Anders F Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Det jag tycker alla glömt som skriver om ackordet är vilket ackord som kommer efter. Man behöver veta ackordets funktion för att bestämma vad det är för något. Går det tillbaka till gm? Har det en dominantisk funktion till ackordet? osv. Om man vet detta så vet man också vad det ska vara för ackordbeteckning. Ackordet löst kan vara alla de exempel ni föreslagit beroende på dess funktion. MVH Anders Jag håller med om ackordet är ett Esus2/D. Vad spelar det för roll vilket ackord som kommer efteråt? Heter detta annorlunda då? Jag hade tänkt att spela samma runda en gång till fast andra varvet håller jag kvar E i basen så att det bara blir ett Esus2 (eller hsus4 som jag tycker är samma) Förklara gärna mer Vad är det för prat om F#moll -5 osv här? Jo anledningen till vilket ackord som kommer efter är ju att man då får veta ackordets funktion. Ta tex Db7. Om du spelar i Gb dur så är Db7 en dominant, samma sak i F# dur mewn då skall du skriva C# i stället för D#. Men Db7 kan också vara en dominant till C och är då ett substitut för G7. Kort och gått....om man vet vilket ackord som kommer efter så kan man lättare veta vad man skall sätta för funktion på ackordet innan. Med rätt funktion blir det också lättare att läsa avista då musikern får en större förståelse för ackordet. Om vi drar det ett steg till så har Ackordets funktion stor betydelse för blåsare som skall spela till då de intonerar efter vilken tonart det är i.
bdatony Postat 13 juni 2007 Trådstartare Postat 13 juni 2007 Det jag tycker alla glömt som skriver om ackordet är vilket ackord som kommer efter. Man behöver veta ackordets funktion för att bestämma vad det är för något. Går det tillbaka till gm? Har det en dominantisk funktion till ackordet? osv. Om man vet detta så vet man också vad det ska vara för ackordbeteckning. Ackordet löst kan vara alla de exempel ni föreslagit beroende på dess funktion. MVH Anders Jag håller med om ackordet är ett Esus2/D. Vad spelar det för roll vilket ackord som kommer efteråt? Heter detta annorlunda då? Jag hade tänkt att spela samma runda en gång till fast andra varvet håller jag kvar E i basen så att det bara blir ett Esus2 (eller hsus4 som jag tycker är samma) Förklara gärna mer Vad är det för prat om F#moll -5 osv här? Jo anledningen till vilket ackord som kommer efter är ju att man då får veta ackordets funktion. Ta tex Db7. Om du spelar i Gb dur så är Db7 en dominant, samma sak i F# dur mewn då skall du skriva C# i stället för D#. Men Db7 kan också vara en dominant till C och är då ett substitut för G7. Kort och gått....om man vet vilket ackord som kommer efter så kan man lättare veta vad man skall sätta för funktion på ackordet innan. Med rätt funktion blir det också lättare att läsa avista då musikern får en större förståelse för ackordet. Om vi drar det ett steg till så har Ackordets funktion stor betydelse för blåsare som skall spela till då de intonerar efter vilken tonart det är i. Jag fattar inget.... 😄😉 Nu ska vi se.... Varför just ett 7-ackord en dominant? Är det inte så att man bara ofta gör ett dominantackord till ett 7-ackord? Alltså tänka tvärtom där... När du skrev C# istället för D# menade du C# istället för Db va? Hur kan Db7 vara en dominant till C?.... Fattar absolut inte... Tacksam för all sån här info. Som ett tillägg så söker jag en fortsättning på mitt lilla stick med det konstiga ackordet. Som jag skrev innan så slutar jag på Esus2 andra varvet. Nåt förslag på någon snygg fortsättning? Refrängen går faktiskt i C-dur sen 😆
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Efter sista rundan där du slutar med ett E i basen funkar nog ackordet (vad det nu heter 😆 ) F A C E och sen kanske till et E add9 eller vad det heter till E dur. Men det skulle vara lättare om man fick höra det du har färdigt av låten. Kan du inte ladda upp en snutt eller länka på nåt sätt. Göran
