KillwithSkill Postat 10 juni 2007 Postat 10 juni 2007 (redigerat) Hallå! En sak först bara. Jag bara måste få lägga upp en låt. Jag vill inte sprida skyddat matreal. Men jag vill diskutera en sak ang svänget i musiken, har klippt ur så ni får höra vad jag snackar om. Om det inte skulle gillas av ledningen så tar jag bort länken och ber om ursäkt i förväg 😆 Det här är en låt av svenska The Refreshments med Billy Bremer på sång och gitarr. Låten är en cover och har spelats av många artister. Vem som skrivit låten vet jag inte. Nog om detta. Kan någon tala om vad låten går i? Shuffle eller rakt? Eller är det en salig blandning av både och? Vem lirar rakt och vem lirar shuffle? På nåt konstigt sätt så har gubbarna lyckats få till det med, iaf för mig, ett sanslöst sväng. Och när jag hör det här så är det precis som det lät på "Elvis tid". Var det tänkt så? Visste dom vad dom höll på med? "-Nej vi kör den liiite shuffle iallafall va?" Och så blev det så. Eller var dom "dåliga" musiker som bara ville lira? Jag måste säga att The Refreshments har lyckats riktigt bra med det "gammla svänget" Inte ofta man hör det idag. Polarna i min krets kalla det av nån anledning för skåneshuffle 😉 Här är låten Your browser does not support the HTML5 audio tag Det börjar i stenhård shuffle och rullar igång med det. Sen Kommer det sång, en fras. Direkt efter det så blir det rakt. Och man blir helt paff, VA FAN HÄNDE DÄR??? 😕 Dör av flabb varje gång jag hör det där 😮 Helt juvligt bra! Nå, vad tror ni? vad vem hur har det gjorts? Låt oss fundera lite över vart svänget sitter och hoppas att ledningen har överseende med låten //Kill 😎 Redigerat 13 augusti 2010 av KillwithSkill
kajan Postat 10 juni 2007 Postat 10 juni 2007 Hehe, coolt. Takten går ju i shuffle om man lyssnar på t ex kaggen men virvelmarkeringarna är helt klart raka. Sen hade jag svårt att höra vad resterande intrument håller på med 😕
Emaj7 (oregistrerad) Postat 10 juni 2007 Postat 10 juni 2007 Jag tycker att det är ascoolt också. Har hört det ett par gånger förr och då har det varit riktigt skolade musiker som lirat. Så de vet nog vad de gör. Har de riktig koll kan de säga... -Grabbar vi kör 30% sväng idag. 😕
Linkowich Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Låten är skriven av Bobby Troup (han som också skrev Route 66). Tror den först lirades in av Little Richard. Såvitt jag kan höra så har Little Richard-versionen nån 50%-shuffle genomgående för alla instrument. Samma sak för en version med The Animals nåt år senare. Refreshments & Bremner går lite annorlunda tillväga i mina öron. Introgitarren är ju klockren shuffle. Sen kommer trummorna in i i mycket rakare takt och gitarr och bas följer med. Närmare rakt än shuffle skulle jag säga. Ska fan dra in klippet i ett musikprogram i morrn och kolla närmare på det... Ett annat härligt exempel på "vad fan är det som händer?!?" är ju Dixie Chicken med Little Feat! Helt sanslöst sväng som pendlar nånstans mellan shuffle och rakt från vers till refräng... 😄
