Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag ska spela in ett helt band live, men vill ändå ha viss studio känsla.

Bandet består av piano, dragspel, contra (aukustisk) bas, percussion och cajun (låda, kombinerad virvel och bd), Klarinett och saxofon.

Alltihop kommer spelas in på två adatspelarare i ett ganska stort vardagsrum med högt i tak. Soundet tror jag ska vara lite smutsigt, men ändå klart och tydligt, live sound fast ändå studio kvalitet om ni förstår:)

Jag hade tänkt ställa upp två trumoverhead mickar med en meters mellanrum riktade mot bandet en liten bit bort och använda det ljudet som grundljud. Sedan 'puffa upp' ljudet med hjälp av inviduella mickar.

På flygeln två akg c3000 (cond.), basen en rör-condensator, dragspelet också en conding.

trumman och percussionen får en baskaggemick och en sm 57a.

Men nu står jag och väger lite, jag har använt condensator till nästan allt, men på saxofonen och klarrinetten kanske det skulle låta bäst även där inviduellt med conding, eller ska jag ta dynamiska för att helhets soundet ska bli bäst?

Jag har inte så mycket tid att testa olika förslag när väl inspelningsdagen kommer, så snälla hjälp mej att komma på olika lösningar! Någon kanske har ett helt annat alternativ.

Musiken är av samma typ som te.x från filmen, svart katt, vit katt, och temat till pulp fiction. Och soundet ska vara sådär festligt och ösigt också!

Jättetack för svar!

Annons
Postat

Konding till klarinetten och placera så du får med lite klaffljud, det brukar låta smaskens. Testa en mygga vid stallet på kontran för att få ner läcket.

Postat
Konding till klarinetten och placera så du får med lite klaffljud, det brukar låta smaskens.

hmm.. hur placerar jag då?

Postat (redigerat)
Konding till klarinetten och placera så du får med lite klaffljud, det brukar låta smaskens.

hmm.. hur placerar jag då?

Placera den exempelvis ca 3dm framför själva instrumentet riktad mot en punkt nånstans mellan klockstycket och klaffarna. Närmare klockstycket om du vill ha mindre klaffljud och vice versa.

Redigerat av kajan
Postat

det var lite tommt på svar i den här tråden..

är det ingen som har lite erfarenhet eller experimentlusta att dela med sej av åt mej?

Postat

Jag tror att du är helt rätt ute med att använda ett stereopar som grundljud. Se till att det låter bra i ditt huvudpar och flytta vid behov runt musikerna. Var aktsam på eventuellt kamfilter och experimentera. Får du detta att låta bra är du mer än halvvägs mot ett bra sound. Det viktiga är att musikerna lyssnar på varandra och anpassar sin dynamik.

Kontran skulle jag micka bakom greppbredan, fastklämd med skumgummi så att den pekar neråt mot stallet. Det förutsätter att du har en liten konding, typ KM140 eller liknande. Se till att det är en njure.

Personligen gillar jag dynamiska mikar på både klarinett och saxofon och skulle nog använda MD421 på båda.

Dragspel är lite knepigt då det kommer ljud från två håll och bassidan hela tiden rör på sig. Försök hitta en punkt där båda sidorna låter bra eller använd två mikar. Om du har möjlighet, placera miken fastklämd på dragspelets bassida för att hela tiden ha samma avstånd.

Cajonen brukar bli bra med 2 mikar, en konding framifrån och en baskaggemik vid hålet. Kan bli problem med fasfel, men pröva gärna. När det funkar låter det kanon.

Lycka till och skicka gärna ett smakprov när du är färdig med inspelningen.

Kletzmer rockar fett!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.