bubben Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Spelade in för en vecka sen och på sina håll surar brasset, går det att använda program som melodyne för att korrigera det?
bubben Postat 11 juni 2007 Trådstartare Postat 11 juni 2007 Men vilka explariskt förklarande inlägg! Någon med erfarenhet som redan har testat?
Limpan Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 (redigerat) Men vilka explariskt förklarande inlägg! Någon med erfarenhet som redan har testat? Jag testade AUTOTUNE på sax när ja själv spelade det (kombinationen dålig spelare dålig saxofon) EDIT: anledningen varför jag behövde autotune i the first place: jag är ingen saxofonist... det funka väldans bra faktiskt! Kanske har att göra med att saxofon ligger väldigt nära rösten rent sådär ljudmässigt å autotune är ju främst gjort för röster. Prima prima 😊 Redigerat 11 juni 2007 av Limpan
Christoffer Bergfors Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Kan gå alldeles utmärkt. Men gör man det för mycket så låter det perfekt tråkig synt, men långa toner och "viktiga" toner kan man gott och väl se till att de ligger rätt i pitch. Blir det för rent låter det inte som om nån spelar!
DivineCo Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Brass ska låta lite ostämt. Men om du vill använd Melodyne, man kan förmodligen använda det på allt du gör oxå!
ozman Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 jag är saxofonist själv, och för mej är en viktig del av utrycket tonhöjden och glidningar, vibraton mm.. det finns också massor med grymma saxofonister som inte spelar helt 'rent'. det är altså inte det viktigaste från min synvinkel.. och gäller det blåssektion så finns bara ett alternativ, spela rätt från början!!!
Mats Stålbröst Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 Här är en liveinspelning med mitt soulband, där Logics inbyggda tonhöjdskorrigering har använts (med måtta) på blåset: Your browser does not support the HTML5 audio tag ...och det funkar ju, även om det är svårt att höra nyanser med tanke på allt annat som trängs i ljudbilden. Men det gäller ju alla verktyg för tonhöjdskorrigering - de funkar bättre i en mix än på ett ensamt instrument eller röst. Jag har länge tänkt testa hur Melodyne funkar med brass, och nu fick jag ju en bra anledning att göra det. 😳 Återkommer med ljudexempel! /Mats jag är saxofonist själv, och för mej är en viktig del av utrycket tonhöjden och glidningar, vibraton mm..det finns också massor med grymma saxofonister som inte spelar helt 'rent'. det är altså inte det viktigaste från min synvinkel.. och gäller det blåssektion så finns bara ett alternativ, spela rätt från början!!!
bubben Postat 12 juni 2007 Trådstartare Postat 12 juni 2007 Här är en liveinspelning med mitt soulband, där Logics inbyggda tonhöjdskorrigering har använts (med måtta) på blåset: Your browser does not support the HTML5 audio tag ...och det funkar ju, även om det är svårt att höra nyanser med tanke på allt annat som trängs i ljudbilden. Men det gäller ju alla verktyg för tonhöjdskorrigering - de funkar bättre i en mix än på ett ensamt instrument eller röst. Jag har länge tänkt testa hur Melodyne funkar med brass, och nu fick jag ju en bra anledning att göra det. 😳 Återkommer med ljudexempel! /Mats jag är saxofonist själv, och för mej är en viktig del av utrycket tonhöjden och glidningar, vibraton mm..det finns också massor med grymma saxofonister som inte spelar helt 'rent'. det är altså inte det viktigaste från min synvinkel.. och gäller det blåssektion så finns bara ett alternativ, spela rätt från början!!! Ja det är bra ge et exempel där brasset först spelar lite surt och sen när melodyne korrigerar, det vorre najs!
Mats Stålbröst Postat 28 juni 2007 Postat 28 juni 2007 Jobbar på det! 😎 /Mats Kommer det något provklipp eller Mats_S?
Baktakt Postat 28 juni 2007 Postat 28 juni 2007 Surar brasset?' 😎 -Aldrig vatt me om innan...he, he...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.