Egghuvud Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Jo fy fan vad det svänger. Virveln som ligger och matar på sextondelar och accenturerar tvåan och fyran hjälper ju till med den där runda känslan. Jag skulle säga att kombinationen mellan rakt och shuffel gör att det blir så där svängigt. Coolt. Måste testa och se om man kan åstadkomma samma sak. Sådaär spelade jag nog lite när jag ar yngre och mer trummis. Liksom unsiont på hihat och virvel. Det går inte om tempot är för snabbt, men hittar man precis lagom bpm så blir det väldigt svängingt. : 🙂
Björn Olsberg Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Det gör att gubbarna vet vad de gör, bra exempel! Korta gärna ner exemplet ännu mer, förslagsvis till 20-30 sekunder så bör det (förhoppningsvis) inte vara några problem med upphovsrätten. Mvh,
KillwithSkill Postat 11 juni 2007 Trådstartare Postat 11 juni 2007 Det gör att gubbarna vet vad de gör, bra exempel! Korta gärna ner exemplet ännu mer, förslagsvis till 20-30 sekunder så bör det (förhoppningsvis) inte vara några problem med upphovsrätten.Mvh, Japp, det är redan gjort! 😱
KillwithSkill Postat 13 augusti 2010 Trådstartare Postat 13 augusti 2010 (redigerat) Bumpar den här urgamla tråden. Och med Dropbox så kan jag lägga upp klippet igen: Your browser does not support the HTML5 audio tag Tycker fortfarande att det låter asballt! ☺️ Redigerat 5 september 2010 av KillwithSkill
KillwithSkill Postat 4 september 2010 Trådstartare Postat 4 september 2010 Zåzfolk! Va fan! Finns det NÅT intresse i detta? Eller är jag unik?...
JohnRick Postat 4 september 2010 Postat 4 september 2010 (redigerat) Som jag hör det går rhythm guitar i swing/shuffle, medan trummorna går helt rakt (ergo, "beatkomp"). Det ger alltid en effekt om man förskjuter den andra åttondelen i paret lite. Latin/kubansk musik ligger ju ofta o slirar i gränslandet mellan 6/8 + 4/4 (även om det nu är clave som gäller). Det är det som ger svänget i samba t.ex. Redigerat 4 september 2010 av JohnRick
Guitar Nilsson Postat 5 september 2010 Postat 5 september 2010 Så där gjorde de jämt på 50-talet, Chuck Berry tex. Att idag få ett helt band att spela Johnny B Good som de gör på orginalinspelningen är typ omöjligt. Det är helt enkelt för svårt. En trummis jag känner kallar det för polioshuffel! Chuck Berry – Let It Rock Att intresset för det här är lågt är lite lustigt, jag har märkt samma sak, nästan ingen jag spelat med har överhuvudtaget hört det här, än mindre klarat av att spela det. Elvis Jailhouse rock är en annan typisk låt med blandade takter. Här är en till: Jerry Lee Lewis – Little Queenie - Original
Larsson Postat 5 september 2010 Postat 5 september 2010 är det att det är lite släpigare baskagge som är shuffle? kul med gammal rocká billy stuk! 🙂
Guitar Nilsson Postat 5 september 2010 Postat 5 september 2010 är det att det är lite släpigare baskagge som är shuffle? Nej...
JohnRick Postat 5 september 2010 Postat 5 september 2010 är det att det är lite släpigare baskagge som är shuffle? kul med gammal rocká billy stuk! 🙂 Shuffle/Swing är flytande. I princip bygger det på att i ett givet åttondelspar så fluktuerar längden på dessa noter. I en ren shuffle är första åttondelen dubbelt så lång som den senare. Märk att det fortfarande är åttondelar det gäller, eller som sker under notation. Enklare är at tänka trioler där du skippar den andra noten i varje triolsekvens och spelar första och tredje. I swing kan det vara än mer svävande, men det beror på svänget, hastigheten och stil.
