Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På onsdag ska jag och Majken träffa Dave Lebolt (se mer nedan), som lite förenklat kan beskrivas som "högsta hönset" på Digidesign. Vilka frågor skulle ni vilja ha svar på när det gäller företaget Digidesign och framtiden för Pro Tools-plattformen?

/Mats

David M. Lebolt

Vice President and General Manager, Digidesign

Dave Lebolt has served in various capacities at Digidesign since joining the company in 1994. Prior to his current role as vice president and general manager, Dave was vice president of product strategy from 2000 to 2002, director of product strategy between 1996 and 2000, and Pro Tools product line manager from 1994 to 1996.

Before joining Digidesign, Dave was a professional keyboardist, producer, arranger, and composer. He toured and/or recorded with many well-known musical artists, including David Bowie, Billy Joel, and Laurie Anderson. Between 1988 and 1994, Dave worked in advertising music in New York City, was a principal partner in a music production house, and received Clio and Emmy® awards for various productions.

Annons
Postat

Det brukar inte vara nån större idé att fråga amerikanske företagschefer om framtiden. Dels är de bundna av registreringskontrakten på börsen som säger att all börspäverkande information skall lämnas ut samtidigt till alla, dels är de rädda för stämningar om de berättar om nya versioner som sen inte kommer enligt tidtabellen. Nya grejer skall ju helst komma som spännande överraskningar så vänta er inget där.

Be honom i stället berätta om sin syn på de olika segmenten av kunder: proffs inspelning (HD), amatör inspelning (LE) respektive proffs PA. Kanske har han en annan indelning och då kan det vara intressant att höra hur stora han tror respektive marknad är, hur de växer (eller krymper) och kanske vilka produkter eller stöd de behöver mest just nu. Kanske han kan berätta om hur Digi arbetar ihop med kunder för att fånga framtiden och vad som behövs.

Sen har ju Avid som äger Digidesign köpt på sig en del andra företag, till exempel M-Audio och Sibelius. Kan han då berätta lite om hur samarbetet fungerar mellan de här företagen vore det intressant.

Två andra frågor som är intressanta är: "vilket är det bästa produktbeslut du tagit" respektive vilket har efteråt känts mest fel. Innan frågan, krydda på lite med att alla beslut tas under osäkerhet och att låta bli ta beslut inte är tillåtet för en företagsledare.

Gunnar

Postat

som trombonisten så sant pekade ut är det ju inte så troligt att vi får veta något om framtiden.

Trots detta skulle jag vilja veta om de tänker göra något för att förnya ProTools om mjukvara, något som andra DAWs verkar göra hela tiden. Saker som inbyggd delaykompensation, VST support utan wrapper eller dylikt vore inte svårt och väldigt bra.

Sedan är jag väldigt intresserad av vad A.I.R. håller på med nu efter structure 😳

Annars tycker jag att de i allmänhet borde utveckla lite gratis RTAS plug-in till studios läsare >: )

Postat

Kommer Digidesign att lägga in mer pluggar som följer med LE-varianten? Det saknas ju ett lite bättre reverb och schyssta masteringpluggar saknas ju helt.

Jag ser att dessa ovanstående fakta används som argument MOT att skaffa sig PTLE. Tror han inte att man bättre hade kunnat ta upp konkurrensen med Logic och Q-base om man gjorde detta? Kompensation för latency nämns också ofta som en brist och jag är böjd att hålla med.

Hur ser han överhuvudtaget på sina bägge kundkretser - proffsen med TDM-system och "amatörerna" med LE/ M-Audio? Är vi i den senare kategorin överhuvudtaget intressanta eller mer ett litet lönsamt biprojekt till proffsmarknaden?

Vad är nästa stora grej? Vad händer horisonten?

Postat

Kommer man "hogga" på 32kanaler max i grundutförande även i framtiden?

Kommer man att hänga med konkurenterna med ADC/PDC?

Kommer man promt att bibehålla taket på 18I/O i LE/Mpowered trots att Lightbridgen av en slump i en version av Mpowered kunde nyttja samtliga ingångar?

Postat

Tack för bra uppslag!

Det är definitivt ingen idé att fråga om specifika produktlanseringar, men när det gäller övergripande strategier kan man nog försöka luska ut en del. Att amerikanska höjdare kan vara lite speciella att intervjua har jag viss erfarenhet av. Träffade Bill Gates när han var i Sverige, och han var makalöst proffsig i intervjusituationen - han svarade enbart på det han ville svara på och viftade bort alla andra frågor.

/Mats

Postat

Jag har en fråga som jag upptäckte nu när jag spelade in en singel. Jag eftersöker att du ska kunna skicka vi send till Aux i Low latency monitoring och skicka ut till en annan Analog utgång om du vill ha sex separata hörlursmixar. Detta går idag inte att göra i Low latency monitoring. Detta är väll ingen fråga utan mer en önskan av ett praktiskt problem. Just det....sitter med mac pro och 002r och pro tools 7 senaste uppdateringen.

MVH

Anders

Postat

När kommer PDC i ProTools LE?

När kommer det ett ljudkort som placeras i gränslandet mellan Mbox och Digi002 Rack? Litet och ett lagom antal in-/utgångar.

Postat

Har hort fran kallor hos digidesign att dom planerar ett system som ska va i mellan HD och LE..

Alltsa ett LE+++ typ...

Vad jag vill se ar ett system dar man kan kora HD software, native med ett nytt grymmt interface i 192 I/O klassen.

Alltsa slippa de dyra DSP Korten. 😉

Nu nar vi har 8 karnors datorer behovs de knappast. Dock maste ju ljudkvaliteen och stabiliteten va den samma.

Vore fint att fa ur dom.... Men det kommer nog inte bli latt 😉

Dom jag fragat fran digi vill/kan inte saga natt konkret direkt!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.