PurpleHaze (oregistrerad) Postat 28 augusti 2004 Postat 28 augusti 2004 Hej! Jag planerar att köra Mbox och Pro Tools LE och har blivit erbjuden att köpa en Mac G4 400 MHz med 1 Gb Ram billigt! (2500:-) tror ni detta skulle fungera? 400 Mhz låter klent men det är ju en G4! Vad är det för skillnad på G3 400 Mhz och en G4 400? Jag vill ju kunna spela in runt 20 audio kanaler är detta svårt med G4 jag blivit erbjuden? Vore tacksam för svar! Mvh Johan
alexfree Postat 28 augusti 2004 Postat 28 augusti 2004 (redigerat) kolla in den här sidan (om du inte gjort det än ) OSX10.3 http://www.digidesign.com/compato/osx/mbox/ OSX10.2 http://www.digidesign.com/compato/osx/jag/mbox/ Redigerat 28 augusti 2004 av alexfree
Heikki (oregistrerad) Postat 28 augusti 2004 Postat 28 augusti 2004 400 Mhz låter klent men det är ju en G4!Vad är det för skillnad på G3 400 Mhz och en G4 400? Jag vill ju kunna spela in runt 20 audio kanaler är detta svårt med G4 jag blivit erbjuden? 400 mhz är i klenaste laget. Du kommer att kunna köra programmet, men 20 audiokanaler är nog inte att tänka på. i synnerhet inte om du har tänkt att använda effekter. 1 Gb ram är däremot alldeles tillräckligt. Du kan ju fundera på att skaffa en processoruppgradering. En 1 ghz:are går loss på 2738:- inkl moms på Macoteket. Då har du en dator som räcker ett tag. Skillnaden mellan en G3 och en G4 är bl a Altivecfunktionen. Jag vet inte exakt hur det fungerar men jag vet att om ett program, som t ex Logic, är optimerat för Altivec så arbetar processorn mycket effektivare vilket gör att man kan köra fler effekter och ljudspår. Jag vet inte säkert om Pro tools är optimerat för Altivec, men jag skulle bli mycket förvånad om det inte är det. MVH Heikki
VacUm Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 Skillnaden mellan G3 och G4 är som natt och dag. Du kan inte sitta o jämföra klockfrekvenser mellan dessa eftersom det är en jäkla skillnad på själva processorerna.
PurpleHaze (oregistrerad) Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 Tack för era svar! En prossesor upgradering kanske inte vore helt fel...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.