Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Hej, tänkte inte på att jag spela in i mono och nu vill jag ha det i stereo, hur gör man?

du kan göra två kanaler med två identiska monospår men det har ingen som helst effekt egentligen. Spela om det 😲

Postat
Hej, tänkte inte på att jag spela in i mono och nu vill jag ha det i stereo, hur gör man?

du kan göra två kanaler med två identiska monospår men det har ingen som helst effekt egentligen. Spela om det 😲

Det går inte!!! Det du kan göra är panorerad mono istället. Det är åndå oftast det du hör på alla dagens skivor. Finns oftast inget inspelat i stereo.

Postat

Tydliggör rubrik /Admin

* Skapa ytterligare ett monospår.

* Kopiera dit en kopia av ditt monoinspelade material.

* Panorera det ena spåret max vänster och det andra max höger.

* Förskjut ett av spåren några millisekunder framåt och krydda gärna med en liten, liten pitchförändring på något av spåren.

Postat

Det bästa är väl om du spelar in på nytt för att få det att bli så bra som det går. Det går ibland att fuska till det genom att kopiera monospår och lägga olika effekter på det t.ex lägga på olika eq på de olika spåren eller liknande för att få till ett fusk-stereo.

Det ju också beroende på vad det är du spelar in och hur det skall användas? Gissar att det handlar om en inspelning av endast något enstaka instrument här som du vill ha i stereo? Då krävs det ju lite mer för att det skall låta "riktigt". Är det något som du skall ha i ett större arrangemang så kanske det inte spelar sån stor roll att det är i mono? Men som sagt så är nog det som blir snyggast att spela in det helt från början igen.

/H.

• 2 veckor senare...
Postat

I Cubase 4 finns det en plugg som heter MonoToStereo. Du kan bara använda pluggen

i ett stereospår som du laddat monofilen i. Har själv inte testat den.

Postat

Varför krångla till det?

Är den ursprungliga ljudkällan i mono (typ en mikrofon), så finns det ingen anledning att spela in den i stereo. Har du monokällan panorerad till mitten, så hörs den lika mycket i båda kanalerna och man skapar en stereobild med hjälp av att panorera olika monokällor till olika platser i stereobilden. Om man skickar monokällan till ett reverb som sitter som send-effekt, så skapar man ett rum i stereo.

Om ljudkällan däremot är i stereo (exempelvis en synt), så måste man spela in den på nytt och göra rätt från början vid den nya inspelningen... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.