KillwithSkill Postat 29 april 2011 Trådstartare Postat 29 april 2011 Nån som lagt upp den på tuben. Nu här hela låten. Först stenhård shuffle, sen blev det rakt. Gubbgung av rang! Eller rakt? Det vete fan... nånstans där emellan. I nån gråzon... tre fyr http://www.youtube.com/watch?v=1e76VEcJy64
Hemmpe Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Riktigt nice.låter Björn skifs fast inte.lite mindre kompress kanske. öppna lite.men det är jag det ..göt shuffle Hempen
madeinroad79 Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Kanske därför vissa band svänger vissa inte. De är jävligt bra på å lira ... tror inte på tur :-) Och din tanke på att de inte riktigt hade koll förr utan bara körde på, tror inte jag. Vill påstå att musikerna i allmänhet var mycket bättre förr och hade grym koll. nån form av shuffle är det allt :-) bra gubbpop
sixties Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 originalet: http://www.youtube.com/watch?v=9ZQbe4PlnPg fast jag hörde låten först med mitt favorit band (efter ramones förstås!): http://www.youtube.com/watch?v=XH9d8I2l9j8
jogla73 Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Här har jag ett klipp då jag och mina bröder lirar en låt under Storsjöyran 2010... Jag (keyboardisten) och trummisen har spelat tillsammans under många år men inte sista 8 åren dock, och lillebror på gitarr är egentligen pianist han oxå men samtliga av oss gillar denna typ av musik och försöker hitta svänget.... Kan i detta fall vara tur mer än skicklighet..... http://www.youtube.com/watch?v=OdmoBoDyKOE
Guitar Nilsson Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Riktigt nice.låter Björn skifs fast inte.lite mindre kompress kanske. öppna lite.men det är jag det ..göt shuffle Hempen Björn Skifs? Inte mer likt än det låter Lill-Babs.
Guitar Nilsson Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Här har jag ett klipp då jag och mina bröder lirar en låt under Storsjöyran 2010... Jag (keyboardisten) och trummisen har spelat tillsammans under många år men inte sista 8 åren dock, och lillebror på gitarr är egentligen pianist han oxå men samtliga av oss gillar denna typ av musik och försöker hitta svänget.... Kan i detta fall vara tur mer än skicklighet..... http://www.youtube.com/watch?v=OdmoBoDyKOE Det där tyckte jag var enbart rak takt, ev är pianointrot lite småshuffligt. Annars var det rakt i mina öron. fast med fint sweng ändå. ☺️
Hemmpe Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 (redigerat) Björn Skifs? Inte mer likt än det låter Lill-Babs. Haha ja va fan! Släpp det! Vad är problemet dom lirade så.vanligt shuffel med en skruv. helt okey alltså,Baktakt på trummorna.får jag det till. Hemmpe Redigerat 30 april 2011 av Hemmpe
Quoman Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 De spelar bara med ett skönt häng i guran helt enkelt. Ingen shuffle förutom i introt. Vanligare är väl kanske att man låter trummisen hänga lite gran för att få till svänget men här låter de trummisen spela slaviskt efter pulsen så får gitarristen skapa svänget istället. När jag programmerar trumspår i cubase brukar jag ofta förskjuta virveltrumman några hundradels sekunder, knappt så det hörs, vilket skapar ett mer naturligt sväng och får trummorna att låta mindre statiska och syntetiska.
BluesBoy Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Knappt shuffle i början heller, enligt min mening. Men visst f-n svänger det. 🙂
Audiorent Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 (redigerat) Det finns något vi brukar kallar för Ronnebyblues. Det innebär att trummisen spelar helt rakt och basisten bluesshuffle ..... Till skillnad mot skåneshuffle så svänger inte Ronnebyblues ett dugg ! 😆 Redigerat 1 maj 2011 av Audiorent
BurninSven (oregistrerad) Postat 2 maj 2011 Postat 2 maj 2011 Lite shuffle är det ju men guran startar lite snabbare än vad trummisen gillar så när det tuffar igång så sänks tempot lite men på ett coolt sätt. Sen ligger trummisen och pendlar fram och tillbaka men lirar rakt, det låter som han släpar med baskaggen hela tiden.
BluesBoy Postat 3 maj 2011 Postat 3 maj 2011 Till skillnad mot skåneshuffle så svänger inte Ronnebyblues ett dugg ! 😆 Hahaha! 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.