Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

halloj

Köpte ny dator med Vista, kollade upp med Roland som sa att visst nu funkar Firewire med Vista. sagt och gjort, installerade mitt Edirol och..tja..öh..ingenting hände.

Beroende på hurjag installerar får jag:

- beskedet att kortet inte går att använda å grund av fel kod 10

- Att jag ska slå på strömmen på kortet så det funkar ( jag gör det inget händer)

jag börjar skarpt misstänka att det är firewire porten i datan som är paj eller nåt, för roland gör ju inga drivrutiner för ett Firewirekort för vista om det inte funkar?

tacksa för alla möjliga råd.

• 4 månader senare...
Annons
Postat
halloj

Köpte ny dator med Vista, kollade upp med Roland som sa att visst nu funkar Firewire med Vista. sagt och gjort, installerade mitt Edirol och..tja..öh..ingenting hände.

- Att jag ska slå på strömmen på kortet så det funkar ( jag gör det inget händer)

jag börjar skarpt misstänka att det är firewire porten i datan som är paj eller nåt, för roland gör ju inga drivrutiner för ett Firewirekort för vista om det inte funkar?

Tråkig läsning :S

Jag har nämligen själv köpt exakt samma prylar som du haha...

Hoppas det går bättre för mig... har dock inga tips till dig...

Om du fått igång det så undrar jag gärna vad du tycker om fa-66?

Postat
halloj

FA-66 funkar utmärkt med Vista. Har du laddat ner Vista-drivrutinerna?

Om inte når du dem, och alla våra andra Vista-drivers, från den här sidan: http://www.roland.com/products/en/windows_vista.html

Mvh

Ludvig

Postat
halloj

FA-66 funkar utmärkt med Vista. Har du laddat ner Vista-drivrutinerna?

Om inte når du dem, och alla våra andra Vista-drivers, från den här sidan: http://www.roland.com/products/en/windows_vista.html

Mvh

Ludvig

Jag har också problem med samma utrustning nu. Windows Vista och Edirol fa-66..

Det fungerar utmärkt i någon timme, sedan får jag upp ett felmeddelande i cubase där det står: "Ett allvarligt fel har uppstått, spara om din fil i ett annat namn och bla bla." Händer alltid när man precis kommit igång och producera... Vet inte vad det beror på.. Efter att jag fått upp det meddelandet så kraschar programmet, eller så kan man inte trycka på rec, eller play...

Kan det bero på drivisar till ljudkortet eller liknande eller har det med min cubase version att göra??

Någon som varit med om liknande med cubase i vista?

har någon try before buy version..

tacksam för svar då jag inte kan komma upp med någon lösning..

• 1 månad senare...
wiss (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ibland när jag använder Windows Media Player eller lyssnar på webbradio så försvinner ljudet från mitt ljudkort. Det går sedan inte att spela upp något ljud med ljudkortet. I Winamp dyker det upp ett meddelande om "Restart playback" då man trycker på play. För att återaktivera ljudkortet är man tvungen att öppna kontrollpanelen/ljud, välja egenskaper och sedan testa att spela en ton eller redigera något under rubriken "exklusivt läge". Hur gör jag för att ljudet aldrig ska försvinna från mitt ljudkort? Tacksam om någon skulle ta sig tid att dela med sig av sin erfarenhet.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
  • 3 veckor senare...
Postat
Ibland när jag använder Windows Media Player eller lyssnar på webbradio så försvinner ljudet från mitt ljudkort. Det går sedan inte att spela upp något ljud med ljudkortet. I Winamp dyker det upp ett meddelande om "Restart playback" då man trycker på play. För att återaktivera ljudkortet är man tvungen att öppna kontrollpanelen/ljud, välja egenskaper och sedan testa att spela en ton eller redigera något under rubriken "exklusivt läge". Hur gör jag för att ljudet aldrig ska försvinna från mitt ljudkort? Tacksam om någon skulle ta sig tid att dela med sig av sin erfarenhet.

Kasta ut vista så ska det nog funka

Postat

Det var en ganska lösryckt rekommendation. Om det inte är Vista, vad rekommenderas då? Att återinstallera Vista med alla uppdateringar ännu en gång?

Min poäng är att man inte bör rekommendera något utan att man vet, kan referera till supportdokument eller har avhjälpt problemet själv.

Man kan tipsa om sådant man kommer att tänka på, men inte rekommendera.

• 1 år senare...
missmango777 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har också problem med samma utrustning nu. Windows Vista och Edirol fa-66..

Det fungerar utmärkt i någon timme, sedan får jag upp ett felmeddelande i cubase där det står: "Ett allvarligt fel har uppstått, spara om din fil i ett annat namn och bla bla." Händer alltid när man precis kommit igång och producera... Vet inte vad det beror på.. Efter att jag fått upp det meddelandet så kraschar programmet, eller så kan man inte trycka på rec, eller play...

Kan det bero på drivisar till ljudkortet eller liknande eller har det med min cubase version att göra??

Någon som varit med om liknande med cubase i vista?

har någon try before buy version..

tacksam för svar då jag inte kan komma upp med någon lösning..

Jag har faktiskt haft samma problem i XP med Edirol... så jag är inte övertygad om att det har med operativsystemet att göra..

Det fungerade igen om man startade om. Ett tag hände det rätt ofta sedan slutade det... så jag har ingen bra förklaring till varför det hände. Det hände bara i samband med phantommatning om det är någon ledtråd.

Just nu försöker få igång i Cubase med Edirol och vista. Verkara funka... ska se hur det går med inspelningen också.. Kör Edirol UA-4fx

/A

Redigerat av missmango777
Postat
Det var en ganska lösryckt rekommendation. Om det inte är Vista, vad rekommenderas då? Att återinstallera Vista med alla uppdateringar ännu en gång?

Min poäng är att man inte bör rekommendera något utan att man vet, kan referera till supportdokument eller har avhjälpt problemet själv.

Man kan tipsa om sådant man kommer att tänka på, men inte rekommendera.

Du har såklart rätt i vad du säger.

Det vanligaste problemen orsakas av dålig hårdvara eller olyckliga kombinationer av komponenter i datorn. Förutsatt att datorn är "rätt" konfigurerad (hårdvara) och att drivrutiner finns (XP eller Vista) så funkar det oftast. Att XP är mer beprövat (stabilare) är väl inte så konstigt och DAW-bench tester visar att man kan köra lite fler spår eller lägre buffersize XP jämfört med Vista. Förhoppningsvis kommer Win 7 att fixa detta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.