bdatony Postat 13 juni 2007 Trådstartare Postat 13 juni 2007 Efter sista rundan där du slutar med ett E i basen funkar nog ackordet (vad det nu heter 😆 ) F A C E och sen kanske till et E add9 eller vad det heter till E dur. Men det skulle vara lättare om man fick höra det du har färdigt av låten. Kan du inte ladda upp en snutt eller länka på nåt sätt.Göran Jo, mitt ackord funkar i slutet då vi nu konstaterat att det är ett Esus2. Det var mitt D i basen som krånglade till allt. HMM länka låten eller nåt kommer nog inte på fråga än. Den låter som ett mästerverk i mitt huvud men jag kan inte spela så än :-) Tack för att du tänker här.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Det var så lite så man blir ju lite nyfiken iom. att jag själv som jag skriver oxå är däromkring o harvar med en låt. Kanske var lite otydlig i mitt förra inlägg, jag menar att efter ditt sista ackord i sticket så kan du gå till ackordet med F A C E och avsluta på E add9 (tror det heter så i alla fall (lägg till A tonen på G strängen)) typ en halv takt över till rent E dur och ändå funkar det fint med C i reffen. Nåväl lycka till Göran
Anders F Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Det jag tycker alla glömt som skriver om ackordet är vilket ackord som kommer efter. Man behöver veta ackordets funktion för att bestämma vad det är för något. Går det tillbaka till gm? Har det en dominantisk funktion till ackordet? osv. Om man vet detta så vet man också vad det ska vara för ackordbeteckning. Ackordet löst kan vara alla de exempel ni föreslagit beroende på dess funktion. MVH Anders Jag håller med om ackordet är ett Esus2/D. Vad spelar det för roll vilket ackord som kommer efteråt? Heter detta annorlunda då? Jag hade tänkt att spela samma runda en gång till fast andra varvet håller jag kvar E i basen så att det bara blir ett Esus2 (eller hsus4 som jag tycker är samma) Förklara gärna mer Vad är det för prat om F#moll -5 osv här? Jo anledningen till vilket ackord som kommer efter är ju att man då får veta ackordets funktion. Ta tex Db7. Om du spelar i Gb dur så är Db7 en dominant, samma sak i F# dur mewn då skall du skriva C# i stället för D#. Men Db7 kan också vara en dominant till C och är då ett substitut för G7. Kort och gått....om man vet vilket ackord som kommer efter så kan man lättare veta vad man skall sätta för funktion på ackordet innan. Med rätt funktion blir det också lättare att läsa avista då musikern får en större förståelse för ackordet. Om vi drar det ett steg till så har Ackordets funktion stor betydelse för blåsare som skall spela till då de intonerar efter vilken tonart det är i. Jag fattar inget.... 😄😆 Nu ska vi se.... Varför just ett 7-ackord en dominant? Är det inte så att man bara ofta gör ett dominantackord till ett 7-ackord? Alltså tänka tvärtom där... När du skrev C# istället för D# menade du C# istället för Db va? Hur kan Db7 vara en dominant till C?.... Fattar absolut inte... Tacksam för all sån här info. Som ett tillägg så söker jag en fortsättning på mitt lilla stick med det konstiga ackordet. Som jag skrev innan så slutar jag på Esus2 andra varvet. Nåt förslag på någon snygg fortsättning? Refrängen går faktiskt i C-dur sen 😲 ja jag menade Db istället för D#, blev för många knappar nu. Jo, anledningen till att man kan ha Db7 som dominant till C är att man såkallat Substituerar Dominanten. Jag är inte helt inne i Terisvängen till de exakta reglerna så där får nån gärna fylla på. Men Db7 kan du tänka som G13 -9-5 fast med Db i bas. Är snyggt om du vill ha en kromatisk basgång neråt istället för den vanliga kvintbasen. Om du verkligen vill sätta dig in i detta så rekommenderar jag dig att läsa böcker. För pianister så kan jag rekomendera Mark Levin - the jazz piano book. Där går han även igenom olika voicings på ackorden.
