Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Börjar bli lite trött på detta och har sökt men inte hittat något. 😊

Köpte nyligen en ny dator som bl. a består av moderkort asus p5b, grafikkort asus x1650 och ett juli@...

När jag jobbar i Cubase så blinkar hela programmet emellanåt till. När jag kollar på nedre programlisten så är den "blinkningsfri" så jag misstänker att det inte handlar om monitorn el. uppdateringsfrekvensen (?). Det räcker med ett par audiospår utan vst-plugins och med ett cpu-utnyttjande på typ 5%

Jag har installerat moderkortsdrivisarna och uppdaterat med senaste grafikkortsdrivrutinerna.

Nån som känner igen problemet? Please? 🙂

Redigerat av Matthew L
  • 2 veckor senare...
Annons
Postat
Bump 😛

Provade precis att öppna ett projekt och ta bort alla instrument och alla audio-filer och midi-noter.

Trots detta blinkar projektfönstret till med jämna mellanrum 😛

Nån som har en gissning i alla fall?

har du provat att sänka maskinvaruaccelrationen för grafikkortet, och sett om det gör någon skillnad?

Postat
har du provat att sänka maskinvaruaccelrationen för grafikkortet, och sett om det gör någon skillnad?

Tack för svaret!

Provade att sänka den kraftigt men blev tyvärr ingen skillnad...

Postat

Jaha, nu vill jag inte skrämma upp dig men ... de gånger jag sett detta är när en bildskärm är på väg att lägga av. Om det är nya prylar skulle jag kolla garantin bums. Fast, är det bara när du kör med Cubase? Inte alls annars? Om inte behöver nog inte oroa dig för att den är på väg att lägga av, i så fall skulle det ske oberoende av vilket program som körs.

Postat
Jaha, nu vill jag inte skrämma upp dig men ... de gånger jag sett detta är när en bildskärm är på väg att lägga av. Om det är nya prylar skulle jag kolla garantin bums. Fast, är det bara när du kör med Cubase? Inte alls annars? Om inte behöver nog inte oroa dig för att den är på väg att lägga av, i så fall skulle det ske oberoende av vilket program som körs.

Hehe, nä jag blev inte så rädd...Är bara just i cubase projektfönster som det blinkar till emellanåt så skärmen är det nog inget fel på 😆

Postat (redigerat)

Kolla även IRQ delningen!

Högerklicka på "den här datorn" /egenskaper/maskinvara/enhetshanteraren/visa/resurser efter anslutning/ klicka på plustecknet framför IRQ och kolla så att det inte står samma nummer på nåt konstigt ställe, att grafikkortet har egen irq och ljudkortet likaså.

Edit. inte stavas inte in

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Tack för svaret!

Det där är ett gammalt tips som tyvärr fortfarande hänger med ibland.

Det är helt fel att sänka accellerationen numera för att få det stabilare, eftersom det inte leder till något annat än att CPU:n får göra grafikkortets jobb också, i stället för att grafikkortet tar hand om det självt...

Jag tror nog också, som KillwithSkill, att det handlar om att grafikkortet delar IRQ med något olämpligt, som kanske ljudkortet eller någon port som används frekvent...

Postat

Tack, jag gick in och kollade men verkade inte vara några problem.

Men jag hittade problemet!!!:rolleyes:

Kollade processerna på aktivitetshanteraren för att kolla om något konstigt hände där när jag körde cubase.

Såg ett rackarns program som heter ipoint.exe och som har med min explorer-mus att göra. Stoppade programmet och allt flöt perfekt :rolleyes:

Tack för era goda råd i alla fall!!

Postat

Tack för svaret!

Det där är ett gammalt tips som tyvärr fortfarande hänger med ibland.

Det är helt fel att sänka accellerationen numera för att få det stabilare, eftersom det inte leder till något annat än att CPU:n får göra grafikkortets jobb också, i stället för att grafikkortet tar hand om det självt...

Jag tror nog också, som KillwithSkill, att det handlar om att grafikkortet delar IRQ med något olämpligt, som kanske ljudkortet eller någon port som används frekvent...

jag hade problem med gränssnittet till bfd för något år sedan, där animationerna låste sig och blev outhärdligt att jobba med.

detta problem försvann direkt då jag provade att sänka hårdvaruaccelrationen för grafikkortet, ett snäpp.

varken datorn eller grafikkortet var att betrakta som föråldrat, och motsvarade väl de krav som uppgavs av programtillverkaren. (senare löste en uppdatering av bfd detta problem, men en tillfällig lösning blev den omnämnda.

sedär, nu lärde du dig något.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.