Jump to content
Annons

Tips! David Sylvian konsert

Recommended Posts

dannepop (oregistrerad)
Postat

Äntligen får jag se honom, legenden!

Den 7 September kommer Sylvian med två kompmusiker.

David Sylvian - vocals/...

Keith Lowe - bass

Takuma Watanabe - keyboards

De ni!

Danne/

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Keith Lowe - bass

De ni!

Danne/

Intressant! Man minns ju dom gamla Japan-plattorna och hans första soloalster från 80/90-talet. Frågan är hur han låter idag? Är det synt eller jazz? 🙂

Postat

Keith Lowe - bass

De ni!

Danne/

Mitt första inlägg!!!!!

Wow! Måste bara dit!!!! 😉

• 2 månader senare...
erikli (oregistrerad)
Postat

Ny på forumet och tänkte lägga en första postning...

Jag var där. En väldigt spännande upplevelse!

Låtlistan:

Wonderful World

It’ll Never Happen Again

World Citizen

The Day the Earth Stole Heaven

Ride

Playground Martyrs/Transit

Fire in the Forest/Ghosts

Snow Borne Sorrow

Mother & Child

Waterfront

Atom & Cell

Sugar Fuel

Brilliant Trees/Fight the Bullfight/Nostalgia/Fight the Bullfight

The Librarian

Extranummer 1

Every Colour You Are/River Man

Extranummer 2

Wanderlust

På det hela taget ett väldigt bra tvärsnitt av Davids produktion och oväntat mycket material från "Secrets of the Beehive" - kul! Tacksam att det inte blev något av det mer experimentella materialet från Blemish - har aldrig fastnat för det. Dock gjorde han en lysande nytolkning av "Fire in the Forest". Kul oxå med "Playground Martyrs" från Steve Jansens kommande album - lovande.

SvD hade åsikten att han körde lite väl "safe" och lågmält. Visst gjorde han det, men å andra sidan är David ingen estradör utan en artist med stor integritet och det tycker jag bekräftades i spelningen. Hade han börjat dra vitsar och dragit igång handklappning hade det inte känts lyckat. 😏 Seriöst, introspektivt men samtidigt experimenterande med ett lite mer publikfriande sound - mer åt soul/jazz-hållet. "World Citizen" i ny version är väl bästa exemplet på detta.

Ljudet var på det hela taget bra men lite tokigt i början. För mycket mellanbas (murrigt ljud) och Jansens virvelkagge var på tok för genomträngande. Dock justerades detta efter hand kändes det som det fixades till och redan i "World Citizen" var det bättre. Det var trots allt premiär så viss spretighet var väl att vänta.

Publiken - visst var det musik för redan frälsta. Gillar man Sylvian så gillade man det här. På samma sätt, om man tycker han är lite för pretentiös och konstnärlig så fick man väl det bekräftat oxå.

Från mitt håll var detta en riktig höjdare! Äntligen har man fått uppleva honom live. Bra låtmix, skön stämning och en varm och go känsla efter. Väl genomfört och en tung final i "Wanderlust" som drog upp tempot och gjorde att konserten landade på topp!

//erikli

dannepop (oregistrerad)
Postat

Måste lägga till att på blås hade DS med sig den eminente:

Theo Travis från Soft Machine Legacy!

Håller med tidigare recencent, men gillar inte nytolkningar av låtar från 1:a och 2:a soloplattan.

Tycker at de är alldeles för beroende av arr och sättning från skivorna, svår att arra om.

T.ex. en låt som Brilliant Trees som helt färgas av Jon Hassells trumpet på skivan.

Här finns min svenska version av låten:

http://www.myspace.com/danjonsson

Danne/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.