Linkowich Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 [...]Om du verkligen vill sätta dig in i detta så rekommenderar jag dig att läsa böcker. För pianister så kan jag rekomendera Mark Levin - the jazz piano book. Där går han även igenom olika voicings på ackorden. Ajdå...där kom Levine igen... som ansåg att sus4 och 11 var samma sak... 😲
chrisB Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Ständigt denne Levine! 😲 ok . . kul att diskutionen spårar ur. I princip så borde denna tråd avsluta och ett nytt öppnas under tritonus substitut. MEN. Sluta med a citera dessa lååååååånga stycken, det bidrar inte till att bringa klarhet. Kapa bort det som inte har med ens omedelbara svar att göra.
chrisB Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 ja jag menade Db istället för D#, blev för många knappar nu. Jo, anledningen till att man kan ha Db7 som dominant till C är att man såkallat Substituerar Dominanten. Jag är inte helt inne i Terisvängen till de exakta reglerna så där får nån gärna fylla på. Tritonus substitut är en regel inom klassisk såväl som jazz som barock harmonilära som säger att ett akord kan bytas ut mot en annan på tritonus avstånd. Dvs C > F#. Användas till det mesta. Modulationer, kuliga hopp, knäppa men intressanta diskutioner. Inom Jazz. Så används det för det mesta . . . för att byta ut en Dominant akord mot en annan. Användas vid akordbyten, mm t.ex. I en jazz-blues i C så i stället för att gå: C7 /// | F7 /// så kan man -med då godkännande av SubstitutetVerket - spela: C7//F#7 | F7/// osv. Att det fungerar beror på flera anledningar. Ett är både C7 och F#7 delar på två toner. E och Bb (eller då A# i F#7:et om man ska vara korrekt). Och mina vänner så ska ni få er ett annan harmonilärahemlighet till livs, ett som kommer att ge er huvudvärk i flera dagar 😲 I ett C7 så är ett E tersen; och ett Bb sjuan. I en F#7 så är ett E sjuan och ett Bb (A#) tersen. AHA tvärtom!! Så för en jazzpianist behöver man "bara" spela ett tritonusinterval: E + Bb och låtar basisten spela grundtonerna C + F#. Vilket då också ger en tanke på vilka skalor kan jag sola med hmm F#7 skalan över ett C7 akord? går utmärkt! o fan, åter så fastnar vi/jag i jazzvärlden. ber om ursäkt för det. hmm tänk på ert omdiskuterade dim-akord. ett F#-dim. F# A C D#. Dim-akord är lite kul i sin tråkighet, lite av den klassiska musikens busfrö. De vill inte riktigt bli på sin plats. Ett dim akord innehåller två st tritonus intervall. F# - C och A - D# så enligt Tritonus substitut regeln kan jag byta ut ett F#dim mot ett Cdim. Både innehåller SAMMA toner. F#dim: F# A C D# - Cdim: C Eb(D#) F# A vilket betyder att jag kan byta ut det mot ett just det . . . . Ett dim-akord har en dominantfunktion. F F#dim Gm C7 där då F#dim är en halv-dominant för Gm:et. Man skulle kunna spela F D7b9 Gm C7. Både ett F#dim och ett D7b) innehåller samma toner förutom då D:et i basen. Vilket man väljer beror som vanligt; på sammahang, stuk, genre, soundet.
chrisB Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Ett tritonussubstitut exempel till: Fm-blues. Fm Db7 C7 Fm (två slag vardera). Exemplet innehåller både ett mediant-hopp: Fm > Db och ett tritonussubstitut. G7:t är utbyt mot Db7. Dv Fm G7 C7 Fm
bdatony Postat 13 juni 2007 Trådstartare Postat 13 juni 2007 Jag som inte hört talas om "tritonus substitut", och här är jag mitt i diskussionen.... 😳 Det känns som om det finns mycket att lära märker jag. Det är alltså ett utbyte av ackord för att göra det lite roligare? Typ C mot Amoll (vilket är det enda jag kan). Alltså parallelltonart... Det finns säkert regler för detta också gissar jag. Om någon undrar så har jag fått svar på min fråga som startade denna diskussion och det är Esus2/D
DivineCo Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Rolig tråd och jag har redan tjatat om sammanhanget som fler har gjort efter mig. Allt är bara nomenklatur. Ett vanligt C-dur akord kan skrivas om både som ett G och ett E för att inte talla om Ciss och Dess. (Sorry jag vet inte hur ni får fram alla tecken;)) Enharmonisk förväxling. Däremot vore det fel att skriva Dess där den harmoniska följden säger Ciss plus att det finns vissa som hävdar att dessa akord inte borde klinga med samma ters beroende på sammanhang. Det är bland annat därför en symfoniorkester inte strikt föjer Melodyn och Autotune-regler. I övrigt finns det många fall där man kan spela två akord sammtidigt och det låter bra. T.ex parallel tonarter eller att blanda närbesläktade akord som tex. Adur och Dmaj. Dom båda gitarristerna spelar olika akord som i partituret skulle få en lite mer invecklad nomenklatur.
