Jump to content
Annons

Ja just det!


hammagrella

Recommended Posts

Idag sitter väl Wille med läsglasögon och skriver kupletter till revyer, Pedda och Gurra gör väl schlagers, lirar bonn-rock med SVERIGE eller skriver böcker, vad vet jag... Men det fanns en tid när grabbarna gjorde banbrytande grejor med Ataris och rap på svenska, eller hur!!!

För mig har dom betytt en hel jävla del när jag tänker efter.

Man glömmer ju så snabbt, och många förknippar boysen med leksakshiphop och trams, men jag vill hävda att dom i mycket var genialiska i all sin aspändhet. Först ut, så vitt jag vet, med att sampla sånt som inte var "ballt", t ex Magnus & Brasse, gamla barnvisor etc. Också först ut med att lägga lite tid på SMARTA texter. Nä fan, dom är nog dom enda inom genren som gjort det. OK, många idag sjunger oxå om sprit, knulla och skita i jobbet, men dom flesta lägger mest energi på att säga hur jävla bra dom är på att rappa, hur hårda dom är, eller hänvisar till andra hårdingar som dom känner = mer tid läggs på attityd än innehåll. Men skit i det. Hylla Just D var det.

Favvolåtarna här:

"Sköna skor" - gudomligt gung på en och samma gamla bas-loop och skön lyrik

D e som om man svävade n meter över marken, alla måste tro man e redigt på knarken. Jag flyger & flinar åt packet - har ni aldrig sett nåt vackert?

Hej kolla mej jag e den snyggare snubben, har dom coolaste skorna, den finnigaste röven om ni vill kan jag moona

"Relalalaxa" - nästan söndertjatad klassiker, men en oemotståndligt lat låt.

varför slösa sin tid i en trist fabrik, när man får jordnötter själv å någon annan blir rik

då får jag hellre sparken tar en kasse till parken, slår mej ner på marken å öppnar en stark en

"Grannar" - kanske mindre genialisk text men skönt beat på en gammal Blue Swede-låt!

"Låt d goda rulla" - schysst rökare tillsammans med Clawfinger

"Vart tog den söta lilla flickan vägen" - klockren Beastie Boys-känga om pubertet

"Gör som du känner" - manglare från Svenska Ord (=bästa plattan)

Skapar mycket den här tråden för att kolla in hur ni studio-rävar och hemstudiomekare förhåller er till Just D. Ni har säkert en åsikt 🙂

Är deras insatser milstolpar i svensk popmusik eller en löjlig parentes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Milstolpe, såklart.

Alla dissar Just D utan att tänka efter; ingen hade gjort det dom gjorde!

Det är klart att det är lätt att spotta på tre överklasslynglar som snor gatans musik, men faktum är att det är få som lyckats göra rap på svenska med samma finess.

Sen kan man ju fråga sig hur kul det egentligen är med rap på svenska, men det är en annan sak.

Som du skriver var ju samplandet väldigt före sin tid också.

Min favorit är tolvan "Vår Egen Påse".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...