Jump to content
Annons

Kan man spela in på sommaren?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Hur gör man för att spela in på sommaren utan att datorns fläkt ska högvarva? Dessutom kokar ju varje pryl efter en kvart. Man får brännskador om man tar på hdd, ljudkort, pc eller vadsomhelst...

Kan en golvfläkt hjälpa? Hur undviker man att få in dess ljud i låtarna? Bara datorns inbyggda fläkt skapar ju problem!!

Det är i sommarinspelningar jag pajat både DAT, porta, pc etc... TROTS fläktaggregat, så...

Alla tips är välkomna!

😕

:musik

Annons
Postat (redigerat)

En vän till mig gjorde ganska radikala grejor. Han borrade hål i sin betongvägg , ställde datorn bakom den och drog sladdarna till bildskärm nätsladden , mus och sitt Pci-ljudkort genom hålet. Med datorn i ett annat rum kan du ju fläkta lådan bäst du vill.

En galen idee´jag fick just nu : Varför inte ställa datorlådan i ett dedikerat kylskåp ? Några hål måste väl göras på baksidan för sladdar, men de går ju att täta. Datorn står då i en torr miljö som håller 10-15 C på lägsta kyleffekt. Bara inte kylskåpskompressorn kickar igång med ett rytande 😕

En akustiskt dämpad extralåda att ställa datorn i med kylelement kostar 10 gånger mer .

Om grejor går sönder stup i kvarten på sommaren, borde väl en billig luftkonditioneringsapparat vara till stor hjälp ? Kostar i.o.f. sig ca. 5000:- men då kan du hålla 18-20 C oavsett .

Edit : Stavar som en kratta just nu i värmen

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat

Har också en datorfläkt som är allt annat än tyst. Dock verkar det funka bra ändå.

Jag har inte kunnat uppfatta något som helst fläktljud på inspelningarna.

Med micken i andra sidan av rummet å vänd bort från dator-hörnan så funkar det.. för mig. (Hade jag dessutom haft fler rum än ett rum hade det givetsvis gått att lösa ännu bättre..)

Har dessutom en kondensatormic. och dessa sägs ju kunna fånga upp mer av störande ljud (som fläktar, ventilationsbrum etc...) än dynamiska.

Sen kan man ju alltid städa upp i inspelningarna om man skulle råka få med lite fläkt ändå..

Men som tidigare nämnts så kan man ju slänga in datorn i ett kylskåp, om man nu känner för det. (Eller köp en tyst. Dator alltså.)

🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.