bdatony Postat 13 juni 2007 Trådstartare Postat 13 juni 2007 Rolig tråd och jag har redan tjatat om sammanhanget som fler har gjort efter mig. Allt är bara nomenklatur. Ett vanligt C-dur akord kan skrivas om både som ett G och ett E för att inte talla om Ciss och Dess. (Sorry jag vet inte hur ni får fram alla tecken;)) Enharmonisk förväxling. Däremot vore det fel att skriva Dess där den harmoniska följden säger Ciss plus att det finns vissa som hävdar att dessa akord inte borde klinga med samma ters beroende på sammanhang. Det är bland annat därför en symfoniorkester inte strikt föjer Melodyn och Autotune-regler. I övrigt finns det många fall där man kan spela två akord sammtidigt och det låter bra. T.ex parallel tonarter eller att blanda närbesläktade akord som tex. Adur och Dmaj. Dom båda gitarristerna spelar olika akord som i partituret skulle få en lite mer invecklad nomenklatur. Vadå "skrivas" som ett G eller E?...Det är ju inte alls samma toner i ackorden.... Man gör # genom att trycka ner shift (under enter) och trycka ner en 3:a. Ett litet b som i Bb gör man genom att inte trycka ner shift. 😳 Vad är nomenklatur? Aldrig hört. Enharmonisk förväxling? va? Mycket att lära här märker jag.... För mig och andra....
tbruce Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 T.ex parallel tonarter eller att blanda närbesläktade akord som tex. Adur och Dmaj. Dom båda gitarristerna spelar olika akord som i partituret skulle få en lite mer invecklad nomenklatur. Dom får se upp för liten nona där bara. 😳
tbruce Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Vadå "skrivas" som ett G eller E?...Det är ju inte alls samma toner i ackorden.... Man gör # genom att trycka ner shift (under enter) och trycka ner en 3:a. Ett litet b som i Bb gör man genom att inte trycka ner shift. 😳 Vad är nomenklatur? Aldrig hört. Enharmonisk förväxling? va? Mycket att lära här märker jag.... För mig och andra.... Du kan skriva C dur som t ex Gsus6no5 (kanske går att uttrycka enklare) eller Em+5... 😉 Rent teoretiskt skulle något som "ser ut" att vara ett C dur i vissa speciella fall egentligen vara något av detta funktionsmässigt - det är nog dock vansinnigt sällsynt om det ens existerar i praktiken??
