du nån som helst effekt på sångspåret/sångspåren? Dessa behövs verkligen lyftas fram i mixen. Du kanske vill ha mixhjälp & något att referera till nästa gång?
Lindeberg Postat 31 augusti 2004 Postat 31 augusti 2004 Inget illa menat, men inspelningen är under all kritik. Trummorna låter värst. Föreslår att du läser massor av nördiga studiotidningar och hänger på diverse forum. 🙁 Och tränar inspelning, förstås. Det är så man lär sig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.