Duende Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 (redigerat) Det där F#m7-5 kommer från en låt som jag kallar Hi Ho Motell blev lite sugen på att lira in den. Men nu när jag testade den lite så hör jag att det passar bättre med D istället för E typ F# D A C undrar just vad det kan heta. Låter precis som i originalexemplet här oxå helskumt om det inte kommer i rätt samanhang. Min låt börjar med en nedgång på A strängen från C B typ lala Am (hammer on liknande på E strängen på och en) till F"m7-5 Gmaj7 Em osv räkna åtta på fyra. Men i F"m7-5 (som det då inte blir) låter det bättre om man byter E mot D, hm krångligt det verkar smartare att strunta i vad det heter och bara lira så att det låter bra. När jag gick på Liljeholmen så hade vi ett seminarie där det var en sån där riktigt långfingrad jazzsupergittarist inbjuden som föreläste snacka om kvantfysik till och med våra lärare fick smäll på fingrarna och korrigera sin musikteori. Nåväl till saken han drog några hemliga ackord med det där otäcka murriga jazzljudet som jag inte kan med och sa så här kan man inte stapla det här ackordet. Det var visst nån ton fel och jag tyckte det lät skitbra hmm sen gjorde han om det "rätt" och det lät för jävligt helt enkelt. Så kort sagt teori i all ära verkligheten är oftast bättre 😉. Notskrift och harmonilära är ju ändå bara tolkningar och tradition. Ta vilken låt som helst och sätt ett statiskt tempo och hårdkolla notvärden så får ni se. Göran Ja det är som moll och dur. Klart man ska spela dur för det låter ju mycket sjysstare. Moll är förmodligen något som skäggiga musikprofessorer räknat fram och således bara skit. Spela efter hjärta, och den som är glad ska spela dur. Ja ungefär som dom som har vacum bakom pannbenet ofta visar sig ha en katastrofalt obefintlig koll på social kompetens. Du är en gullig liten pöjk du ha det bra käka inte mer taggtråd idag försök att slappna av djupandas och repetera för dig själv i dag ska jag vara snäll. Har du inget vettigt att säga så säg inget, stalltips helt gratis. Göran Roligt svar där...på dur eller moll 😳 det är fan det dumaste jag har hört, visste ni föresten att färgen blå är snyggast fast grönt har någon skäggig färgprofessor blandat fram och är således inte snyggt. fy fan så jävla dumt hälsningar juvret! Redigerat 13 juni 2007 av Duende
chrisB Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Nomenklatur: är det system av termer och beteckningar som används inom ett fackområde. Hmm ett C-ackord är ett C-ackord är ett C-ackord. Inget annat. Enharmonisk förväxling: att tro att ett Db är samma ton som en C#. På ett piano kan man lätt tro att det är så. Men för stråkmusiker och blåsare så är det en väldig skillnad. Det handlar om hur man intonerar tonen, därför är det viktigt att veta om tonen är på väg upp eller ner samt vilken tonart man spelar i.
DivineCo Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 (redigerat) Du har helt rätt det är bara dumt att skriva ett Cdur som någonting annat även om det går. Nomenklatur som jag slängde mig med innebär bara att det är akordets prim tangent dvs. om du väljer att ett C ska ha E som prim så går det också även om det blir en annan notation= nomenklatur. Vad det gäller den diskuterade följden av intervall så kan man notera akordet utifrån sitt sammanhang och enligt mitt sätt att se det kan det bli många olika noteringar. Skulle dock aldrig krångla till ett Cdur;) Edit: Såg att Chris han före så det var inte dig jag svarade. Däremot håller jag med dig om det du sa om enharmonisk förväxling en ledton som spelas innom den sk. klassiska musiken är sällan ren om man jämför med vad Melodyne säger. Däremot försöker alla blåsare, sångare, stråkmusiker etc. att kompensera för detta när man spelar med ett piano akompanjemang. Med varierande grad av framgång måste jag säga, i synnerhet för blåsare som har duodecimerande instrument. Redigerat 13 juni 2007 av DivineCo
GIGAN (oregistrerad) Postat 10 juli 2007 Postat 10 juli 2007 Jag har just gjort ett stick i en låt som aldrig verkar bli klar. Nu låter det så här: Gmoll D/F# Em och sen tar jag ackordet H E F# med D i basen Vad heter det sista ackordet? Hmoll4?? Tacksam för svar I OCH MED ATT DU TAR D I BASEN, SÅ SKULLE JAG KALLA DET ETT "Dm6add9". H är 6 tonen från D och E är 9:an. GIGAN
guran Postat 10 juli 2007 Postat 10 juli 2007 K#stor7a a# Nä jag säger som dom gör. punk är ingen tonart 🙂
Hemluth Postat 11 juli 2007 Postat 11 juli 2007 Det enklaste sättet att skriva det bör vara Hsus/D. Ska man bara göra det krångligt så kan du ju hålla på med trippelkors på vissa toner och trippelb på andra, bara för att få fram ett ackordnamn på 40 sidor men som låter likadant. Vill man kan man ju skriva Bb####6add9 om man vill, fast det är krångligare. 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.